​Konkurenční výhodou ZC Velim je vybavenost centra a rozsah testů

​Konkurenční výhodou ZC Velim je vybavenost centra a rozsah testů

V Evropě existuje celkem pět zkušebních center, která se mohou porovnávat s naším českým u Velimi, to ale patří díky svému vybavení a rozsahu poskytovaných testů na špičku. Snad jen zkušební centrum v Německu je lépe vybavené, má však jednu zásadní nevýhodu – není nezávislé, patří firmě Siemens. „Nechci říci, že jsme přímo nejlepší, ale v některých ohledech tomu tak skutečně je,“ uvedl generální ředitel Výzkumného ústavu železničního (VUZ), kterému Zkušební centrum Velim patří, Antonín Blažek.

„Jaké jsou výhody velimského zkušebního centra ve srovnání s konkurencí?“

„Každé zkušební centrum má trochu jiné zaměření. Svým způsobem v některých segmentech si centra konkurují, ale hodně záleží na parametrech, které mají. Podle toho se také odvíjí struktura zákazníků. U nás je úplným základním parametrickým kritériem rychlost. Jsme schopni testovat vozidla až do rychlosti 200 km/hod., při splnění určitých parametrů dokonce až do rychlosti 230 km/hod. Tuto rychlost nabízí ještě zkušební okruh v Rumunsku, který ale nemá druhou základní výhodu, a sice nezávislý napájecí stanici. My máme vlastní napájecí systém, můžeme využít celkem pět napájecích systémů. K tomu patří ještě schopnost přenosu vysokého výkonu, zákazníci požadují i různé poruchové stavy, to také není žád-ný problém zajistit. Pak je to celkové zázemí, vybavenost hal a podobně. To vše tvoří dohromady portfolio, které je pro zákazníky zajímavé. Samozřejmě, že důležitým kritériem je také cena testů, někdy zákazník využije jiné centrum, když potřebuje třeba jen nějakou dílčí zkoušku. Naše zkušební centrum má výhodu ve vybavenosti a nezávislosti. Výrobci sem třeba mohou přijet s nedodělaným vozidlem a zde testovat různé komponenty, mají k dispozici příslušné zázemí.“

„Plánujete ještě rozšířit portfolio poskytovaných služeb?“

„Uvažujeme ještě o testech zatížení podvozků v oblouku s určitým převýšením, v dohledné době to ale nebude, protože to je opravdu speciální zkouška. Museli bychom postavit novou kolej a nakoupit příslušný software. Zatím nám úplně nevychází návratnost investice. Zkoušíme ještě domluvit nějakou spolupráci s univerzitami. Hodně zajímavý je klimatický test, ale ambice provádět ho ve Velimi nemáme vůbec. Většinu testů s novým vozidlem ale umíme, to se týká i testů jednotlivých komponentů.“

„Jaká je letos poptávka po službách okruhu?“

„Poměrně vysoká a docela mě to překvapuje. Ukazuje se, že železniční doprava rozhodně neupadá, jak tvrdí někteří skeptici. Samozřejmě jiná je situace na opuštěných vlečkách, naopak zejména v městské a příměstské dopravě zažívá železnice výrazný boom, vznikají stále nová vozidla, mění se vozový park i v dálkové dopravě. Jedním z nejzajímavějších vozidel, která momentálně testujeme, jsou vozy pro metro a příměstskou dopravu pro peruánskou Limu.“

„Daří se vám oslovovat i nové zákazníky?“

„Ano, záleží ale na tom, jak vzniknou. V této branži není nekonečný počet zákazníků, je to omezeno. Nové firmy vznikají buď fúzí již existujících společností, nebo se jedná o malé firmy orientující se na nějaký komponent. Nové velké firmy vznikají hlavně na východ od nás, počínaje Tureckem přes Rusko až po Čínu či Koreu. Na některých projektech s čínskými či korejskými firmami již spolupracujeme. Předpokládám, že řada asijských firem se bude účastnit blížícího se veletrhu InnoTrans v Berlíně, kde bude příležitost navázat další spolupráci.

Tomáš Johánek

spinner