​InnoTrans 2016 uvítal rekordní počty vystavovatelů i návštěvníků

​InnoTrans 2016 uvítal rekordní počty vystavovatelů i návštěvníků

Letošní ročník největšího evropského veletrhu dopravní a kolejové techniky, dopravních technologií, inovativních komponentů a systémů InnoTrans 2016, který se uskutečnil v Berlíně ve dnech 20. až 23. září, se stal vrcholným setkáním globálního železničního průmyslu. Veletrh se pochlubil vůbec nejlepší bilancí ve své historii: ve srovnání s předchozím ročníkem stoupl počet vystavovatelů o sedm procent, počet návštěvníků z řad odborné veřejnosti se zvýšil o čtyři procenta.

Své produkty a služby na kompletně využité výstavní ploše přesahující 112 tisíc metrů čtverečních představilo 2955 vystavovatelů z 60 zemí celého světa. Na venkovních plochách mohli návštěvnici zhlédnout 127 inovativních vozidel. Veletrh uvedl 149 světových premiér – to je jednoznačný doklad inovační síly železničního průmyslu i významu berlínského veletrhu jako odborné a marketingové platformy. InnoTrans 2016 navštívilo 144 470 odborných návštěvníků ze 140 zemí.

Podepsaly se významné kontrakty i smlouvy o spolupráci

InnoTrans znovu dostál své pověsti nejvýznamnější akce v oboru železničního průmyslu. Během veletrhu byly podepsány mnohamilionové kontrakty i smlouvy o spolupráci. Například lipský dopravní podnik objednal od výrobce Solaris 14 autobusů Urbino 18 nové generace. Bombardier Transportation a čínský výrobce kolejových vozidel China Railway Rolling Stock Corporation (CRRC) podepsaly rozšíření a prohloubení dosavadní smlouvy o strategické spolupráci. Stadler pro Alpha Trains zajistí přestavbu 44 elektrických souprav. Velmi důležité je také setkávání představitelů průmyslu a politiky. Německé spolkové ministerstvo dopravy a digitální infrastruktury během veletrhu podepsalo dvě subvence na podporu alternativních pohonů – pro Bombardier v hodnotě čtyř milionů € a pro Alstom v hodnotě osmi milionů €.

Na venkovní ploše se představily desítky nových vozidel

Odborná návštěvnická veřejnost se mohla na venkovních plochách seznámit s celkem 127 železničními vozidly od domácích i zahraničních výrobců, často šlo o světové premiéry. Alstom představil novou regionální vlakovou soupravu Coradia Lint vybavenou palivovými články. Siemens ukázal nový vysokorychlostní vlak Velaro pro turecké dráhy a také soupravy pro podzemní dráhu v Saúdské Arábii Metro Riad, obojí ve světové premiéře. Johannes Max-Theurer, předseda představenstva společnosti Plasser & Theurer, slavnostně na veletrhu předal Rolandu Boschovi z představenstva DB Netz nový vůz řady 705.1 pro inspekci tunelů. Koncern Stadler prezentoval nový vlak Eurocity EC250 Giruno pro švýcarské spolkové dráhy SBB.

Vystavovatelé i návštěvníci vyjádřili s průběhem veletrhu i získanými výstupy velkou spokojenost. Reprezentativní anketa ukázala, že více než 90 procent oslovených veletrh „dále doporučí“ a „zúčastní se i příštího ročníku“. Plných 90 procent vystavovatelů navíc očekává další obchodní výsledky na základě kontaktů z InnoTrans 2016. Návštěvníci oceňovali širokou nabídku produktů a služeb a příležitost k obchodním jednáním – mimo jiné díky oboustranné účasti vysoce postavených manažerů a zástupců vlastníků.

Jedním z hlavních témat doprovodného programu byla digitalizace

Bohatý doprovodný program nabídl jedenáct akcí v pěti hlavních diskusních fórech. Velká pozornost byla věnována digitalizaci. Reprezentativní účast zaznamenal summit Inovace v digitálním věku: budoucnost železnice, kde německý spolkový ministr dopravy Alexander Dobrindt zdůraznil inovační sílu železničního sektoru. Mezinárodní fórum designu ukázalo úzké propojení designu a mobility. Zaujalo rovněž Inovační fórum Deutsche Bahn. Mezinárodní tunelové fórum se zaměřilo na propojení designu, plánování a stavby tunelů. Na odbornou část InnoTrans navázalo 24. a 25. září setkání více než 16 tisíc železničních nadšenců. Často celé rodiny si prohlížely nejnovější vagony, lokomotivy, tramvaje, vlakové soupravy, speciální železniční vozidla a další zajímavosti vystavené na 3500 metrech kolejí berlínského výstaviště.

