Novinky na českých vodních cestách

Letošní plavební sezónu na vodních cestách oživí řada novinek

Letošní plavební sezónu na vodních cestách oživí řada novinek

PRAHA (26.4.) – Ředitelství vodních cest ČR na výstavě Lodě na vodě 2015 veřejnosti představilo novinky, které vodní cesty v letošním roce čekají. Za týden se otevřou brány nového přístavu Hluboká nad Vltavou, začíná fungovat systém jednotného připojení lodí na elektřinu a vodu v přístavech a v loňském roce dokončená veřejná přístaviště na Labi poprvé plně slouží turistům. Zdaleka to ale není vše.

Nový přístav Hluboká nad Vltavou začne 1. května sloužit veřejnosti. V přístavu může u dřevěných a kamenných mol v atraktivním místě přímo pod zámkem bezpečně stát až 73 rekreačních motorových lodí. „V části přístavu je možné si pronajmout stání na celou sezónu, má kapacitu až 37 lodí a nyní je jich již více než polovina obsazena klienty. Jsem rád, že zde začne fungovat i půjčovna lodí, která nabídne rekreaci na vodě široké veřejnosti i bez kapitánského oprávnění,“ uvedl ředitel Ředitelství vodních cest ČR Lubomír Fojtů. „Druhá polovina přístavu ale bude sloužit pro krátkodobé zastavení návštěvníků na pár hodin, přes noc nebo na několik dní. Jsou zde k dispozici přípojky lodí na elektřinu i vodu. Během letošního roku zde ještě vyroste nová provozní budova se sociálním zázemím,“ dodal.

Další přístav čeká Baťův kanál, kde od loňského podzimu roste nový přístav v jeho jižní části ve vinařské obci Petrov. První návštěvníky ve zkušebním provozu uvítá již v červenci, dokončení stavby pak bude koncem srpna. Pro Baťův kanál přinese novinky v podobě přípojek na elektřinu a vodu, odčerpávání odpadních vod a v příštím roce i tankovací stanici pohonných hmot. „V letošní sezóně bude na vybudovaných přístavech a přístavištích Ředitelstvím vodních cest ČR možné poprvé plně využívat čerpání elektřiny a někde i vody pomocí předplatné čipové karty. Tato karta bude platit na Vltavě, Labi i Baťově kanále a kapitáni si ji od počátku května budou moci zakoupit v přístavech i jiných místech u vodní cesty,“ upřesnil vedoucí oddělení provozu Ředitelství vodních cest ČR Jan Bukovský. Nyní je k dispozici 47 připojovacích míst v 8 přístavech a přístavištích, během letošního roku se přidá 11 přístavišť na Baťově kanále.

Na Labi mezi Ústím nad Labem a Roudnicí nad Labem je letos možné bezplatně přistát na třech veřejných přístavištích pro malé rekreační lodě a šesti přístavištích osobních lodí. „Je mi potěšením představit konkrétní projekty na 12 dalších přístavišť, které vytvoří na Labi souvislou řadu veřejných míst pro bezpečné přistání sportovních člunů i kabinových lodí. Letos na konci roku začnou práce v Děčíně, Roudnici nad Labem, Štětí, Neratovicích, Čelákovicích a v Nymburku, příští plavební sezónu by rovněž mohla obohatit přístaviště Mělník a Oseček,“ doplnil ředitel Ředitelství vodních cest ČR Lubomír Fojtů. Následovat budou přístaviště Brandýs nad Labem, Poděbrady, v roce 2017 Malé Žernoseky a Kolín.

Zapomínat nemůžeme na pokračování stavby nové plavební komory ve Hněvkovicích u Týna nad Vltavou, která v roce 2016 propojí jihočeskou Vltavu od Orlíka až do Českých Budějovic v délce 98 km. Letos také stavbaři dokončí modernizaci starých plavebních komor Brandýs nad Labem a Velký Osek.

Závěrem byl v rámci nových technologií představen systém automatické identifikace lodí, který byl v loňském roce v rámci projektu Ministerstva dopravy a Ředitelství vodních cest ČR na českých vodních cestách zaveden. Původně námořní systém pro automatické vysílání polohy lodě do éteru na rádiových vlnách se začal používat i na řekách v Evropě, od listopadu 2014 je povinný na Rýně i na dalších vodních cestách západní Evropy. Na elektronické plavební mapě se kapitánovi zobrazuje poloha i směr ostatních lodí a slouží zároveň jako černá skříňka a pomůcka při řízení provozu plavebních komor i řešení havarijních situací. Nemůže se tak například stát, že při příchodu povodně nebudou úřady vědět, které lodě musí včas odjet do přístavu.

(tj)

spinner