Tendr na rychlíky

Arriva na ministerstvu neuspěla, v tendru na rychlíky zatím končí

Arriva na ministerstvu neuspěla, v tendru na rychlíky zatím končí

PRAHA (9.3.) – Ministerstvo dopravy zamítlo stížnost jednoho ze dvou účastníků tendru o nového železničního dopravce mezi Ostravou, Opavou, Krnovem a Olomoucí. Dopravní společnost Arriva protestovala proti svému vyřazení, které ministerstvo dopravy odůvodňovalo nesplněním podmínek soutěže. Vyřazený dopravce se stále může obrátit na antimonopolní úřad.

Arriva podle ministerstva nesplnila podmínku veřejné soutěže, podle které musí mít každý dopravce ve vedení alespoň dvě odborně způsobilé osoby pro provozování drážní dopravy s příslušným vzděláním. Drážní zákon přitom vyžaduje pouze jednu způsobilou osobu. „Jde o kontrakt na 15 let," vysvětlil důvod přísnější podmínky mluvčí MD Tomáš Neřold. Ministerstvo tím chtělo zabránit situaci, kdy by budoucí provozovatel z nějakého důvodu o takovéhoto zaměstnance přišel a nadále nesplňoval podmínky zákona.

Ministerstvo dopravy nyní počká na další postup Arrivy. Ta má desetidenní lhůtu, během které může rozhodnutí ministerstva napadnout u Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže, dodal mluvčí. Samotný dopravce se ale dosud nerozhodl, zdali této možnosti využije „Nevíme, jaké další kroky podnikneme, budeme se radit s právníky," uvedl v rozhovoru pro internetový server Česká pozice ředitel železniční dopravy v české Arrivě Jaroslav Richter.

Definitivní vyloučení Arrivy z tendru by mělo nepříznivý dopad i na druhého účastníka výběrového řízení, kterým je tuzemský soukromý dopravce RegioJet. Pokud totiž v soutěži zbude jediná nabídka, ministerstvo dopravy jí bude muset zrušit. Soutěž na nového dopravce mezi Ostravou a Olomoucí přes Krnov přitom ministerstvo vyhlašovalo jako pilotní projekt, podle kterého by se měla liberalizovat další železniční spojení.

Podle ministerstva dopravy by ale tento proces měl i nadále pokračovat nezávisle na výsledku tohoto prvního tendru. „Liberalizace dálkové železniční dopravy tímto zdržením nekončí. Uvidíme, jaký bude další právní vývoj u této soutěže. Ministerstvo zároveň začne připravovat tendry na další vybrané tratě," uvedl Neřold. Podle dříve zveřejněného harmonogramu jsou nyní na řadě například železniční spojení Praha – Ústí nad Labem – Děčín a Praha – Ústí nad Labem – Cheb, kde by dopravci vzešlí z tendrů měli začít jezdit na konci roku 2015.

(čtk)

spinner