19. května 2005
Vláda v březnu schválila přípravu projektu na výstavbu jednoho
plavebního stupně na dolním toku Labe. Dohodlo se na něm ministerstvo
dopravy s ministerstvem životního prostředí. Ministerstvo dopravy původně
uvažovalo o dvou plavebních stupních, ale kvůli nesouhlasu ministerstva
životního prostředí i ekologických organizací ustoupilo. Plavební
stupeň má zlepšit plavební podmínky na dolním Labi. O novém projektu
jsme hovořili s Mgr. Vítem Šimonovským, ředitelem odboru plavby a vodních
cest Ministerstva dopravy ČR. „Co bylo hlavní pohnutkou k tomu, že
ministerstvo dopravy ustoupilo od plánu postavit na dolním Labi místo dvou
plavebních stupňů pouze jeden?“ „Plán postavit na dolním Labi pouze
jeden plavební stupeň je prvním projektem týkajícím se zlepšení
plavebních podmínek na dolním Labi za posledních deset let, který má
širší politickou podporu. Podporuje jej kromě ministerstva dopravy,
provozovatelů vodní dopravy a dopravních odborníků také ministerstvo
životního prostředí. Ministr životního prostředí Libor Ambrozek a
ministr dopravy Milan Šimonovský vydali v březnu společné prohlášení
o podpoře této stavby. Na úrovni obou ministerstev je tedy snaha
o spolupráci. Tento záměr koncem března schválila rovněž vláda a
vytvořila tak prostor pro to, aby byly učiněny další kroky směřující ke
zlepšení plavebních podmínek na dolním Labi. Dosavadní technické
řešení počítající s výstavbou dvou plavebních stupňů bylo totiž
z politického hlediska jen velmi obtížně průchozí a vedlo by do patové
situace.“ „Co tedy bude následovat v nejbližší době?“
„V souvislosti s novým projektem vláda uložila ministerstvu dopravy
zpracovat podklady pro ministerstvo životního prostředí, které by mělo do
konce května vypracovat žádost o udělení výjimky ze zakázaných
činností v CHKO a tuto žádost předložit vládě. Pokud vláda žádosti
vyhoví a udělí výjimku podle zákona o ochraně přírody a krajiny, budou
následovat další nezbytná správní rozhodnutí a posouzení v souladu
s tímto zákonem a zákonem stavebním.“ „Jaké parametry by měl nový
plavební stupeň mít?“ „Plavební stupeň Děčín má být umístěn
v říčním kilometru 98,98. Vzdutí plavebního stupně by mělo dosahovat
až po 90. kilometr. Stupeň by měl zajistit od tohoto kilometru až ke
státní hranici prakticky celoroční splavnost vodní cesty na úrovních
ekonomických ponorů. Labe by v tomto úseku mělo být splavné při ponoru
140 cm po 345 dnů v roce a při ponoru 220 cm po 180 dnů v roce.“
„V jaké fázi je technická příprava výstavby jednoho plavebního
stupně?“ „Technické řešení již bylo zpracováno. Cílem bylo najít ve
spolupráci s ministerstvem životního prostředí takové umístění
plavebního stupně, které nebude ohrožovat zvláště chráněné druhy
rostlin a živočichů a ostatní cenné přírodní lokality ohrozí jen
v minimální míře. Případné negativní vlivy stavby na životní
prostředí budou vyváženy přiměřenými kompenzačními a náhradními
opatřeními. Nové technické řešení v maximální možné míře vychází
z již existující projektové dokumentace a dosud provedeného modelového
výzkumu, čímž se dosáhlo významného snížení nákladů projektu. Nové
řešení, které zajistil investor stavby – Ředitelství vodních cest
ČR –, bude předloženo ke schválení vládě.“ „Jaká by měla být
cena výstavby jednoho plavebního stupně?“ „Náklady na výstavbu by se
měly pohybovat kolem tří miliard Kč s tím, že ještě musí být
stanoveno, jakou částku bude třeba vynaložit na kompenzační opatření.
