Vzdělávání v dopravě

Dopravci mají stále nedostatek kvalifikovaných strojvůdců

Zhruba čtyři sta zájemců projde ročně proškolením a přípravou na povolání strojvůdce. Podle údajů Dopravního vzdělávacího institutu, který tuto výuku zajišťuje, jich však dopravci mají stále nedostatek. Na vině je pokles zájmu o tuto profesi především u mladých lidí. Podle statistik institutu je totiž současný věkový průměr strojvůdců 55 až 58 let. Někteří dopravci tak již dnes zvýšili poptávku po zájemcích o tento obor. Pokud by se současný stav nezlepšil během několika let by situace mohla být ještě výrazně horší. Dopravní vzdělávací institut (DVI) však již mírné zlepšení zaznamenal. „Zhruba před dvěma lety k nám na proškolení a zkoušky začali přicházet i mladí lidé. Také ročně přeškolíme na strojvůdce 100 až 200 zaměstnanců, kteří na dráze vykonávají jinou profesi,“ uvedl výkonný ředitel společnosti DVI Jaroslav Mynářík. Náročná kvalifikace Výcvik a výuka nových strojvůdců je po odborné i časové stránce značně náročná. „Než může strojvůdce nastoupit do provozu na trati, trvá to až rok a půl,“ vysvětlil Jaroslav Mynářík a dodal, že v některých nárocích je příprava strojvůdců téměř srovnatelná s požadavky kladenými na piloty dopravního letadla. Základním předpokladem pro získání potřebné kvalifikace je zdravotní a psychická způsobilost. „Vzhledem k tomu, že se jedná o profesi, která klade vysoké nároky na dobrý zdravotní stav a psychiku uchazečů, jsou tyto posudky prvním sítem výběru,“ řekl dále ředitel DVI. Neméně důkladné a náročné jsou také jednotlivé stupně zaškolení, které je zakotveno i v české legislativě. Samotné kurzy trvají dva měsíce a skládají se zejména z technické výuky a výuky dopravních pravidel železničního provozu. Kurzům však musí předcházet dvouměsíční dílenský zácvik, který poskytne uchazeči technickou praxi a základy opravárenství. Po skončení kurzu čeká zájemce o tuto profesi ještě půlroční jízdní zácvik. Celá příprava je pak zakončena několika zkouškami například z drážního provozu, znalosti tratí, znalosti typů lokomotiv a jejich řízení nebo zkouškou řízení vlaku, kterou absolvent kurzu skládá pod dohledem Drážního úřadu. Ten zároveň vystavuje o absolvování této zkoušky doklad. DVI zajišťuje také rekvalifikaci Zájemce o práci strojvůdce, který nemá pat-řičnou kvalifikaci, má dvě možnosti si potřebné vzdělání a dovednosti doplnit. Častější variantou je přihlášení se k výuce coby zaměstnanec konkrétního dopravce. Zajištění kurzu a jeho úhrada je pak obvykle záležitostí zaměstnavatele, a to v rámci doplnění požadované kvalifikace zaměstnance. Méně častá varianta, ale přesto také využívaná, je, že se DVI hlásí zájemci, kteří dosud nejsou u žádného dopravce zaměstnáni a pro změnu profese se rozhodnou až po získání patřičného vzdělání. V takovém případě je zajištění kurzu i finanční otázka plně na samotném uchazeči. „Vedle doplnění požadované kvalifikace musí uchazeč o profesi strojvůdce také přesáhnout věkovou hranici 21 let a mít vzdělání ukončené maturitou,“ řekl Jaroslav Mynářík. Po úspěšném absolvování kurzu začínají noví strojvůdci na krátkých lokálních tratích. S přibývajícími zkušenostmi se mohou propracovat až k řízení tuzemských a mezinárodních rychlíků. Pro tento postup je však nezbytné další doplňování vzdělání například o předpisy a nařízení vycházející z legislativy států, do kterých strojvůdce s vlakem vjíždí. Tomáš Johánek www.dvi.cz

spinner