„jediný stupeŇ na Labi má politickou podporu“

Mgr. Vít Šimonovský (MD ČR) pro DN

Vláda v březnu schválila přípravu projektu na výstavbu jednoho plavebního stupně na dolním toku Labe. Dohodlo se na něm ministerstvo dopravy s ministerstvem životního prostředí. Ministerstvo dopravy původně uvažovalo o dvou plavebních stupních, ale kvůli nesouhlasu ministerstva životního prostředí i ekologických organizací ustoupilo. Plavební stupeň má zlepšit plavební podmínky na dolním Labi. O novém projektu jsme hovořili s Mgr. Vítem Šimonovským, ředitelem odboru plavby a vodních cest Ministerstva dopravy ČR. „Co bylo hlavní pohnutkou k tomu, že ministerstvo dopravy ustoupilo od plánu postavit na dolním Labi místo dvou plavebních stupňů pouze jeden?“ „Plán postavit na dolním Labi pouze jeden plavební stupeň je prvním projektem týkajícím se zlepšení plavebních podmínek na dolním Labi za posledních deset let, který má širší politickou podporu. Podporuje jej kromě ministerstva dopravy, provozovatelů vodní dopravy a dopravních odborníků také ministerstvo životního prostředí. Ministr životního prostředí Libor Ambrozek a ministr dopravy Milan Šimonovský vydali v březnu společné prohlášení o podpoře této stavby. Na úrovni obou ministerstev je tedy snaha o spolupráci. Tento záměr koncem března schválila rovněž vláda a vytvořila tak prostor pro to, aby byly učiněny další kroky směřující ke zlepšení plavebních podmínek na dolním Labi. Dosavadní technické řešení počítající s výstavbou dvou plavebních stupňů bylo totiž z politického hlediska jen velmi obtížně průchozí a vedlo by do patové situace.“ „Co tedy bude následovat v nejbližší době?“ „V souvislosti s novým projektem vláda uložila ministerstvu dopravy zpracovat podklady pro ministerstvo životního prostředí, které by mělo do konce května vypracovat žádost o udělení výjimky ze zakázaných činností v CHKO a tuto žádost předložit vládě. Pokud vláda žádosti vyhoví a udělí výjimku podle zákona o ochraně přírody a krajiny, budou následovat další nezbytná správní rozhodnutí a posouzení v souladu s tímto zákonem a zákonem stavebním.“ „Jaké parametry by měl nový plavební stupeň mít?“ „Plavební stupeň Děčín má být umístěn v říčním kilometru 98,98. Vzdutí plavebního stupně by mělo dosahovat až po 90. kilometr. Stupeň by měl zajistit od tohoto kilometru až ke státní hranici prakticky celoroční splavnost vodní cesty na úrovních ekonomických ponorů. Labe by v tomto úseku mělo být splavné při ponoru 140 cm po 345 dnů v roce a při ponoru 220 cm po 180 dnů v roce.“ „V jaké fázi je technická příprava výstavby jednoho plavebního stupně?“ „Technické řešení již bylo zpracováno. Cílem bylo najít ve spolupráci s ministerstvem životního prostředí takové umístění plavebního stupně, které nebude ohrožovat zvláště chráněné druhy rostlin a živočichů a ostatní cenné přírodní lokality ohrozí jen v minimální míře. Případné negativní vlivy stavby na životní prostředí budou vyváženy přiměřenými kompenzačními a náhradními opatřeními. Nové technické řešení v maximální možné míře vychází z již existující projektové dokumentace a dosud provedeného modelového výzkumu, čímž se dosáhlo významného snížení nákladů projektu. Nové řešení, které zajistil investor stavby – Ředitelství vodních cest ČR –, bude předloženo ke schválení vládě.“ „Jaká by měla být cena výstavby jednoho plavebního stupně?