Labská plavba

Evropští rejdaři plně podporují splavnění českého Labe

Evropští rejdaři plně podporují splavnění českého Labe

Rejdaři sdružení v Evropské unii rejdařů (EBU) podporují české kolegy při prosazování požadavku celoročního splavnění Labe. Minulý týden to na setkání v Praze prohlásil prezident EBU André Auderset. Celoročnímu splavnění Labe by podle něj mohlo výrazně pomoci nedávné zařazení největší české řeky do evropské sítě páteřních komunikací TEN-T.

Podle André Auderseta zahraniční rejdaři čekají pouze na výstavbu plavebního stupně v Děčíně, který by po celý rok zaručil minimální hloubku Labe 1,4 metru. „Trh zde je, zbývá pouze odstranění úzkého hrdla,“ řekl. Vybudování říční infrastruktury by podle něj povzbudilo výrobní odvětví tradičně závislá na lodní dopravě. „Nepřísluší nám, abychom dávali nějaké podmínky národním vládám, nicméně vodní doprava je nejekologičtější a mělo by se jí dostat příslušné podpory,“ uvedl André Auderset.

Jediným řešením je jez v Děčíně

Evropská komise na podzim potvrdila Labe jako součást transevropské sítě vodních cest s kategorií IV. To podle předsedy Sekce vodní dopravy při Svazu dopravy ČR Milana Raby znamená, že by měla splňovat určité parametry, například celoroční minimální hloubku 1,2 metru. Takovýchto parametrů však řeka nedosahuje zejména právě v příhraničním úseku s Německem.

Jez v Děčíně by měl pomoci udržet hladinu Labe po celý rok na takové úrovni, aby lodní doprava byla ekonomicky návratná. Proti jeho výstavbě protestují ekologové. V současnosti ji blokuje nedořešený posudek o vlivu stavby na životní prostředí (EIA), který ministerstvo životního prostředí vrátilo Ředitelství vodních cest (ŘVC) k dopracování.

Hotovo musí být do roku 2030

„Na splnění parametrů předepsaných Evropskou komisí má Česká republika čas do roku 2030,“ upozornil André Auderset. Do té doby může žádat o dotace z Evropské unie, které v případě tohoto vodního díla mohou představovat 30 procent z celkových nákladů.

EBU sdružuje podniky vnitrozemské plavby ze zemí Beneluxu, Německa, Švýcarska, Francie, Rakouska, České republiky a Rumunska. Jeho členy je zhruba 10 tisíc dopravních společností s téměř 13 tisíci loděmi.

(tj/čtk)

spinner