Kanál Dunaj-Odra-Labe

Projekt vodního koridoru D-O-L podporuje i Polsko

Projekt vodního koridoru D-O-L podporuje i Polsko

Letitý záměr na vybudování propojení tří řek – Dunaje, Odry a Labe, k jehož významným zastáncům patří i nový prezident Miloš Zeman, získává další příznivce. Návštěva Miloše Zemana v Polsku, přinesla na konci května významný obrat ve vnímání záměru na vybudování vodního koridoru D-O-L. Po Rakousku vyjádřilo podporu projektu i Polsko.

Polský prezident Bronislaw Komorowski a jeho český protějšek se shodli na významu vybudování kanálu Dunaj-Odra a modernizaci oderské vodní cesty. Konstatovali, že budování dopravní infrastruktury by mohlo významně přispět k překonání stávající hospodářské krize a přinést dotčeným regionům silný impuls pro jejich další rozvoj. Odpůrci vodního koridoru tak po Rakousku ztrácejí možnost argumentovat odmítavým postojem okolních zemí i v Polsku. Obě země totiž při návštěvě českého prezidenta jasně deklarovaly svůj zájem participovat na přípravě projektu. Polsko si navíc ve Strategii rozvoje dopravy do roku 2020 jasně zakotvilo jak modernizaci oderské vodní cesty, tak i přípravu výstavby vodního vnitrozemského spojení Dunaj–Odra–Labe (DOL). Při květnové návštěvě polský prezident souhlasil i s návrhem prezidenta Miloše Zemana, aby se ze Štětína stal druhý český námořní přístav.

Z kanálu D-O-L by profitovala nejen Morava

Cesty se zúčastnili i odborníci na budování vodních cest. „S polskou stranou jsme dnes diskutovali o potřebě výrazně zefektivnit vzájemnou spolupráci při přípravě Oderské vodní cesty a vodního koridoru Dunaj-Odra-Labe, které jsou významné pro rozvoj regionů Polské a České republiky. Zejména Ostravsko a přilehlý polský region u našich hranic získají výstavbou D-O-L ekologicky příznivou dopravní cestu a mohutný impuls k ekonomickému růstu,“ řekl ředitel Ředitelství vodních cest ČR a místopředseda Asociace Dunaj-Odra-Labe Jan Skalický.

„Shodli jsme se na nutnosti hlubší koordinace našeho úsilí v Evropské komisi při prosazování všech projektů, zejména zachování začlenění Oderské vodní cesty a vodního koridoru D-O-L do Transevropské dopravní sítě TEN-T,“ dodal Petr Forman, místopředseda představenstva společnosti Plavba a vodní cesty o.p.s. Záměr vybudovat propojení Dunaje, Odry a Labe zmínil již Zákoník říšský z roku 1901 v Zákoně o stavbě vodních drah a o provedení úpravy řek. Na jeho základě v roce 1902 vzniklo i Ředitelství pro stavbu vodních cest, které bylo předchůdcem současného Ředitelství vodních cest ČR. Tento úřad se ovšem letos Ministerstvo dopravy rozhodlo zrušit, takže další pokračování přípravy projektu zůstane čistě na státních úřednících.

Tomáš Johánek

spinner