Evropská unie

Drážní směrnice mají také zvýšit konkurenci na železnici

Drážní směrnice mají také zvýšit konkurenci na železnici

Belgie si dala za cíl, že během svého současného předsednictví Evropské unii završí jednání o liberalizaci železniční dopravy. Výsledky hodlá zavést do novelizované verze takzvaného prvního balíčku drážních směrnic. Již na konci září přijala Evropská komise návrh na poskytování lepších drážních služeb pro cestující a uživatele nákladní dopravy zejména zvýšením konkurence na drážním trhu, posílením pravomoci národních regulátorů a zlepšením rámce pro investování na dráze.

Návrh směrnice vytvářející „společný drážní prostor“ je cvičením legislativního zjednodušení a spojení tří platných směrnic do jednoho uceleného textu. Stojí za ním úsilí řešit oblasti problémů, jež narušují efektivní fungování drážního trhu. „Evropa potřebuje a zaslouží si lepší drážní služby. Potřebujeme poskytovat cestujícím a uživatelům nákladní dopravy lepší kvalitu, větší spolehlivost, větší výběr a více inovací. K tomu je určen tento balíček,“ řekl viceprezident Evropské komise odpovídající za dopravu Siim Kallas.

Záměrem navržené směrnice je zvýšit konkurenci pomocí transparentnějších podmínek vstupu na drážní trh a jednoduššího (v některých případech zaručenému) přístupu ke službám vztahujícím se k osobní i nákladní železniční dopravě, jako jsou zařízení údržby, terminály, informace pro cestující a výdejny jízdenek. Musí se také stanovit jednoznačná pravidla o střetu zájmů a diskriminačních praktikách v dráž-ním sektoru. Pokud jde o posílení regulačního dohledu, navrhuje Evropská komise posílit pravomoci národních regulačních například vůči službám se vztahem ke dráze. Dosud nebyly problémy přístupu k těmto službám vždy v pravomoci národních regulátorů. Zcela zásadní je požadavek nezávislosti národních drážních regulátorů na jiných veřejných úřadech.

Státy musí mít dlouhodobé strategie pro investice

Nová pravidla pro financování a zatěžování infrastruktury usilují o vývoj harmonizované „finanční architektury“ v zájmu podnícení investic. Navržená opatření zahrnují především požadavek na národní dlouhodobé strategie a na víceleté smluvní dohody mezi státem a správci infrastruktury. Snahou je dát hráčům na trhu více předvídatelnosti a lepší motivaci k zlepšování jejich výkonů.

Dále se jedná o požadavek na přesnější a chytřejší pravidla o zpoplatňování užití infrastruktury. Lepší uplatnění principů zpoplatnění obsažených v existující legislativě má vést v mnoha členských státech ke snižování nákladů na vstup operátorů drážní dopravy. Nová pravidla zpoplatňování by rovněž měla stimulovat soukromé investice do zelenějších a interoperabilních technologií.

Spolu s tímto návrhem přijala Evropská komise na konci září i dokument o její strategii v zájmu završení vývoje Společného evropského drážního prostoru. V textu navrhla i další iniciativy, které by mohla odstartovat v příštích pěti letech. Na tomto základě proběhne další konzultace.

Ing. Jiří Kladiva

spinner