Jakunina v čele UIC nahradil jeho nástupce v RŽD

Jakunina v čele UIC nahradil jeho nástupce v RŽD

Výkonná rada a 87. valná hromada Mezinárodní železniční unie UIC se sešly 1. prosince 2015 v Paříži, aby zvolily nového předsedu organizace poté, co v srpnu z funkce odstoupil Vladimír Jakunin. Ten současně zastával post prezidenta ruských státních drah RŽD. Novým mužem ve vedení UIC s mandátem do 31. prosince 2016 se stal Jakuninův nástupce v čele RŽD Oleg Bělozerov.

Podobný postup byl uplatněn také v případě funkce místopředsedy. Po odchodu Michela Elii z vedení FS Italiane byl valnou hromadou za místopředsedu UIC zvolen nový předseda představenstva FS Italiane Renato Mazzoncini.

Zájem oborových sdružení

„V globálním světě se radikálně mění přístupy k formování mezinárodní dopravní politiky. V minulosti byla agenda zcela v rukou států a mezivládních organizací. Nyní je patrný enormní zájem oborových sdružení a celého dopravního trhu podpořit rozhodující činitele na multilaterální úrovni včetně OSN,“ uvedl Oleg Bělozerov.

Doprava se podle jeho slov dostala do centra pozornosti Organizace spojených národů a dalších mezinárodních organizací jako důležitý nástroj pro zajištění trvale udržitelného rozvoje. Železnice ve 21. století prochází zásadní proměnou, stává se symbolem ekologické dopravy. Její úloha je plně v souladu s cíli stanovenými v rezoluci OSN Agenda 2030 pro trvale udržitelný rozvoj z 25. září letošního roku. Železniční doprava může být odpovědí na výzvy naší doby: globalizaci ekonomiky, zvyšování bezpečnosti, rostoucí urbanizaci i boj s chudobou. Systém si samozřejmě podrží tradiční roli spojovacího článku v ekonomice a při zajišťování mobility lidí.

Prioritou je budování mezinárodních koridorů

Podle Bělozerova je třeba věnovat prvořadou pozornost budování mezinárodních i mezikontinentálních koridorů, zvláště pak mezi Evropou a Asií. UIC se musí dále věnovat otázkám standardizace, bezpečnosti a managementu kvality služeb. Organizace by měla působit globálně a současně podporovat projekty spojující jednotlivé regiony.

V řadě regionů panuje politická a finanční nestabilita

Generální ředitel UIC Jean-Pierre Loubinoux ve svém příspěvku zhodnotil fungování organizace od poslední valné hromady v Tokiu. Upozornil na politickou i finanční nestabilitu v řadě regionů, silná bezpečnostní rizika, ekonomické problémy a jejich nepříjemný dopad na objem investic do železnice. Na druhou stranu prochází sektor obdobím bouřlivých proměn a rozvoje, budují se například nové koridory, vysokorychlostní trati v Asii a na Středním východě, vzniká generální plán rozvoje čínské železnice. Příští setkání výkonné rady a 88. valná hromada UIC se uskuteční 6. června 2016 v Římě. Hostitelem budou italské dráhy FS Italiane.

spinner