20.12. – Srážka rychlíku s autobusem na přejezdu u Podivína na
Moravě, která si před 70 lety, 21. prosince 1950, vyžádala 34 mrtvých a
56 zraněných, je nejtragičtější nehodou na železničních přejezdech
v historii ČR a jedním z největších vlakových neštěstí v českých
zemích. Podle zápisu tehdejšího velkobílovického kronikáře mělo být
mrtvých dokonce 47, z toho více než polovina (27) pocházela z Velkých
Bílovic.
Dosud největší železniční neštěstí v historii zapříčinila
srážka osobního vlaku taženého parní lokomotivou s plně obsazeným
motorovým vlakem u obce Stéblová na Pardubicku, která si v listopadu
1960 vyžádala 118 obětí. V prosinci 1953 při srážce rychlíku a
osobního vlaku u stanice Šakvice na trati Brno-Břeclav zahynulo 103 lidí.
Třetí nejhorší železniční nehoda se stala v prosinci
1943 v Praze-Kbelích, kde se na jednokolejné trati čelně srazily dva vlaky
s dělníky cestujícími do továren; příčinou neštěstí se 42 oběťmi
byla chyba výpravčího ve výhybně.
Zkrat hradláře
Tragédie v Podivíně tři dny před Štědrým dnem 1950 byla
důsledkem fatálního zkratu hradláře, který ve chvíli, kdy po trati
přejela nákladní souprava, vytáhl závory a neuvědomil si, že se
z opačného směru blíží rychlík jedoucí z Bratislavy. Střetu
s autobusem mířícím do Velkých Bílovic už strojvedoucí vlaku nemohl
zabránit. Za pět minut půl páté se ozvala obrovská rána.
Pohled na místo neštěstí byl děsivý – zničený vlak, rozpůlený
autobus, z něhož zbyla hromádka plechu (rychlík ho vlekl ještě
80 metrů), zohavená lidská těla. Svědci mluvili o hrůzných
výjevech.
„Byla tam hlava na hlavě, snad 90 lidí. Autobus byl tak přecpaný,
že jsem se nemohla ani hnout. Jen si mlhavě pamatuju, že jsem vyletěla oknem
ven a hlavou spadla na koleje,“ vzpomínala později na tragédii Silva
Zacharová, která jako zázrakem přežila.
Celkem 12 automobilů převezlo těžce i lehce zraněné do valtické
nemocnice. Bylo velkým štěstím, že nemocnice byla vybavena zdravotnickým
materiálem, čímž na tento velký nápor raněných stačila. Místní
rozhlas požádal občany Valtic o okamžitou pomoc. Do nemocnice se dostavilo
20 dárců krve, navíc dorazila i transfuzní stanice s plazmou z Brna.
Občané Valtic přenášeli raněné, řezali desky na pomocné postele a dlahy
na zlomeniny, čímž pomohli přetíženému personálu.
Státní pohřeb v Podivíně
Na Štědrý den roku 1950 se na náměstí v Podivíně konal státní
pohřeb, na který přišlo přes 5000 lidí. Mezi nimi byla též vládní
delegace s ministry či pražský primátor Václav Vacek. Náměstek předsedy
vlády Zdeněk Fierlinger prohlásil mimo jiné: „Připadá mi smutný úkol,
abych jménem prezidenta republiky Klementa Gottwalda a jménem vlády
vyjádřil hluboký zármutek a upřímnou soustrast všem pozůstalým. Bol a
žal s pozůstalými sdílí všechen náš lid.“
Signalista, který zvedl závory, byl odsouzen k pěti letům vězení,
což byl podle tehdejších zákonů nejvyšší možný trest. Po třech letech
strávených ve vězení zemřel.
(čtk, tl)
Foto: archiv