Nový přístav

V Hluboké nad Vltavou se otevřel nový přístav pro rekreační plavbu

V Hluboké nad Vltavou se otevřel nový přístav pro rekreační plavbu

PRAHA (1.6.) – Na konci května se slavnostně otevřel nový přístav pro rekreační plavbu v Hluboké nad Vltavou. V minulých dvou letech v bočním rameni řeky vyrostla nejen přístavní mola, ale také ojedinělá zdvižná lávka přes vjezd do přístavu. Investorem stavby bylo Ředitelství vodních cest ČR.

„Je mi potěšením, že dnes stříháme pásku nového moderního přístavu, který si Vltava jistě zasloužila. Pravidelně se mi hlásí další zájemci o stání lodě, takže věřím, že brzy bude celý přístav plný lodí. Jsem přesvědčen, že tento unikátní přístav si rychle najde své návštěvníky a zdejší Vltava se stane oázou rekreační plavby tak, jako mimořádně úspěšný Baťův kanál na Moravě,“ prohlásil ředitel Ředitelství vodních cest ČR Lubomír Fojtů.

V přístavu může u dřevěných a kamenných mol bezpečně stát až 73 rekreačních motorových lodí. „V části přístavu je možné si pronajmout stání na celou sezónu, má kapacitu až 37 lodí a nyní je jich již více než polovina obsazena klienty. Jsem rád, že zde začíná fungovat i půjčovna lodí, která nabízí rekreaci na vodě široké veřejnosti i bez kapitánského oprávnění,“ upřesnil Lubomír Fojtů. „Druhá polovina přístavu ale bude sloužit pro krátkodobé zastavení návštěvníků na pár hodin, přes noc nebo na několik dní. Jsou zde k dispozici přípojky lodí na elektřinu i vodu. Během letošního roku zde ještě vyroste nová provozní budova se sociálním zázemím.“

Stavební práce zde započaly v lednu roku 2013 v prostoru původního koryta Vltavy, která tudy protékala až do 30. let 20. století, než byl postaven současný jez. Vytěžily se stovky kubíků bahna, prostor oddělil od řeky povodňový uzávěr s novou zdvižnou lávkou a na hladině se objevila dřevěná přístavní mola. Tam, kde bylo nutné postavit nábřežní zdi, jejich povrch tvoří přírodní kámen. Tento architektonický rámec projektu vtiskl českobudějovický ateliér A8000 architektů Jiřího Stříteského a Martina Krupauera. Celkové náklady dosáhly 209,8 milionu Kč a byly financovány z rozpočtu Státního fondu dopravní infrastruktury.

Přístavem ale práce na Vltavě v jižních Čechách nekončí. Od prosince loňského roku se rozběhla výstavba poslední zbývající plavební komory ve Hněvkovicích u Týna nad Vltavou. V létě 2016 se tak pro rekreační plavbu malých člunů, jachet, hausbótů i osobních lodí brázdících vody Orlické přehrady otevře cesta po 33 km nové vodní cesty až do centra Českých Budějovic. Těchto celkem 98 km vodní cesty od přehradní hráze Orlík umožní navštívit řadu turisticky atraktivních míst od zámku Hluboká až po romantická údolí řeky. V sezóně roku 2017 tak nový přístav Hluboká čeká zatěžkávací zkouška stovek nových lodí.

(tj)

spinner