Finanční náklady stavby závisí rovněž na tom, kdy bude projekt skutečně
zahájen. Podstatným faktorem pro zajištění finančních prostředků na
stavbu by mohlo být to, že na nové technické řešení bude učiněn nový
posudek o vlivu stavby na životní prostředí EIA a na evropsky významné
lokality a ptačí oblasti. Předchozí projekt výstavby dvou plavebních
stupňů měl totiž tento posudek záporný. V případě, že by nový
posudek byl pozitivní, bude možné projekt spolufinancovat z evropských
zdrojů, což by mohlo znamenat finanční pomoc až ve výši 80 procent jeho
ceny.“ „Kdy by měla být stavba jednoho plavebního stupně zahájena a kdy
dokončena?“ „Jestliže v průběhu schvalovacího procesu nenastanou
nějaké komplikace, měla by být stavba zahájena na konci příštího roku.
Dokončena by měla být do konce roku 2009.“ „Ve funkci ředitele odboru
plavby a vodních cest Ministerstva dopravy ČR jste od počátku letošního
roku; jaké priority jste si pro její vykonávání vytkl?“ „Vzhledem
k tomu, že předchozí ředitel odboru plavby a vodních cest Ondřej Jašek
v současné době vede odbor strategie, který vypracovává koncepci
Dopravní politiky České republiky pro léta 2005 – 2013, jsem spokojen
s tím, jak je v tomto připravovaném dokumentu akcentována důležitost
vodní dopravy. K hlavním prioritám odboru, který nyní řídím, bude
i nadále patřit zajištění rozvoje vodních cest, především zahájením
výstavby plavebních stupňů v Děčíně a Přelouči. Dále odbor plavby a
vodních cest plánuje předložit vládě ke schválení program komplexního
financování rozvoje plavební infrastruktury rekreační a sportovní plavby.
Tento program by se měl týkat zejména Vltavské vodní cesty a Baťova
kanálu. V oblasti legislativy je zájmem odboru prosadit přijetí novely
zákona o vnitrozemské plavbě. Především bych se chtěl zaměřit na to,
aby novela zákona umožnila financovat širší segment plavební
infrastruktury z evropských zdrojů. Uvažujeme rovněž o tom, zda do novely
nezačlenit úpravu závazků veřejné služby k provozování vodní dopravy
a veřejných přístavů. Ve střednědobém výhledu je v plánu ještě
přijetí zákona o pravidlech provozu na vodních cestách. V současné
době platí Řád plavební bezpečnosti, který byl vydán jako vyhláška a
při aplikaci v praxi působí určité potíže. Tento zákon by měl zajistit
zejména to, aby bylo možné flexibilně reagovat na změny podmínek vodní
cesty. Je totiž třeba, aby Státní plavební správa jako orgán dohledu nad
plavebním provozem měla jasně vymezené pravomoci pružně provoz na vodní
cestě upravovat. To současná vyhláška umožňuje pouze omezeně.“ „Jak
se rozvíjí meziresortní spolupráce mezi ČR a Německem v oblasti vodní
dopravy?“ „V druhé polovině března letošního roku proběhlo jednání
se zástupci německého ministerstva dopravy, výstavby a bydlení, na němž
se jeho účastníci dohodli na uzavření memoranda o porozumění ve vztahu
k Labské vodní cestě. Memorandum by mělo obsahovat zejména záměry
české i německé strany, jak využívat tuto vodní cestu a její
předpokládané parametry. Memorandum by mělo být uzavřeno během půl roku.
Německá strana na jednání znovu potvrdila, že Německo usiluje o to,
vytvořit na Labi plavební podmínky stejné úrovně, jaká byla před
povodněmi roku 2002. My jsme zástupce německého ministerstva informovali
o záměru vybudovat na dolním Labi plavební stupeň. Tento záměr byl
německou stranou přijat velmi pozitivně.“
Petr Jechort