Žaloba na ČD

LEO Express žaluje České dráhy za predátorské ceny na trase Praha – Ostrava

LEO Express žaluje České dráhy za predátorské ceny na trase Praha –
Ostrava

PRAHA (3.7.) – Společnost LEO Express podala k Městskému soudu v Praze žalobu na náhradu škody na České dráhy (ČD) kvůli zneužití dominantního postavení na trhu ve smyslu zákona o ochraně hospodářské soutěže. Protiprávního jednání se ČD dopouštějí na trase Praha – Ostrava pomocí uplatňování tzv. predátorských cen a jeho účelem je snaha vytlačit konkurenci z trhu.

„České dráhy v současné době úmyslně jezdí za podnákladové ceny a financují svoji ztrátu na trase Praha-Ostrava z jiných dotovaných tratí, a to za účelem vytlačení konkurence z trhu,“ tvrdí Leoš Novotný, generální ředitel společnosti LEO Express. Podle nezávislého znaleckého posudku, který si LEO Express nechal zpracovat, by České dráhy měly v průměru za jízdenku na trase Praha – Ostrava u rychlíků EC/Ex a R účtovat minimálně 380 korun a u Pendolina dokonce 1190 korun, aby tak pokryly alespoň eliminovatelné náklady.

„Pokud bychom připustili, že České dráhy pod náklady v současné době nejezdí, znamenalo by to, že v době před vstupem soukromé konkurence, kdy trať mezi Prahou a Ostravou zajišťovaly v rámci závazku veřejné služby, dosahovaly České dráhy jenom na Pendolinu zisku přibližně 225 procent, a přesto navíc státu deklarovaly, že jsou ve ztrátě a braly dotace,“ upozorňuje Novotný.

Po vstupu soukromých dopravců na trasu Praha – Ostrava se ceny jízdného ČD na této trase snížily o více než polovinu. U rychlíků je nyní cestujícím účtována částka i 200 korun a u Pendolina dokonce částka 234 korun, přičemž v roce 2010 to bylo 638 korun! „Náklady Českých drah přitom prokazatelně meziročně rostou,“ komentuje to Novotný.

Nepoměr je podle Novotného patrný i z cen účtovaných na ostatních dotovaných trasách, kde ČD doposud nemají žádnou konkurenci. „Z Prahy do Nymburka přijde cestující jeden kilometr na korunu padesát, zatímco do Ostravy na šedesát haléřů,“ vysvětluje ředitel LEO Express. „Jakmile se Českým drahám podaří vytlačit konkurenci z trhu, opětovně zvýší ceny jízdného minimálně na původní úroveň, což významně pocítí právě cestující, kteří dosud netuší, proč by se i jim mělo současné chování ČD nelíbit,“ varuje Leoš Novotný.

LEO Express vyčíslil k 30. dubnu 2014 škodu v podobě ušlého zisku, kterou mu ČD svými protiprávními praktikami způsobily, na 418 milionů korun. Ve sporu se státním dopravcem zastupuje společnost JUDr. Pavel Dejl, Ph.D., LL.M., advokát a specialista na soutěžní právo z advokátní kanceláře Kocián Šolc Balaštík: „Předmětná žaloba je důležitá pro rozvoj konkurenčního prostředí v železniční osobní dopravě nejen v ČR, ale v celé Evropské unii (EU). Má za cíl reparovat škody způsobené snahou ČD, jako dřívějšího monopolisty, znemožnit konkurenčním soukromým dopravcům, jako LEO Express, vstup na trh osobní železniční dopravy a soutěžit na něm bez dotací členských států EU. “ dodává Dejl.

„Současné protiprávní jednání ČD považujeme za chybu minulého managementu Českých drah, který současný management vystavil velmi riskantní pozici z pohledu odpovědnosti statutárních zástupců. Není to tudíž nic osobního proti panu Kuruczovi ani panu Prachařovi – naopak, oběma jsem férově dopředu o našich krocích řekl. Dokonce měli pochopení, na mém místě by se chovali stejně. Ministr řekl, že když ČD prohrají, budou požadovat náhradu škody po zodpovědném managementu,“ dodal Leoš Novotný.

(tj)

spinner