ČD Cargo

ČD Cargo bude měřit spotřebu lokomotiv

ČD Cargo bude měřit spotřebu lokomotiv

Český nákladní železniční dopravce ČD Cargo chce získat lepší přehled o spotřebované elektrické energii. Hledá proto dodavatele měřicích přístrojů, které by ukazovaly skutečnou spotřebu přímo na lokomotivách. Informoval o tom mluvčí podniku Zdeněk Větrovec, hodnotu zakázky však neupřesnil.

Objem proudu se nyní měří při vstupu do trolejí a mezi dopravce se rozpočítává podle odsouhlaseného matematického vzorce. Monitoruje se například, kdo v daném úseku trolejí jel, kolikrát, jakými lokomotivami, zda nákladním či osobním vlakem či jak dlouho průjezd trval.

„Sledujeme tím samozřejmě možnost ověřit si, kolik jsme odebrali přesně elektrické energie, a za tu pak zaplatit. Jde i o kvalitativní technologický posun v oblasti měření spotřeby elektrické energie na železnici, podobně k tomu přistoupili třeba na Slovensku a v dalších zemích,“ uvedl Zdeněk Větrovec.

Zařízení změří přímo spotřebu lokomotivy

Zda bude v budoucnu možné platit podle měřičů v lokomotivách, však zatím není jasné. „S cargem nyní řešíme, jak se budou platby do budoucna rozpočítávat,“ uvedl mluvčí mateřských Českých drah Radek Joklík. Podle něj se budou měřiče hodit cargu minimálně na Slovensku, kde má začít systém fungovat v polovině příštího roku. Měřicí zařízení na lokomotivách budou posílat údaje do takzvaného energetického dispečinku pomocí sítí mobilních operátorů, na základě shromážděných údajů pak dopravce hodlá spotřebu vyhodnocovat. Celkem by takto mělo být do dvou let vybaveno 331 lokomotiv ČD Cargo, tedy zhruba 70 procent jeho elektrického vozového parku.

Měřiče testují i České dráhy

ČD Cargo patří mezi největší odběratele elektřiny v České republice, a od novinky si tak slibuje významnou úsporu nákladů. Elektřina pro všechny dopravce na české železnici nyní proudí přes České dráhy, s koncem loňského roku z dodavatelského řetězce vypadla státní Správa železniční dopravní cesty.

Měřiče testují i České dráhy. Podle Radka Joklíka je takto vybavena zatím jedna lokomotiva, další tři se chystá podnik uvést do zkušebního provozu v následujících týdnech. České dráhy nyní hledají v tendru dodavatele elektrické energie pro celou železniční síť. O zakázku v předpokládané hodnotě 2,4 miliardy Kč bez daně z přidané hodnoty se ucházejí firmy ČEZ a E.ON.

(čtk)

spinner