Statistika UIC

České dráhy patří mezi evropskou elitu

Dopravní společnosti ze skupiny České dráhy si loni udržely elitní postavení v rámci železničních dopravců zemí Evropské unie. Podle předběžných statistik Mezinárodní železniční unie (UIC) zveřejněných v druhé polovině května je skupina ČD v Evropské unii na pátém místě v objemu přepraveného nákladu a stejně jako předloni na devátém místě v počtu přepravených cestujících.

ČD Cargo loni přepravilo 90,9 milionu tun zboží a obsadilo v Evropské unii pátou příčku. Na prvním místě se umístila Německá dráha, respektive její nadnárodní dceřiná společnosti Railion. Po ní následovaly polská PKP, francouzská SNCF a rakouský koncern ÖBB. Méně zboží po železnici přepravují národní dopravci dokonce i ve velkých a vyspělých státech Evropské unie, jako například v Itálii nebo Španělsku.

„České dráhy loni přepravily 181,9 milionu cestujících, obsadily devátou příčku a zařadily se v Evropské unii ke státům, které se blíží hranici 200 milionů cestujících za rok,“ uvedl Roman Štěrba, poradce ekonomického náměstka generálního ředitele Českých drah. I v osobní dopravě patří první příčka koncernu DB, který přepravil celkem téměř dvě miliardy cestujících. Přes jednu miliardu přepravených cestujících pak vykázaly už jen francouzské SNCF.

Průměr 18 jízd vlakem ročně

Před Českými drahami se umístila italská Trenitalia ze Skupiny FS, španělská RENFE, nizozemské NS, polská skupina PKP, belgický holding SNCB a rakouský koncern ÖBB. Desátou příčku obsadily portugalské železnice, které přepravily o 50 milionů cestujících méně než České dráhy. Český dopravce si v rámci Evropské unii udržuje také jedno z předních míst v počtu cest vlakem, které připadají na jednoho obyvatele. „Na jednoho občana včetně seniorů a kojenců připadá přibližně 18 jízd vlakem za rok,“ uvedl dále Roman Štěrba. To je údajně jeden z nejlepších výsledků v celé evropské pětadvacítce. Z železnic, které přepravily v rámci Evropské unie více cestujících než České dráhy, je vyšší hodnota jen v Německu, Nizozemsku, Rakousku a Belgii. Naopak méně cest na obyvatele připadá v Itálii, ve Španělsku nebo v Polsku.

Velké perspektivy nákladní dopravy

Cestujících na české železnici každým rokem přibývá i přesto, že se osobní doprava potýká s nemalými problémy. Vlaky často nabírají zpoždění, což se nelíbí pasažérům ani objednavatelům osobních spojů. Olomoucký krajský úřad dokonce uložil drahám pokutu. Za největší problém se však považuje zastaralý vozový park; výjimkou nejsou několik desítek let staré vagony i celé soupravy. Lépe je na tom prosperující nákladní doprava, která se loni v prosinci oddělila do samostatné dceřiné společnosti. Své zisky tak může plně investovat do nákupu a rekonstrukce vagonů a lokomotiv. V následujících letech má jít do obnovy vozidel několik miliard korun.

Tomáš Johánek

Veřejná přeprava osob

po železnici v roce 2007

Společnost Stát Počet přepravených osob

(v mil.)

DB Německo 1835,0

SNCF Francie 1057,3

FS Itálie 552,0

RENFE Španělsko 506,6

NS Nizozemsko 333,4

PKP Polsko 210,3

SNCB Belgie 207,5

ÖBB Rakousko 200,7

ČD Česká republika 182,9

CP Portugalsko 135,7

Zdroj: UIC

Veřejná přeprava zboží

v roce 2007

Společnost Stát Náklad

(v mil. tun)

DB Německo 312,8

PKP Polsko 153,4

SNCF Francie 105,7

ÖBB Rakousko 97,0

ČD Česká republika 90,9

FS Itálie 70,8

SNCB Belgie 57,7

LG Litva 53,5

LDZ Lotyšsko 52,2

CFR Rumunsko 49,6

Zdroj: UIC

spinner