Leo Express žádá stát o tendr komerční trati mezi Prahou a Ostravou pro všechny dopravce

Leo Express žádá stát o tendr komerční trati mezi Prahou a Ostravou pro všechny dopravce

24.4. - Společnost Leo Express vyzvala stát, aby vypsal veřejnou zakázku na provoz nejvytíženější tuzemské komerční trati mezi Prahou a Ostravou. Zakázka, která by se vztahovala na všechny stávající dopravce působící na trati, by podle firmy pomohla při řešení ekonomických dopadů současné krize. Uvedl to sdělil mluvčí společnosti Emil Sedlařík. Ministerstvo dopravy chce režim na trati řešit spíše dlouhodobě, ministr dopravy Karel Havlíček však tuto možnost nezavrhuje. Na trati jezdí vedle Leo Expressu také České dráhy a RegioJet. Dráhy by opatření uvítaly.

"Zavedení tohoto opatření by mohlo soukromým dopravcům alespoň částečně pomoci s významnými ekonomickými dopady, které kvůli epidemii covid-19 pociťují," uvedl Emil Sedlařík. Podle něj se Karel Havlíček této možnosti nebrání a o její konkrétní podobě se bude dále jednat. "Výsledek a případné zavedení očekáváme v řádech několika týdnů, protože dopravci pociťují dopady epidemie a vládních opatření právě nyní," dodal Emil Sedlařík. Opatření by zároveň mělo zamezit případnému rušení spojů na trati.

Ministerstvo dopravy se chystá budoucí režim na trati řešit spíše z dlouhodobého hlediska. "Tedy i tato otázka bude posuzována v rámci Koncepce veřejné dopravy, která musí být vládě předložena do konce září tohoto roku," uvedl mluvčí resortu František Jemelka. Upozornil, že oproti Rakousku, kde už to podobně funguje, je situace u nás jiná, protože na trati působí tři společnosti, zatímco v Rakousku dvě.

České dráhy by státní zakázku na komerční trati přivítaly. Podle podniku by to pomohlo zachovat nabídku přímých vlaků mezi největšími českými aglomeracemi. Kvůli koronavirové krizi výrazně klesl zájem cestujících, což vedlo ke zrušení řady spojů. "Za této situace jsme už zrušili spoje kategorie SC Pendolino a musíme uvažovat i tom, zda z hospodářských důvodů nezrušíme i další komerční expresy na této trati," uvedla mluvčí drah Gabriela Novotná.

Návrh, který Leo Express podal na ministerstvo, vychází právě z rakouského modelu. Tamní vláda nyní kvůli krizi objednává po dobu následujících tří měsíců komerční dopravu mezi Vídní a Salcburkem. Zahrnuje přitom státního dopravce ÖBB i soukromou Westbahn. Dopravci se na trati střídají, zároveň si navzájem uznávají jízdenky.

Současná koronavirová krize způsobuje dopravcům obří škody. Největší z dopravců státní České dráhy odhadují ekonomické dopady krize v řádech miliard korun. Stamilionové škody očekává i Leo Express. Zájem o cestování ve vlacích se v minulých týdnech snížil téměř na desetinu běžného stavu, dopravci proto řadu spojů zrušili. V posledních dnech se poptávka podle dopravců mírně zvyšuje, například dráhy nyní evidují zájem na úrovni okolo 15 procent původní poptávky.

(čtk)

Foto: Leo Express

spinner