​ČD měly ztrátu 217 milionů korun, meziročně je to zlepšení o 1,8 miliardy

​ČD měly ztrátu 217 milionů korun, meziročně je to zlepšení o 1,8 miliardy

10.9. - Skupina České dráhy hospodařila v letošním prvním pololetí se ztrátou 217 milionů korun. Meziročně je to i přes pandemii koronaviru a s ní spojená omezení zlepšení o téměř 1,8 miliardy korun. Skoro všechny dceřiné společnosti skupiny skončily první půlrok ziskem. Ve ztrátě 580 milionů korun byla kvůli snížené mobilitě pouze osobní doprava, meziročně si však polepšila o 1,3 miliardy korun. Vlaky ČD cestovalo 50,3 milionu pasažérů, meziročně o 9,5 milionu méně. Novinářům to řekl šéf Českých drah Ivan Bednárik. Za celý loňský rok skupina kvůli krizi hospodařila se ztrátou 4,1 miliardy korun.

Krize letos zasáhla hlavně osobní dopravu. Během jarního uzavření okresů jezdila vlaky ČD v průměru asi desetina běžného počtu cestujících. Zhruba o tři kilometry se snížila i průměrná přepravní vzdálenost na 40 kilometrů. Tržby z osobní přepravy pak klesly o více než 12 procent na 2,42 miliardy korun.

"Přesto se podařilo hospodaření osobní dopravy výrazně zlepšit. Propad příjmů firma z velké části vykompenzovala efektivním řízením nákladů. Šetříme ve všech oblastech, ať už to jsou personální náklady, výdaje na provoz, marketing a další činnosti,“ uvedl Ivan Bednárik. Podle něj nejde jen o jednorázová řešení, ale zejména o systémové změny. Ivan Bednárik uvedl, že podnik provedl přes 20 opatření zaměřených na lepší využití synergií uvnitř skupiny, které podniku v pololetí ušetřily na nákladech mateřské společnosti kolem 900 milionů korun.

"V tuto chvíli máme schválenou dlouhodobou strategii, agentura Moody’s nám potvrdila rating na stupni Baa2 se stabilním výhledem, pokračujeme v investicích do obnovy vozidel, rozvoje služeb nebo opravárenství. V příštích deseti letech plánujeme investice ve výši zhruba 120 miliard korun. Většina z těchto prostředků půjde do nákupu nových moderních vozidel. České dráhy i celá Skupina ČD jsou tedy stabilizované a mají jasnou strategii dalšího rozvoje,“ dodal Ivan Bednárik.

Ztrátu z loňského roku naopak smazal nákladní přepravce ČD Cargo. Firma v pololetí vydělala 247 milionů korun, což je meziročně zlepšení o skoro 300 milionů. Dopravce přepravil meziročně o 2,1 milionu tun zboží více, tedy celkem 31,1 milionu tun, a navýšil výkony u většiny stěžejních komodit. "Opět se potvrdilo, že vstup na zahraniční trhy byl správným krokem, protože k dosažení konsolidovaného zisku významně přispěly i obchodní aktivity ČD Cargo v Rakousku, Německu, Polsku, na Slovensku a v Maďarsku. V tomto trendu dále pokračujeme a založili jsme další dceřinou společnost ČD Cargo Adria, která by měla už brzy začít využívat potenciál dopravního trhu v Chorvatsku a Srbsku,“ podotkl šéf ČD Cargo Tomáš Tóth.

České dráhy letos posílily svou likviditu také rámcovými úvěry se třemi bankami ve výši 8,5 miliardy korun. Další financování investic do vlaků by mělo zajistit připravované partnerství s Národní rozvojovou bankou.

Skupinu Českých drah tvoří osobní dopravce a nákladní ČD Cargo. Do skupiny patří i Výzkumný ústav železniční, poskytovatel datových služeb ČD Telematika nebo poskytovatel ICT služeb ČD Informační systémy. Skupina zaměstnává kolem 23 500 lidí.

(čtk)

Foto: ČD

spinner