CER/ERFA/UIP/UIRR/ALLRAIL - Udržení mobility a logistiky v chodu je dnes klíčové

CER/ERFA/UIP/UIRR/ALLRAIL - Udržení mobility a logistiky v chodu je dnes klíčové

Zástupci odvětví železniční dopravy poslali v březnu otevřený dopis Evropské komisi, v němž uvádějí, že odvětví si je velmi dobře vědomo, že podstatné je nyní udržení evropské mobility a logistiky v chodu. Všichni železniční dopravci, správci infrastruktury a poskytovatelé dalších služeb dělají co mohou, aby v těchto těžkých časech zajistili nezbytnou mobilitu. A zároveň žádají Evropskou komisi, aby je v tomto jejich úsilí podpořila.

Pod dopisem jsou podepsáni zástupci Sdružení evropských železnic a infrastrukturních firem (CER), Evropské asociace nákladních železničních dopravců (ERFA), Mezinárodní unie vlastníků železničních vozů (UIP), Mezinárodní unie společností kombinované dopravy silnice/železnice (UIRR) a Asociace nových dopravců na železnici (ALLRAIL).

Železnice se snaží být páteří mobility a logistiky v Evropě i v době současné krize. Z dlouhodobého hlediska bude železniční sektor nezbytný pro posílení a mobilizaci investic a pro podporu evropské hospodářské obnovy. Po krizi bude železnice nadále podporovat evropskou a národní soudržnost i nezbytnou dopravu lidí a zboží a bude podporovat investice a hospodářský růst.

Těžké ekonomické důsledky

Současně však sektor železniční dopravy silně trpí opatřeními, která v souvislosti s epidemií koronaviru přijímají členské státy Evropské unie a která výrazně narušují mobilitu a poptávku po dopravě.

V loňském roce byl v oblasti osobní železniční dopravy všeobecně patrný nárůst. Do určité míry to bylo způsobeno tím, že rostl zájem o udržitelné cestování, a to jak v rámci regionů, tak uvnitř celé Evropské unie.

Pandemie viru COVID−19 však způsobila náhlý obrat. Evropští provozovatelé železniční nákladní dopravy, kombinované dopravy, vlastníci vagónů a dílen nyní fungují jen díky obrovskému úsilí. Navzdory náročným celkovým podmínkám však životně důležitá doprava zboží v členských zemích i uvnitř celé unie pokračuje, což ukazuje, že železniční nákladní doprava má strategický význam pro udržení pohybu zboží. Obtíže a výrazný pokles ve službách mezi Evropou a Čínou však budou mít na provozovatele železniční nákladní dopravy další negativní dopad.

Stejně tak utrpí i správci železniční infrastruktury, protože s poklesem provozu se sníží i poplatky za využívání dopravní cesty.

Podpora pro železnici bude nezbytná

Zástupci CER, ERFA, UIP, UIRR a ALLRAIL proto vyzývají Evropskou unii i jednotlivé členské státy, aby zajistili, že odvětví železniční dopravy bude fungovat jak v době krize, tak i po ní. A stejně tak se zástupci svazů zavazují, že také oni pro to podniknou vše, co bude v jejich silách.

(lan)

Foto: Hupac

spinner