​Českým drahám se letos zatím daří, roste osobní i nákladní doprava

​Českým drahám se letos zatím daří, roste osobní i nákladní doprava

České dráhy hospodařily v prvním pololetí letošního roku se ziskem 537 milionů Kč, což představuje výrazný meziroční narůst. Podle ekonomů se dá pozitivní hospodaření považovat za důsledek dlouhodobější strategie národního dopravce – snižování nákladů a zvyšování kvality služeb.

Hospodaření Českých drah pokračuje v růstové trajektorii od loňského roku, kdy se hospodaření skupiny vrátilo do černých čísel. Mezi nejdůležitější faktory, které ziskovost firmy ovlivnily, patří růst tržeb v segmentu osobní přepravy, nižší úrokové náklady i kurzové zisky. Oproti prvnímu pololetí 2016 došlo rovněž ke snížení zadlužení ČD o 4,2 miliardy Kč, konkrétně ze 33,6 miliardy Kč na 29,4 miliardy Kč. „Našich služeb využilo o 1,3 milionu více zákazníků než za stejné období loňského roku a přepravní výkon vzrostl o 146 milionů osobokilometrů. Tomu samozřejmě odpovídá i růst tržeb z přepravy cestujících o 241 milionů Kč,“ vysvětlil důvody zlepšení předseda představenstva a generální ředitel ČD, a. s., Pavel Krtek. Pozitivní vliv v řádu stovek milionů korun však měly na výsledek osobní dopravy i kurzové zisky a nižší úrokové náklady, za kterými stojí i výhodné loňské refinancování starších dluhopisů.

Osobní doprava: Zpět v zisku

Za stěžejní indikátor zlepšujícího se hospodaření lze považovat návrat ziskovosti segmentu osobní dopravy do kladného teritoria. Divize dosáhla zisku 29 milionů Kč, což představuje výrazné meziroční zlepšení. V případě růstu tržeb osobní dopravy jde o několikaletý setrvalý trend. Ten potvrzuje, že strategie národního dopravce přináší ovoce – zákazníci registrují značné investice do vozového parku a celkové zlepšování kvality služeb. I přes rostoucí konkurenci na trhu osobní železniční přepravy klienti ve stále větším rozsahu využívají služeb Českých drah. Nejlépe se daří dálkové mezinárodní i vnitrostátní dopravě, nezanedbatelný přínos ovšem představuje i doprava regionální a příměstská.

Nákladní doprava: Investice do modernizace

Oblast nákladní železniční přepravy již po několik let konstantně zajišťuje ziskovost skupiny. V první polovině letošního roku dosáhla čistého zisku ve výši 384 milionů Kč, což představuje meziroční pokles o 76 milionů Kč. Toto snížení však nemusí být důvodem k obavám ohledně udržení zisků. V segmentu nákladní dopravy se totiž projevil efekt vyšších odpisů souvisejících s investicemi do vozového parku. Další rostoucí položkou je zvýšení osobních nákladů, které souvisí s výsledky kolektivního vyjednávání a růstem mezd. Modernizace vozového parku a investice do zaměstnanců je třeba vnímat jako položky s potenciálem přinést národnímu dopravci nezanedbatelnou konkurenční výhodu v budoucnosti. Za důležitý fakt lze rovněž považovat, že se skupině podařilo zastavit dlouhodobější pokles tržeb v oblasti nákladní dopravy. Tržby meziročně vzrostly o 60 milionů Kč. Klesající trend v minulých letech zapříčinil zejména zostřující se konkurenční boj mezi železničními i silničními dopravci a v neposlední řadě též ochabující dynamika růstu čínské ekonomiky. Tento efekt by měl během letošního roku odeznít – čínská ekonomika expandovala v prvních dvou kvartálech roku 2017 tempem 6,9 procenta, což představuje zlepšení oproti roku 2016.

ČD Cargo plánuje další expanzi v zahraničí

Skupina ČD Cargo pokračuje také v expanzi na evropský trh železniční nákladní dopravy. Na polském trhu v průběhu prvního pololetí posílila svoji pozici ziskem nových přeprav. „V Polsku chceme proniknout mezi TOP 10 největších dopravců. Již dnes jsme však připraveni vyjet také do Rakouska a další země budou brzy následovat, abychom mohli zákazníkům nabídnout komplexní přepravu po celé trase pod značkou ČD Cargo bez zbytečných prodlev a dalších vícenákladů,“ uvedl předseda představenstva ČD Cargo Ivan Bednárik. Podle jeho slov tento záměr podporuje dopravce také investicemi do moderních interoperabilních lokomotiv a nákladních vozů, ale i modernizací stávajícího parku železničních kolejových vozidel. „Využití našich prvních pěti interoperabilních lokomotiv Vectron ukazuje, že potenciál pro přepravy na evropském trhu máme, proto plánujeme v těchto rozvojových investicích pokračovat,“ pokračoval. Vyšší míra investic přináší růst odpisů a s tím souvisí také mírný meziroční pokles výsledku skupiny ČD Cargo. V meziročním srovnání došlo také k růstu osobních nákladů, který však odpovídá současnému vývoji personální politiky a zaměstnanosti v České republice a je kompenzován vyšší produktivitou práce.

Výzvou je přesun přepravy zboží ze silnice na železnici

„Zatím se nám nepodařilo přenést plánovaný objem zboží z přeplněných silničních tahů na železnici, což je pro nás velká výzva do budoucna. Naplnění tohoto cíle je naší prioritou, kterou podporujeme řadou interních opatření a projektů. Bude to také jeden ze zásadních parametrů již připravovaného podnikatelského plánu na rok 2018,“ doplnil předseda představenstva ČD Cargo.

Tomáš Johánek

spinner