Co přinesl říjen v dopravě

Co přinesl říjen v dopravě

Pro evropský železniční průmysl je to zklamání: ministři dopravy EU v současné době neplánují podporovat společnosti v rámci celounijních programů kvůli vysokým cenám energií, například rozšířením obecného povolení slev na trasy vlaků. Jednotlivé členské státy plánují snížit poplatky za přístup k infrastruktuře nebo zrušit příplatky, ale „nebude to obecný přístup EU,“ řekl po setkání se svými protějšky v Praze ministr dopravy Martin Kupka, úřadující předseda Rady dopravy EU.

Například v České republice nepředstavovaly ceny za přístup na trať příliš velkou část nákladů železničních společností, vysvětlil Martin Kupka v rozhovoru pro DVZ. Česká vláda však podporuje průmysl tím, že omezuje cenu trakční elektřiny, zatímco například Belgie se spoléhá na kompenzační platby. Ministr byl toho názoru, že vzhledem k vysokým cenám elektřiny je třeba podporovat železniční společnosti, a většina členských států tak chtěla učinit co nejvíce, aby se zabránilo nárůstu cen dopravy. Ministři dopravy však považují přemrštěné ceny za dočasný problém, o který se chtějí postarat na národní úrovni, řekl Martin Kupka. Federální ministr dopravy Volker Wissing (FDP) také označuje německou vládu v akci. „Musíme neustále kontrolovat, kde potřebujeme pomoci, kde můžeme pomoci,“ řekl ministr. Německo je podle něj dobře připraveno. Je důležité nenarušovat hospodářskou soutěž a neomezovat železniční dopravu kvůli vysokým cenám elektřiny. „Potřebujeme železnici jako způsob dopravy a obávám se, že někteří již oznámili, že uvažují o přechodu z elektrických lokomotiv zpět na dieselový provoz. To nedává smysl. Nemůžeme všude odsouvat stranou naše cíle v oblasti ochrany klimatu, jak to již děláme v energetickém sektoru, a znovu pracovat s fosilními palivy,“ řekl Volker Wissing.
Po schůzce bylo řečeno, že ministři se shodli na tom, že obecný trend další elektrifikace železnice by neměl být zastaven, a to navzdory vysokým cenám elektřiny.

„Vysoké ceny energií ovlivňují všechna odvětví ekonomiky, včetně železnic,“ uvedla estonská ministryně infrastruktury Riina Sikkutová. Přidávají se k cenám dopravy. Ale stejně jako u energetiky je bezpečnost dodávek také důležitější než cenová hladina v železniční dopravě, řekla Riina Sikkutová s tím, že „dobré železniční spojení a služby jsou důležitější než ceny energií.“ Pro Estonsko je dokončení Rail Baltica nejdůležitějším projektem.

Bez podpory na evropské úrovni by se ceny v železniční nákladní dopravě mohly v nadcházejících týdnech zvýšit o dvouciferná procenta, varovaly před zasedáním ministrů dopravy Evropská asociace železniční nákladní dopravy ERFA, Mezinárodní asociace provozovatelů nákladních vozů UIP a Mezinárodní asociace pro kombinovanou dopravu UIRR. Zatímco u konkurenčních společností silniční nákladní dopravy ceny nafty vzrostly přibližně o 70 procent, železniční společnosti musí nést zvýšení cen elektřiny o 300 až 1000 procent, v závislosti na členském státě. Kromě rozšíření povolení EU uděleného během pandemie covid za účelem snížení poplatků za přístup k infrastruktuře se tato tři sdružení zasazovala o podporu železničních společností penězi, které mají být v EU získány prostřednictvím nového nařízení EU/2022/1854 od výrobců energie, kteří v současné době dosahují vysokých „neočekávaných zisků“. Sdružení vyzvala ministry, aby stanovili, že zejména železniční nákladní doprava patří do okruhu těch, kteří budou podporováni shromážděnými prostředky. Tato možnost se však v Praze nediskutovala, řekl Martin Kupka. „Zpočátku jsme se zaměřili na snížení vysokých cen elektřiny obecně,“ uvedl český ministr.

Zatímco se ministři dopravy setkali v Praze, hlavy států a předsedové vlád zemí EU diskutovali na summitu v Bruselu o tom, jak tohoto cíle lze dosáhnout. Jednou z cest vpřed je snížení cen plynu prostřednictvím více příležitostí pro společné nákupy plynu členskými státy.

Nizozemský ministr infrastruktury Mark Harbers uvedl, že v krátkodobém horizontu by železničním společnostem mohly pomoci členské státy, poté, co si vymění nápady, kde šetřit energií. To je to, co ministři udělali v Praze - sestavili seznam možností úspory energie. Některé jsou snadno implementovatelné, protože zahrnují provozní změny, řekl Martin Kupka. Například vlaky by mohly jezdit o něco pomaleji nebo trochu snížit teplotu ve vlacích. Pokud jsou nákladní vlaky plánovány tak, aby musely co nejméně zastavovat a znovu startovat, lze také ušetřit energii. Existují další možnosti úspor při vypínání topení v zimě. „Měli bychom v EU koordinovat to, co je skutečně třeba zahřát,“ řekl Martin Kupka. Ostatní položky na seznamu vyžadují další investice. Například použití moderních lokomotiv a vozů, které mohou rekuperovat energii, především při brzdění. Nebo nahrazení konvenčních žárovek energeticky úspornými LED svítidly, například na seřaďovacích nádražích a podél železničních tratí. Ministři rovněž vnímají standardizaci dodávek elektřiny v EU (na střídavý proud) jako příležitost k úspoře prostředků.

Předseda rady Martin Kupka odhaduje, že tímto způsobem lze ušetřit celkem asi 10 procent energie. Společenství evropských železničních společností a provozovatelů infrastruktury CER je však skeptické pokud jde o to, zda lze cenový problém železnice vyřešit úsporou energie.

EU se v současné době snaží šetřit elektřinu především v době nejvyšší poptávky a vyhnout se tak zapínání velmi drahých plynových elektráren, což by mohlo snížit cenu elektřiny. Tato zásada by však znamenala, že vlaky by byly v době špičky rušeny. „Musíte přemýšlet o tom, zda to opravdu chcete,“ řekl výkonný ředitel CER Alberto Mazzola. Stejně tak je opatrný ohledně možností přesunu poptávky po energii do jiných časů. „Možná to můžete udělat v ocelářském nebo hliníkářském průmyslu. S železnicí to není stejné,“ řekl Alberto Mazzola. Vlaky, které jsou potřebné v určitých časech, nemohou být snadno přesunuty do jiných časů.

Petr Rožek

Foto: SSL ČR

spinner