​Betrian Group vyvinula aplikaci, která už rok pomáhá strojvůdcům ČD Cargo

​Betrian Group vyvinula aplikaci, která už rok pomáhá strojvůdcům ČD Cargo

30.8. - Brněnská společnost Betrian Group vyvinula vlakovou navigaci NavTrain, se kterou už rok jezdí všichni strojvůdci nákladního dopravce ČD Cargo. Při jízdě mají v tabletu spuštěnou aplikaci, která poskytuje aktuální data z tabulek traťových poměrů a tabelárních jízdních řádů pro konkrétní jízdu a která jsou vztažená k aktuální poloze vlaku. Zároveň systém sděluje strojvůdci důležité informace o aktuální povolené rychlosti, důležitých změnách na trati, návěstidlech a přejezdech. Podle konzultanta společnost Stanislava Trtka jsou reakce velmi pozitivní.

"Strojvůdci NavTrain využívají již od počátku velmi rádi, i když zpočátku se našli jedinci, kteří říkali, že je to pro mladé. Dnes jsou za aplikaci velmi vděční. Když projíždí náročným úsekem s mnoha změnami nebo když vjíždí do stanice a přelaďují vysílačku, aplikace jim dává jistotu, že nic nepřehlédnou," řekl Trtek. Systém předchází chybám, a pokud se nějaká stane, umí na ni upozornit. Díky tomu by se mělo minimalizovat množství lidských selhání, která jsou podle statistik Drážní inspekce a Správy železnic nejčastější příčinou mimořádných událostí.

Aplikace má potenciál dalšího rozvoje a možnosti stanoviště strojvedoucího dále digitalizovat. "Loni v lednu jsme spustili pilotní provoz, zhruba rok je aplikace u dopravce v plném provozu. Jedná se již o oficiální pomůcku a podle směrnice už by bez ní strojvůdci ČD Cargo neměli vyjet. A pracujeme na dalších funkcích a vylepšení," řekl Trtek. Firma o jejím využití jedná s dalšími dopravci a zajímají se o ni i České dráhy.

Aplikace zatím nezobrazuje aktuální nastavení vlakové cesty, strojvůdce tedy s předstihem nevidí postavení návěstidla. "Ale pokud bychom dostávali aktuální data o postavení vlakové cesty od Správy železnic, není problém je zapracovat. Stejné je to s rozkazem, který dostávají strojvůdci ve stanici před jízdou na papíře. Zatím ho Správa železnic neumí poskytnout jako datový soubor," řekl Trtek. Ale pokud strojvůdce chce, může si například informace o otevřeném přejezdu z papírového rozkazu přenést do aplikace ručně. Aplikace ho pak na tento přejezd za jízdy včas upozorní, a nezapomene tak uzpůsobit rychlost jízdy.

Strojvůdci jsou také upozorněni na změny ve vydaných tabulkách traťových poměrů (TTP). "Dříve museli strojvůdci vyhledávat změny ve vytištěných TTP informací a hledat, co se změnilo. Nyní jim aplikace změny vyznačí změny sama," uvedl Trtek.

Vývojáři se nyní zabývají čtením návěstidel pomocí umělé inteligence, je potřeba doladit situace v případě špatných světelných podmínek. "Do budoucna chceme ještě nabídnout sekundární bezpečnostní systém pro tratě, kde není zabezpečovací systém ETCS. A na tratích, kde je, může náš systém v budoucnu být další vrstvou bezpečnosti," řekl Trtek.

Firma už také vybavila některé lokomotivy lokalizačním zařízením vyvíjeným ve spolupráci s Evropskou vesmírnou agenturou. Je zabudované v malé krabičce a umí vyhodnotit polohu vlaku s přesností na decimetry. Systém tak dokáže identifikovat dva vlaky na stejné koleji a spustit alarm. "Do dvou let chceme mít tento systém v provozu," řekl Trtek.

(čtk)

Foto: Betrian Group

spinner