České firmy se v Berlíně rozhodně neztratily

Mezi stovkami firem z celého světa se neztratily ani ty české. Řada z nich se již tradičně účastnila veletrhu v rámci společné expozice Asociace podniků českého železničního průmyslu (ACRI), další měly v Berlíně rovněž již tradičně samostatné stánky, kde prezentovaly své produkty a navazovaly kontakty se svými současnými i budoucími zákazníky. „Český železniční průmysl rostl v loňském roce především díky exportu. Věříme, že i díky účasti na podobných akcích, jako je veletrh InnoTrans, bude tento růst pokračovat i v příštích letech,“ řekla na úvod slavnostního otevření expozice českých firem generální ředitelka ACRI Marie Vopálenská. „Německo patří mezi nejdůležitější partnery české ekonomiky. Proto je velmi důležité vybudovat i kapacitní a rychlé železniční spojení mezi oběma zeměmi,“ prohlásil český velvyslanec v Německu Tomáš Jan Podivínský. Podle jeho slov spolkový plán rozvoje německé dopravní infrastruktury počítá s modernizací tratě mezi Norimberkem a Chebem, momentálně probíhají hodnocení ekonomické efektivity u dalších dvou železničních projektů – vysokorychlostních tratí z Drážďan do Prahy a z Norimberku do Prahy přes Domažlice a Plzeň. „V této souvislosti žádám o podporu podobných projektů ze všech stran,“ dodal velvyslanec. „Ministerstvo dopravy podporuje železniční dopravu a bude tak činit i nadále, podporuje obecně veškerou veřejnou dopravu,“ zdůraznil náměstek ministra dopravy a předseda správní rady ČD Milan Feranec.

Podle generálního ředitele Správy železniční dopravní cesty Pavla Surého je InnoTrans svátkem všech uživatelů železnice i všech výrobců lokomotiv, vozových jednotek, vagonů či dopravních technologií. „Jsem rád, že s mnoha subjekty můžeme spolupracovat, že jsou zárukou spolehlivosti dopravní cesty i dopravních prostředků, které po této cestě jezdí,“ uvedl. Předseda představenstva a generální ředitel Českých drah Pavel Krtek následně připomněl význam účasti českých firem na podobné akci. „České firmy musí obstát v evropském regionu, musí být plně konkurenceschopné, je to o ekonomické aktivitě, o zaměstnanosti, o placení daní. České firmy zde prostě nemohou chybět,“ zdůraznil.

Politický lobbing může být i prospěšný

„Lidé často říkají, že by politici neměli být v kontaktu s firmami, že je to prý jistý druh lobbingu. Já to vidím přesně opačně – je nutné poslouchat vaše problémy a hájit vaše zájmy stejně, jako to dělají politici třeba v Německu nebo ve Francii,“ připomněl místopředseda Hospodářského výboru Poslanecké sněmovny Parlamentu ČR Martin Kolovratník fakt, že bez politické podpory se české firmy v některých případech dostávají velmi složitě na zahraniční trhy a ztrácejí za zahraniční konkurencí. „Přál bych si především, abyste všichni, kdo patříte ke špičce v Evropě, měli především dostatek zakázek doma a od nich byste se mohli odrazit k další expanzi do zahraničí,“ dodal senátor Petr Bratský.

Expozici českých firem vévodily dvě lokomotivy a tramvaj

Pokud jde o vystavené exponáty, venkovní expozici obsadila kolejová vozidla Škody Transportation a CZ LOKO, řada dalších firem se prezentovala v jednotlivých halách. Škoda Transportation v Berlíně ukázala jednu z lokomotiv Emil Zátopek, které jsou součástí zakázky pro Deutsche Bahn Regio a budou jezdit s dvoupatrovými soupravami typu Push-Pull mezi Norimberkem, Ingolstadtem a Mnichovem. U DB budou mít tyto lokomotivy označení BR 102. Čtyřnápravovou motorovou lokomotivu EffiShunter 1000, určenou pro posunovací a traťovou službu, představila v Berlíně společnost CZ LOKO, a. s.

Dalším českým účastníkem veletrhu byla společnost OLTIS Group, která tuto platformu využila především pro prezentaci svých informačních a řídicích systémů. Svou premiéru si zde odbyla nová verze aplikace GRAPP (Grafická prezentace polohy) určená pro sledování aktuální polohy vlaku. Oficiální křest se konal za účasti generálního ředitele SŽDC Pavla Surého a generálního ředitele a předsedy představenstva OLTIS Group Štefana Mestického.

Tomáš Johánek

spinner