“ „Náklady na výstavbu by se měly pohybovat kolem tří miliard Kč s tím, že ještě musí být stanoveno, jakou částku bude třeba vynaložit na kompenzační opatření. Finanční náklady stavby závisí rovněž na tom, kdy bude projekt skutečně zahájen. Podstatným faktorem pro zajištění finančních prostředků na stavbu by mohlo být to, že na nové technické řešení bude učiněn nový posudek o vlivu stavby na životní prostředí EIA a na evropsky významné lokality a ptačí oblasti. Předchozí projekt výstavby dvou plavebních stupňů měl totiž tento posudek záporný. V případě, že by nový posudek byl pozitivní, bude možné projekt spolufinancovat z evropských zdrojů, což by mohlo znamenat finanční pomoc až ve výši 80 procent jeho ceny.“ „Kdy by měla být stavba jednoho plavebního stupně zahájena a kdy dokončena?“ „Jestliže v průběhu schvalovacího procesu nenastanou nějaké komplikace, měla by být stavba zahájena na konci příštího roku. Dokončena by měla být do konce roku 2009.“ „Ve funkci ředitele odboru plavby a vodních cest Ministerstva dopravy ČR jste od počátku letošního roku; jaké priority jste si pro její vykonávání vytkl?“ „Vzhledem k tomu, že předchozí ředitel odboru plavby a vodních cest Ondřej Jašek v současné době vede odbor strategie, který vypracovává koncepci Dopravní politiky České republiky pro léta 2005 – 2013, jsem spokojen s tím, jak je v tomto připravovaném dokumentu akcentována důležitost vodní dopravy. K hlavním prioritám odboru, který nyní řídím, bude i nadále patřit zajištění rozvoje vodních cest, především zahájením výstavby plavebních stupňů v Děčíně a Přelouči. Dále odbor plavby a vodních cest plánuje předložit vládě ke schválení program komplexního financování rozvoje plavební infrastruktury rekreační a sportovní plavby. Tento program by se měl týkat zejména Vltavské vodní cesty a Baťova kanálu. V oblasti legislativy je zájmem odboru prosadit přijetí novely zákona o vnitrozemské plavbě. Především bych se chtěl zaměřit na to, aby novela zákona umožnila financovat širší segment plavební infrastruktury z evropských zdrojů. Uvažujeme rovněž o tom, zda do novely nezačlenit úpravu závazků veřejné služby k provozování vodní dopravy a veřejných přístavů. Ve střednědobém výhledu je v plánu ještě přijetí zákona o pravidlech provozu na vodních cestách. V současné době platí Řád plavební bezpečnosti, který byl vydán jako vyhláška a při aplikaci v praxi působí určité potíže. Tento zákon by měl zajistit zejména to, aby bylo možné flexibilně reagovat na změny podmínek vodní cesty. Je totiž třeba, aby Státní plavební správa jako orgán dohledu nad plavebním provozem měla jasně vymezené pravomoci pružně provoz na vodní cestě upravovat. To současná vyhláška umožňuje pouze omezeně.“ „Jak se rozvíjí meziresortní spolupráce mezi ČR a Německem v oblasti vodní dopravy?“ „V druhé polovině března letošního roku proběhlo jednání se zástupci německého ministerstva dopravy, výstavby a bydlení, na němž se jeho účastníci dohodli na uzavření memoranda o porozumění ve vztahu k Labské vodní cestě. Memorandum by mělo obsahovat zejména záměry české i německé strany, jak využívat tuto vodní cestu a její předpokládané parametry. Memorandum by mělo být uzavřeno během půl roku. Německá strana na jednání znovu potvrdila, že Německo usiluje o to, vytvořit na Labi plavební podmínky stejné úrovně, jaká byla před povodněmi roku 2002. My jsme zástupce německého ministerstva informovali o záměru vybudovat na dolním Labi plavební stupeň. Tento záměr byl německou stranou přijat velmi pozitivně.“
Petr Jechort

spinner