​Kraje budou mít i nadále možnost získat dotaci od státu

​Kraje budou mít i nadále možnost získat dotaci od státu

Stát bude i nadále částečně financovat regionální železniční dopravu. Rozhodla o tom vláda, když podpořila návrh ministerstva dopravy vzniklý na základě kompromisu s kraji. „Česká republika má jednu z nejlepších a nejkvalitnějších veřejných doprav v Evropě a je třeba, abychom ji zabezpečili. Proto jsme se s kraji dohodli, že budeme dále pokračovat ve státní podpoře této dopravy,“ řekl ministr dopravy Dan Ťok.

Před několika dny proběhlo společné jednání s předsedou vlády a zástupci krajů, na základě kterého bylo dosaženo kompromisu na konečné variantě státního spolufinancování. Celková výše spolufinancování ze státního rozpočtu se navýší o nepo-skytované inflační navýšení v letech 2011 až 2013, na téměř 2,9 miliardy Kč. Podíl státního příspěvku by u všech krajů činil 30,5 procenta. Určitá odchylka zde bude pro Královéhradecký kraj, který bude sjednocením poměru dotace oproti současnému stavu nejvíce znevýhodněn. Návrh proto počítá s mimořádným navýšením dotace pro tento kraj po dobu pěti let s jejím postupným snižováním.

„V původně předloženém materiálu bylo navrženo, aby podmínkou pro použití prostředků bylo provozování drážní dopravy alespoň ve všech pracovních dnech v rozsahu šesti párů spojů denně, na základě diskusí s kraji byla však podmínka snížena na čtyři páry spojů ve všech pracovních dnech. Ministerstvo dopravy zároveň do 30. června tohoto roku předloží vládě ke schválení návrh právního zajištění tohoto spolufinancování,“ vysvětlil dále ministr. Peníze na spolufinancování krajské železnice posílá stát krajům prostřednictvím ministerstva dopravy od roku 2010 na základě takzvaného železničního memoranda. Na dobu deseti let ministerstvo slíbilo krajům každoroční účelovou dotaci 2,6 mi-

liardy Kč navýšenou o inflaci. Existují ale výrazné rozdíly ve státních dotacích pro jednotlivé kraje. Největší podíl státních peněz k vlastním financím dostal podle ministerského šetření v roce 2014 Královéhradecký kraj. Ke svým 367 milionům Kč od ministerstva dopravy dostal více než 270 milionů Kč. Zatímco poměr státních dotací k vlastním vynaloženým penězům v Královéhradeckém kraji dosáhl více než 41 procent, v nejslabším Karlovarském kraji to byla pětina vynaložených prostředků. Rozdíly podle ministerstva vznikly v roce 2009, kdy se řešilo memorandum s kraji s cílem financovat tehdejší ztrátovost regionální dopravy. „Systém fakticky vedl k tomu, že kraje, které se o dopravní obslužnost více staraly, v konečném důsledku dostaly menší dotace,“ uvedl mluvčí ministerstva dopravy Zdeněk Neu-sar. Nový systém přerozdělování peněz by měl podle něj rozdíly srovnat.

Soutěž stát požadovat nebude

Ministerstvo dopravy ve zmíněném materiálu počítá s tím, že nechá na krajích, zda budou dále spolupracovat výhradně s Českými dráhami bez soutěže nebo začnou dopravce vybírat v tendrech. „Vzhledem k tomu, že právní předpisy v oblasti železnice umožňují objednatelům soutěžit nebo zadávat přímo, nepokládáme za vhodné systém dotací podvazovat jednou z možností. I nadále tedy kraje v samostatné působnosti mohou rozhodnout, v jakém rozsahu zajistí dopravní obslužnost a jakým způsobem vyberou dopravce,“ dodal Zdeněk Neusar. Kromě rozdělování dotací řešilo ministerstvo otázku, zda bude krajům nadále jen posílat peníze, nebo bude část regionálních vlaků objednávat samo. Už nyní úřad objednává rychlíková spojení.

Při předchozím jednání s kraji ministerstvo navrhlo, zda by i takzvaná krajská páteřní spojení nemělo rovněž objednávat centrálně ministerstvo dopravy. Pro tuto možnost se ale vyslovila menšina oslovených krajů. Objednávka regionálních vlaků tak i nadále zůstane v gesci jednotlivých krajů.

Tomáš Johánek

spinner