DN č. 16 - Železniční doprava, Kombinovaná doprava 

Spolupráce

ČD Cargo jedná o strategickém spojení s PKP Cargo

ČD Cargo jedná o strategickém spojení s PKP Cargo

Český železniční nákladní dopravce ČD Cargo by se v příštích letech rád začal výrazněji než dosud prosazovat na středoevropském železničním trhu. Napomoci by mu v tom mělo strategické spojení s polskou společností PKP Cargo, o kterém se momentálně jedná na úrovni expertních týmů obou ministerstev dopravy. Naopak jednání o spojení ČD Cargo a ŽSSK Cargo jsou už zřejmě definitivně věcí minulosti.

Podle předsedy představenstva ČD Cargo Jiřího Vodičky se dopravce musí zaměřit na další růst, mimo jiné i cestou expanze na další středoevropské trhy. „Strategické spojení s PKP Cargo, o kterém se jedná, by přineslo nové možnosti nejen v Polsku či na Slovensku. Rádi bychom se dostali i k zakázkám mezi Evropou a Asií,“ řekl Jiří Vodička minulý týden na výročním setkání Asociace podniků českého železničního průmyslu (ACRI) v Roztokách u Prahy.

O tom, jak by případné spojení s PKP Cargo probíhalo a kdo by měl v této skupině většinu, je podle něj zatím zbytečné spekulovat. „Polská vláda projevila zájem prodat své cargo a na nás je, abychom se chopili šance,“ zdůraznil.

Otevírají se šance na středoevropském trhu

Jedním z důvodů, proč ČD Cargo uvažuje o spojení s PKP Cargo, je to, že Polsko je veliká země a leží na strategickém spojení západní Evropy s Ruskem a Dálným Východem. „Nedá se objet tak jednoduše jako Česká republika,“ upozornil Jiří Vodička na skutečnost, že většina vlaků z východní Evropy na západ projíždí přes Polsko, nikoli přes Českou republiku. Právě velikost a význam Polska ve srovnání s velikostí a významem Slovenska je jedním z důvodů, proč minimálně dočasně skončily námluvy českého a slovenského carga, které byly prioritou minulých ministrů dopravy. „Spojením ČD Cargo a ŽSSK Cargo bychom vytvořili jen o něco většího trpaslíka než je samotné ČD Cargo,“ řekl k tomu Jiří Vodička.

Ředitel ČD Cargo na výročním zasedání ACRI dále zdůraznil, že jeho cílem v čele dopravce je návrat k zisku pokud možno již v příštím roce. „Zatím nám k naplnění tohoto cíle chybí získat stovky milionů Kč,“ prohlásil. ČD Cargo proto podle něj bude na trhu vystupovat s velmi aktivní obchodní politikou, nabízet služby od odesílatele až k adresátovi. Mimo jiné hodlá ve spolupráci s partnery zajišťovat i silniční přepravy. Současně by měl podnik maximálně zefektivnit svou činnost. „Plánujeme propustit přebytečné zaměstnance zejména z řad administrativy a chceme investovat do vozového parku,“ dodal Jiří Vodička.

Mateřská společnost je v černých číslech

Zatímco ČD Cargo letos hospodaří s výrazným propadem, mateřské České dráhy hlásí za tři čtvrtletí letošního roku kladný hospodářský výsledek ve výši 48 milionů Kč. Meziročně si tak polepšily o 548 milionů Kč. Za dobrým výsledkem stojí hlavně vnitřní úspory v řádu stovek milionů a vyšší tržby z přepravy cestujících (především z prodeje jízdních dokladů), které meziročně vzrostly o 2,7 procenta na 4,5 miliardy Kč. „Celkové tržby za prvních devět měsíců dosáhly téměř 22 miliard Kč. Velmi pozitivní je růst tržeb z přepravy cestujících, kde jsme od ledna do září meziročně utržili o 117 milionů víc. Tento výsledek je o to významnější, že jsme loni nezdražovali jízdné a v cenách jízdenek jsme nezohlednili ani lednové zvýšení sazby DPH z devíti na 10 procent,“ doplnil generální ředitel Českých drah Petr Žaluda.

Podle jeho slov se podařilo snižovat především osobní náklady a náklady na trakční energii, které díky novému způsobu nákupu elektřiny klesly meziročně o 165 milionů Kč. „Díky těmto úsporám jsme naopak mohli za devět měsíců vynaložit mnohem více prostředků do oprav, především železničních vozidel,“ dodal Petr Žaluda.

Tomáš Johánek

spinner