Na trase Brno-Bohumín bude nově jezdit RegioJet, na dalších linkách uspěla i Arriva

Na trase Brno-Bohumín bude nově jezdit RegioJet, na dalších linkách uspěla i Arriva

3.12. - Vlaky mezi Brnem a Bohumínem bude od prosince příštího roku za 2,01 miliardy Kč dalších osm let provozovat soukromý dopravce RegioJet. Na dalších čtyřech dálkových linkách, které minulý týden přiděloval resort dopravy, uspěla Arriva. V tiskové zprávě o tom informovalo ministerstvo dopravy. Oba dopravci tak na tratích vystřídají České dráhy, které na nich dosud jezdily.

„O dopravu na lince R8 Brno - Bohumín v uplynulých měsících projevili zájem ještě dopravci Leo Express a České dráhy. Nejvýhodnější nabídku pro stát ve výši 251 milionů Kč ročně podal Leo Express, dopravce však nesplnil zadávací podmínky, proto byl ze soutěže vyřazen,“ řekl ministr dopravy Dan Ťok. Nabídka vítězného RegioJetu je tak o milion Kč ročně vyšší než nabídka Leo Expressu. Konkurenční tlak snížil podle ministerstva původní nabídku z letošního jara o 50 milionů Kč ročně. Stávající dopravce České dráhy neuspěl s nabídkou na osmileté provozování linky v celkové výši 2,22 miliardy Kč.

Čtyři rychlíkové linky obslouží Arriva

Na dalších čtyřech rychlíkových linkách, které ministerstvo přidělovalo v rámci jednoho balíku, pak uspěla společnost Arriva, která bude od prosince 2019 následující tři roky jezdit na linkách Praha-Tanvald, Kolín-Nový Bor, Praha-Rakovník a Praha-Příbram-České Budějovice. Arriva dostane za provoz vlaků celkem 731 milionů Kč, což je o 200 milionů méně, než požadovaly České dráhy. Ostatní dopravci se o tyto linky neucházeli.

„O tyto čtyři rychlíkové linky jsme měli velký zájem, podle otevírání obálek jsme ministerstvu dopravy nabídli s cenou 119 Kč a 60 haléřů za kilometr nejvýhodnější podmínky,“ sdělil mluvčí Arrivy Roman Herden.

Společnost na tratě nasadí motorové vozy, které používá na lince z Prahy do Nitry. Vlak bude přístupný i pro vozíčkáře a bude mít speciálně upravenou toaletu pro handicapované cestující na vozíku. „Předpokládáme, že pořídíme pro tyto čtyři dálkové linky 27 motorových vlaků, abychom měli dostatečnou provozní zálohu,“ dodal Roman Herden.

Podle ministra dopravy České dráhy loni vykázaly za provoz těchto linek ztrátu 299 milionů Kč. Díky vítězné nabídce Arrivy by tak měl stát ušetřit asi 55 milionů Kč ročně.

Minulý týden ministerstvo rozhodlo také o dopravci na dalších dvou dálkových linkách, které si objednává stát v rámci zajištění veřejné služby. Na tratích Praha-Luhačovice a Praha-Žilina uspěly České dráhy, které za devítiletý provoz obou linek dostanou celkem 3,85 miliardy Kč. Stát na nich tak oproti současnému provozu ušetří 153 milionů Kč ročně. O linky se neúspěšně ucházel také RegioJet. České dráhy dříve uspěly i na trase mezi Pardubicemi a Libercem, kterou budou provozovat za cenu 97,95 Kč za kilometr, což je téměř o 30 Kč na kilometr méně než dosud.

Ministerstvo se rozhodlo vybírat provozovatele objednávaných linek formou přímého přidělení. Před každým uzavřením smlouvy o veřejných službách přímým zadáním musí ministerstvo porovnávat doručenou nabídku Českých drah a případné alternativní návrhy jiných dopravců. Pokud nedostane ministerstvo jiné nabídky, pak bude jednat o přímém zadání pouze s ČD.

Vedle dálkových linek, které objednává stát, vedou železniční dopravci jednání o regionálních linkách s kraji. Stávající smlouvy krajů se státním dopravcem vyprší v příštím roce.

(čtk)

spinner