CZ LOKO

CZ LOKO prodalo na východ už 150 lokomotiv

CZ LOKO prodalo na východ už 150 lokomotiv

ČESKÁ TŘEBOVÁ (8.4.) – Jubilejní 150. paket lokomotiv odeslala akciová společnost CZ LOKO v samém závěru března svým zákazníkům z východoevropských zemí. Tato sada komponentů byla určena pro lokomotivu TEM TMH 057, kterou si objednal estonský nákladní železniční přepravce EVR Cargo. Ten je dceřinou firmou státní železniční společnosti Eesti Raudtee.

„Je to velký úspěch a velmi si ho vážíme. Před lety jsme přišli s konceptem, který umožňuje exportovat český vývoj i českou práci, ale zároveň dává práci i místním firmám při dokončování,“ říká Josef Červený, obchodní ředitel CZ LOKO pro východní Evropu. Dodávka paketů znamená, že do zahraničí míří kompaktní moduly, z nichž pak v Litvě, Lotyšsku nebo Bělorusku místní partnerské firmy na připravený podvozek a rám staví, montují a oživují samotnou lokomotivu.

„Tento způsob umožňuje nejen modernizovat staré či starší lokomotivy, ale dodávat i zcela nové. Je náročnější na logistiku i organizaci práce, ale představuje cestu, jak technicky vyspělá, sofistikovaná, drážní vozidla vyvážet i tam, kde by to jinak bylo bez účasti místních firem složité. Ať už jde o získávání náročných certifikátů nebo dodavatelů,“ poznamenává Josef Červený.

Právě vývoj a výroba zcela nových lokomotiv, určených pro provoz na tratích o rozchodu 1520 mm, v poslední době převažuje. Jde o šestinápravovou TEM TMH, čtyřnápravovou TEM LTH, šestinápravovou hybridní TEM35 a šestinápravovou dvouagregátovou TEM33 a také běloruskou dvounápravovou lokomotivu TME3.

Na projektech se výrazně podílí i litevská společnost TMHB, která je součástí ruské strojírenské korporace Transmašholding. Díky této technické a obchodní spolupráci už první čtyři lokomotivy TEM TMH převzaly také Ruské železnice. „CZ LOKO se tak zařadilo mezi několik málo zahraničních výrobců kolejových vozidel jako je Alstom nebo Siemens, kterým se je podařilo dodat této největší železnici světa,“ poznamenává ředitel Červený.

Historicky prvním „východoevropským“ vozidlem se v roce 2007 stala modernizace ukrajinské lokomotivy ČME3P-1744. Odtud se tento projekt modernizace „čmeláků“ postupně rozšířil do Litvy a Lotyšska, a později do Běloruska. Nyní o něj projevují zájem také Ruské železnice (RŽD). Dosud nejvíc lokomotivních paketů CZ LOKO na východní trhy dodalo do Litvy (70) a Běloruska (52). Další pak do Lotyšska, Ruska, Estonska a Ukrajiny.

Od samého počátku je výroba „paketů“ soustředěna do Jihlavy, kde má CZ LOKO, vedle České Třebové, svůj další závod. Výroba komponentů zde v posledních letech nabrala charakter sériové produkce a dnes tvoří přes polovinu tržeb společnosti. Ty se pohybují kolem dvou miliard korun.

spinner