Informační systém INISS pomáhá s dálkovým řízením železniční dopravy

Informační systém INISS pomáhá s dálkovým řízením železniční dopravy

4.4. - První měsíc ostrého provozu má za sebou nejnovější verze Informačního systému INISS (Integrovaný informační systém stanice). Nový systém byl nasazen 1. března na 48 kilometrů dlouhém úseku mezi Berounem a Plzní v rámci řešení dálkového řízení železniční dopravy. IS INISS, dodávaný brněnskou společností CHAPS, byl vybrán SŽDC jako součást rozsáhlého projektu dálkového řízení železničního provozu.

První tratí, kterou dispečeři SŽDC již měsíc řídí z nového Centrálního dispečerského pracoviště na pražské Balabence, je 48 kilometrů dlouhý úsek mezi stanicemi Beroun (mimo), Rokycany a Ejpovice. Nová verze systému INISS (včetně nadstaveb pro správu událostí archivačního systému) je nasazena na všech 14 stanicích a zastávkách, na kterých poskytuje audiovizuální informace cestujícím.

„Systém dosud bez problémů poskytuje informace o příjezdech, odjezdech a zpoždění vlaků, o obsazení kolejí a - kde to vybavení stanice dovolí - i informace o navazujících dopravních spojích MHD,“ uvedl Tomáš Chlebničan, jednatel společnosti CHAPS.

Co všechno verze IS INISS na zmiňovaném železničním úseku umožňuje? Například tvorbu časových harmonogramů – systém zajistí posloupnost informací, které se mají postupně vypisovat na tabulích v různém čase, v různých dnech týdne, případně jiném období. INISS je také schopen automaticky přiřazovat informace k tabulím podle dat zadaných v časovém harmonogramu, automaticky provozovat staniční rozhlas a zajistit synchronizaci s výpisy na tabulích.

Systém rovněž automaticky řídí provoz dle jízdy vlaků, automaticky řídí hlasitosti hlášení staničního rozhlasu dle denní doby i opakování hlášení staničního rozhlasu v zadaném časovém období. Systém dále zapracovává změny jízdního řádu formou aktualizace dat a v případě potřeby je schopen poskytnout dispečerům SŽDC i možnost manuální obsluhy, při které mohou psát na informační tabuli prostřednictvím klávesnice řídícího počítače.

„Jsme samozřejmě rádi, že SŽDC zvolila pro nově spouštěné systémy dálkového řízení právě naše řešení INISS, které jsme v jeho první verzi nasadili na přelomu tisíciletí na Masarykově nádraží. Přes 15 let vývoje učinilo z INISSu špičkové a osvědčené řešení v oblasti dopravních audiovizuálních informačních systémů, na které se sází dodnes“ dodal Tomáš Chlebničan.

(tj)

spinner