AWT ukončila další etapu modernizace terminálu Paskov

AWT ukončila další etapu modernizace terminálu Paskov

Společnost AWT ze skupiny PKP CARGO dokončila III. etapu modernizace terminálu Paskov. Moderní intermodální překladiště v Paskově o rozloze 70 000 m s kapacitou 4800 TEU a s třemi kolejemi o délce 270 metrů a dvěma kolejemi o délce 375 metrů leží v blízkosti průmyslových zón i hranic s Polskem a Slovenskem. Společnost AWT na terminálu Paskov nabízí zákazníkům komplexní služby spojené s intermodální překládkou zboží.

Strategická pozice v srdci Evropy umožňuje snadné a rychlé propojení do důležitých evropských přístavů a terminálů. Nachází se v těsné blízkosti dálnice a má kolejové napojení na celostátní železniční síť. Do této chvíle náklady na vybudování terminálu činily přibližně 450 milionů Kč, z toho dotace EU pokryly 151 milionů Kč a českých ministerstev 12 milionů Kč. V loňském roce proběhlo na terminálu 165 tisíc manipulací.

Terminál slouží jak pro AWT, tak pro externí subjekty a zajišťuje veškeré činnosti spojené s překládkou, svozem, rozvozem, lehkými opravami kontejnerů, odbavením vlaků a skladováním kontejnerů na ploše, dále i celní služby na místní celnici situované v areálu terminálu.

„Terminál v Paskově patří dnes mezi nejvýznamnější překladiště kombinované dopravy ve střední Evropě a těší se velkému zájmu našich zákazníků. Od roku 2007 budujeme terminál na brownfieldu bývalého dolu Paskov a právě jsme dokončili třetí etapu modernizace, v rámci které jsme vybudovali nové zázemí pro obsluhu terminálu a plochu společně s kapacitou zdvojnásobili. Skupina PKP CARGO, která provozuje celkem 27 terminálů tohoto typu, má s překladištěm v Paskově a navazující intermodální dopravou do budoucna velké plány a již nyní připravujeme čtvrtou etapu rozšíření,“ řekl předseda představenstva AWT Maciej Walczyk.

Devět kontejnerových překladačů

AWT disponuje na tomto terminálu devíti kontejnerovými překladači s možností stohování kontejnerů až do pěti vrstev a manipulace nejen s běžnými ISO kontejnery, ale i se silničními návěsy a výměnnými nástavbami. Na terminálu je k dispozici parkovací plocha pro 130 návěsů, napojení pro chladicí kontejnery a speciální místo pro kontejnery s nebezpečným zboží. Součástí je i moderní řídicí středisko pro dispečink, celní úřad, deklaraci a další navazující externí služby a subjekty.

„V současnosti ve směru sever-jih jsou nejčastějšími destinacemi přístavy Koper, Terst a Gdaňsk a potenciálními intermodálními přepravami mohou být návěsové vlaky ze Skandinávie nebo přepravy z řeckého přístavu Pireus,“ uvedl ředitel terminálu Paskov Michal Kubíček.

Terminál byl založen v roce 2007, přičemž v letech 2008 – 2009 proběhla I. etapa a v letech 2011 – 2012 pak II. etapa rozšíření a modernizace. Třetí etapa modernizace byla zahájena loni v únoru a během roku a půl se zdvojnásobila manipulační plocha na 70 tisíc m2 a kapacity na 4800 TEU. Nově byly také vybudovány dvě koleje v délce 375m. Celá modernizace bude ukončena v příštím roce rekonstrukcí přilehlé železniční vlečky a úpravou čtyř kolejí na délku 750 metrů, což umožní terminálu přijímat ucelené kontejnerové vlaky.

V současné době terminál obsluhuje deset velkých zákazníků, mezi které patří například Maersk, MSC, COSCO, EKOL nebo LKW Walter. Na překladišti se provede přibližně 14 tisíc manipulací s kontejnery a návěsy měsíčně.

Čtvrtá etapa začne v červenci

Další etapa modernizace by měla být zahájena už v červenci demolicemi přilehlých budov bývalého dolu Paskov. Ty by měly být ukončeny do konce příštího roku, kdy bude nově vzniklá manipulační plocha rozšířena o zhruba 30 tisíc metrů čtverečních a bude sloužit jako odstavná plocha pro silniční návěsy.

Další modernizace, rozšíření a zpevnění manipulačních ploch si vyžádá následné investice. Po dokončení IV. etapy bude mít překladiště finální rozlohu 150 tisíc m2. Zároveň tam bude fungovat další terminálová manipulační kolej o délce 400 m, která je dnes součástí železniční vlečky, a terminál tak dosáhne celkové kapacity 10 tisíc TEU.(mna)

Foto: AWT

spinner