​Doprava v České republice se kvůli koronaviru mění, ruší se spoje, firmy jsou v potížích

​Doprava v České republice se kvůli koronaviru mění, ruší se spoje, firmy jsou v potížích

31.3. - Šíření koronaviru a s ním spojená vládní opatření dostala tuzemskou dopravu do situace, jakou v novodobé historii nepamatuje. Stovky spojů byly kvůli nízkému zájmu zrušeny, snižuje se automobilový provoz a kamionoví dopravci mají potíže kvůli výraznému úbytku zakázek. Řada dopravních firem tak počítá podle analytiků se stamilionovými škodami, některé zřejmě zbankrotují. Situace se podle nich bude po krizi v některých odvětvích zlepšovat jen pozvolna a budou nutné i zásahy státu.

Každým dnem se zhoršuje situace téměř všech dopravních firem. Prudký pokles zakázek zaznamenali nákladní dopravci. Restriktivní opatření v ekonomice totiž výrazně snižují produkci, čímž se oslabuje i přeprava. "Mnohé společnosti se dostávají do kritické situace a některé pravděpodobně zbankrotují," řekl k tomu ekonom BH Securities Štěpán Křeček.

Více se naopak prosazují místní rozvážkové služby díky růstu prodejů přes internet. Podle analytika Natlandu Petra Bartoně tento trend bude pokračovat i po krizi. Spotřebitelé si totiž více osvojí nákupy on-line a rozvážkové firmy navíc budou při současném navyšování kapacit efektivnější.

Prudké oslabení zájmu zaznamenali i všichni osobní dopravci, například České dráhy evidují v mnoha spojích pouze desetinu běžného počtu cestujících. Velké množství dálkových i regionálních linek proto bylo zrušeno. Dopravci počítají s tím, že krize jim způsobí až stamilionové škody, někteří proto žádají o pomoc stát.

Podle Petra Bartoně se v budoucnu vláda nejspíš vrátí k přímým dotacím do dopravy. V posledních letech je přitom nahrazovala nepřímou podporou, například slevami pro cestující. To však stačit nebude. "V budoucnu se totiž míra dopravy přinejlepším vrátí pouze do původních kolejí, a tak by dotace skrze odvozené pasažéry nepokryly ztrátu způsobenou vládní karanténou," podotkl Petr Bartoň. Podle něj krize ovlivní dálkovou dopravu i do budoucna, firmy si totiž více osvojí místo osobního jednání spojení přes komunikační technologie.

Klesá i provoz na silnicích, ve druhé polovině března téměř na polovinu. Velká část řidičů totiž zůstává doma. To však má i pozitivní důsledky. Téměř o půlku se snížil i počet dopravních nehod.

Doprava klesá i přes citelné zlevnění benzinu, řidiči totiž méně tankují a klesá i prodej doplňkového sortimentu. Pokud současný stav bude trvat delší dobu, nelze vyloučit krach značného množství benzinek.

Téměř úplně se pak zastavila mezinárodní doprava. Vláda zakázala cesty do zahraničí a příjezdy cizinců. To se projevilo hlavně v letecké dopravě. Dopravci Smartwings a ČSA zastavili linky z a do ČR, provoz na pražském letišti se pak omezil na zlomek původního počtu letů. Ostatní letiště jsou z mezinárodního provozu odstavena úplně. Letecké firmy tak budou po krizi řešit obří výpadky příjmů.

(čtk)

Foto: ČD

spinner