ČD Cargo

Hospodaření ČD Cargo negativně ovlivňují jednotlivé vozové zásilky

Hospodaření ČD Cargo negativně ovlivňují jednotlivé vozové zásilky

PRAHA (31.8.) – Největší český železniční nákladní dopravce, společnost ČD Cargo, přepravil za prvních šest měsíců letošního roku celkem 32,9 milionu tun zboží, což je přibližně o 1,3 milionu tun méně, než za stejné období roku minulého. Tržby ČD Cargo klesly meziročně o 422 milionů korun na necelých 5,9 miliardy korun. Důvodem poklesu přeprav je zejména propad jednotlivých vozových zásilek.

Pololetní výsledky ČD Cargo hodnotím v zásadě pozitivně a na úrovni stávajících možnosti firmy. A to i přesto, že se výsledek nedosahuje úrovně loňského roku. Musíme si uvědomit, že konkurenční prostředí je v nákladní dopravě rok od roku silnější. Dnes bojujeme o každou přepravenou tunu a korunu tržeb s ostatními železničními dopravci z tuzemska a okolních států, ale i s kamionovou dopravou,“ uvedl předseda představenstva tohoto nákladního dopravce Ivan Bednárik.

Podle jeho slov je konkurenční tlak veliký, ve svém důsledku se odráží v nižší profitabilitě realizovaných přeprav a v některých případech také jejich úplnou ztrátou. „Z pohledu českých účetních pravidel se tak individuální výsledky Carga v pololetí pohybují na úrovni vyrovnaného hospodaření," pokračoval Bednárik.

„Ztratili jsme především přepravní objemy jednotlivých vozových zásilek. Aktuálně nízké ceny nafty ještě více zvýhodňují kamionovou dopravu, takže mnohdy nejsme schopni nabídnout konkurenceschopnou cenu. Naopak v segmentu ucelených vlaků jsme mírně nad plánovanými přepravními objemy, postupně se také zvyšuje přepravní aktivita dceřiných společností v zahraničí a to je pozitivní," hodnotí Ivan Bednárik pololetní výsledky.

Přepravy jednotlivých vozových zásilek (JZ) vážou velké množství kapacit a jsou pro ČD Cargo dlouhodobě nerentabilní. Především kvůli tomu společnost prošla restrukturalizací, díky které se hospodaření JZ v posledních letech postupně zlepšilo. Nyní se však pozitivní trend předchozích období zastavil. „Dlouhodobým cílem společnosti je vyrovnané hospodaření jednotlivých vozových zásilek. Startujeme řadu optimalizačních opatření na straně tržeb i nákladů s cílem stabilizovat hospodaření tohoto segmentu a posílit naši konkurenceschopnost na dopravním trhu. Probíhají také jednání s Ministerstvem dopravy a dalšími institucemi o narovnání podmínek pro železniční nákladní dopravu. Připravujeme opatření a strategii, která by na železnici mohla přinést nové přepravy,“ dodal Ivan Bednárik.

(tj)

spinner