Ing. Pavel Krtek (ČD) pro DN: Další novinky mají dále zatraktivnit cestování vlakem

Ing. Pavel Krtek (ČD) pro DN: Další novinky mají dále zatraktivnit cestování vlakem

České dráhy přepravily za prvních šest měsíců letošního roku meziročně o 420 tisíc lidí více. Tento trend chtějí zachovat i pro zbývající část roku. Chystají proto další novinky, s jejichž pomocí chtějí zatraktivnit cestování vlakem. Nejen na ně jsme se zeptali předsedy představenstva a generálního ředitele Českých drah Pavla Krtka.

„V prvním pololetí zaznamenaly ČD poměrně zajímavý nárůst počtu přepravených cestujících. Čím si to vysvětlujete? Nastává doba přesunu cestujících z aut či autobusů do vlaků?“

„V posledních letech se na železnici udělalo hodně práce a dost se o ní taky mluví. Ať už v souvislosti s otevřením trhu, s opravami tratí či s obrovskými investicemi Českých drah do omlazení vozidel. Rozhodující je ale samotná zkušenost zákazníků, kteří pociťují kvalitativní posun ve všech oblastech. Navíc se opravdu snažíme nejen modernizovat vozidla, ale zároveň zkvalitňovat služby a zjednodušovat odbavení. Novinky v tomto ohledu nás čekají ještě i letos. Zhruba od půlky srpna si budou moci naši zákazníci vyzkoušet nový web s e-shopem a dát nám zpětnou vazbu před jeho ostrým spuštěním. Nakoupíme i stovky nových přenosných pokladen pro vlakový doprovod, čímž umožníme rozšíření placení platebními kartami. Za velmi úspěšný krok považuji spuštění aplikace Můj vlak a taky objednávkového systému pro přepravu imobilních zákazníků.“

„V posledních letech ČD také výrazně modernizovaly svůj vozový park. Co chystáte v tomto směru dnes a v blízké budoucnosti?“

„Aktuálně pokračují modernizace vozů pro linku Praha – Berlín – Hamburk, soutěžíme nákup dálkových vozů pro linku Praha – Budapešť nebo zapůjčení deseti třísystémových lokomotiv pro mezistátní vlaky. Další zcela nová moderní vozidla bychom rádi v případě našeho úspěchu nasadili na dálkové linky, které chce soutěžit ministerstvo dopravy. Takže i když tempo modernizace bude trochu pomalejší než v minulých letech, budeme v investicích dál pokračovat. Navíc díky tomu, že na vlaky EuroCity nasazujeme nové vozy, můžeme stávající kvalitní vagony využít na rychlících. Příkladem je třeba linka Praha – Hradec Králové – Trutnov, kde jezdí dvacítka klimatizovaných vozů uvolněných z linky Praha – Vídeň nebo Praha – Budapešť. Podobně se zlepšuje vozba na lince Praha – České Budějovice.“

„Na začátku června jste společně s dalšími řediteli evropských železnic podepsali v Luganu memorandum o vzájemné spolupráci, jejímž cílem je zvýšit konkurenceschopnost železnice vůči jiným druhům dopravy. Co je podle vás nutné udělat pro zvýšení atraktivity železnice a jak konkrétně bude tato spolupráce vypadat?“

„Vedle snahy o zkvalitnění služeb, zvýšení bezpečnosti, rychlosti a přesnosti železniční dopravy je cílem propojení evropských států sítí vysokorychlostních železnic. Ať již ve směru sever – jih, což je například nedávno otevřený tunel Gotthard na severojižní ose mezi Frankfurtem a Milánem, nebo ve směru východ – západ, který je klíčový pro nás. Především tedy chceme lépe koordinovat své plány v oblasti mezinárodní dopravy a společně tlačit na politiky, aby smysluplnému budování železniční sítě v Evropě věnovali pozornost a podporu, ze-jména pak vytvářením příslušného právního rámce. Jak jsem již řekl, pro České dráhy je důležité spojení východ – západ, jehož jsme logickou součástí. Spolu s německými kolegy proto usilujeme o modernizaci infrastruktury na lince Praha – Mnichov, kde je kvůli stavu trati vlaková doprava nekonkurenceschopná. Kdyby se podařilo zkrátit jízdní dobu ze současných šesti na čtyři a půl hodiny, řada lidí by dala přednost vlaku před auty i letadly. Trať je ale na mnoha úsecích jednokolejná, a dokonce není ani celá elektrifikovaná. To je kupříkladu jedna z cest konkrétní mezinárodní spolupráce. Samozřejmě, že věnujeme pozornost i rozvoji spojení Praha – Berlín – Hamburk a aktuálně také Praha – České Budějovice – Linec a Praha – Budapešť.“

„Loňský rok byl na české železnici ve znamení rozsáhlých výluk a z toho plynoucích nepravidelností v jízdách vlaků. Jaký je v tomto směru letošní rok? Daří se vám zpoždění způsobená výlukami minimalizovat?“

„V tomto ohledu má dopravce dost omezené možnosti. Provozovatelem dráhy je Správa železniční dopravní cesty, která řídí provoz a plánuje a realizuje výluky. My se musíme přizpůsobit. Loňský rok byl v tomto ohledu extrémní. Věřím, že letos cestující vnímají, že zpoždění kvůli výlukám už nejsou tak četná a ani náhradních autobusů není tolik.“

Tomáš Johánek

spinner