​Arriva začala provozovat nové vlaky do Benešova a Trenčína

​Arriva začala provozovat nové vlaky do Benešova a Trenčína

Poslední únorový den se rozjely nové spěšné vlaky v barvách soukromého dopravce Arriva na trase mezi Prahou, Čerčany a Benešovem, o pár dní později, konkrétně v sobotu 5. března, zahájila Arriva provoz přímého expresu Praha – Olomouc – Uherské Hradiště – Trenčín. Po neúspěšném provozu vlaků mezi Prahou a Kralupy nad Vltavou v roce 2013 jde o další pokus tohoto dopravce prosadit se na českých kolejích.

„Z Benešova do Prahy dojíždí vlakem několik set lidí denně. Koridor je opravený a cesta vlakem do centra Prahy je tak po kolejích rychlejší než autobusem nebo autem. Vidíme tu veliký potenciál,“ uvedl ředitel Arriva pro Českou republiku Daniel Adamka. „Zastavujeme v Čerčanech, Senohrabech a Mnichovicích, protože tu měli lidé k dispozici zatím jen zastávkové vlaky. Přitom jsou tyto obce už dost daleko od Prahy, rychlé spěšné vlaky místním ušetří hodně času. Benešovským zase výrazně zkrátíme cestu do Hostivaře nebo Strašnic. Tam rychlíky nestaví, dosud nezbývalo než jít na zastávkový vlak. Byla by škoda nevyužít opravený koridor pro nová rychlá spojení,“ pokračoval.

Arriva provozovala v roce 2013 spěšné vlaky mezi Prahou a Kralupy nad Vltavou. Kvůli neochotě Středočeského kraje dotovat toto spojení a nerentabilitě provozu musela po necelých třech měsících tuto linku opustit. Na trase do Benešova nicméně společnost vidí větší potenciál mimo jiné proto, že v porovnání s trasou do Kralup zde platí jízdné Pražské integrované dopravy na kratším úseku. Na rozdíl od osobních vlaků Českých drah totiž ve vlacích Arrivy nebudou platit pražské časové kupony. Plány Arrivy Benešovem nekončí. „Jsem přesvědčen, že by bylo smysluplné do budoucna linku prodloužit z Benešova do Vlašimi nebo do Sedlčan,“ pokračoval Daniel Adamka. „Jsou to města, ze kterých dojíždí do Prahy každý den hodně lidí, rychlý přímý vlak by tu měl určitě smysl. Pokud by měla tato města a Středočeský kraj zájem o přímé vlaky do Prahy, rádi bychom s nimi na takovém projektu spolupracovali,“ dodal.

Každý víkend do Trenčína a zpět

Zcela bez dotací je také nový dálkový vlak této společnosti, který bude každou sobotu jezdit do Trenčína a vracet se zpět o den později. Kromě koncových stanic bude vlak zastavovat například v Uherském Hradišti, Olomouci nebo Pardubicích. Žádný jiný železniční dopravce z Česka přímý spoj mezi Prahou a Trenčínem nenabízí. „Z Trenčína a regionu středního Pováží do Prahy, Olomouce nebo Pardubic dojíždí pravidelně za studiem nebo prací několik set lidí,“ zdůvodnil výběr trati Daniel Adamka. Společnost Arriva patří do skupiny německého železničního dopravce Deutsche Bahn. V České republice provozuje především linkovou autobusovou dopravu. Momentálně také provozuje vlaky na trati mezi Šumperkem a Kouty nad Desnou, ještě letos by je ale měly vystřídat elektrické vlaky Českých drah. 

Tomáš Johánek

spinner