​Na dopravu ve středních Čechách přispívá 900 obcí, desítky se podílet nechtějí

​Na dopravu ve středních Čechách přispívá 900 obcí, desítky se podílet nechtějí

15.11. - Na veřejnou dopravu ve středních Čechách nyní přispívá na 900 obcí, podílet se nechtějí zhruba tři desítky. S 24 obcemi hejtmanství ještě jedná, je mezi nimi i Mladá Boleslav. Jednání s největším středočeským městem, Kladnem, nepokračují, hejtmanství je ale připraveno diskusi s městem obnovit. Novinářům to řekl náměstek hejtmanky pro veřejnou dopravu Petr Borecký. Kraj letos postupně zavedl takzvané standardy dopravní obslužnosti, které spočívají v novém systému placení veřejné dopravy v kraji. Některé obce tak na spoje připlácejí více, jiné méně než dříve.

Ve středních Čechách je přes 1100 obcí, z nich kolem 200 do přispívání není zapojeno, protože u nich kraj zajišťuje jen spoje v základním rozsahu, třeba čtyři denně, a pokud jich nechtějí více, přispívat nemusí. U zhruba 90 obcí hejtmanství upravilo po zavedení standardů jízdní řády, změny spočívaly ve zvýšení i ve snížení počtu spojů a také ve změně vedení linek. Spojů ubylo například mezi Kladnem a Prahou. "Z Kladna je možnost poměrně snadno jet i vlakem do Prahy," uvedl Borecký a dodal, že problém je v přístupu vedení města.

Kladno není v důsledku neshody s krajem od září v systému středočeské dopravy. Podle kladenského primátora Milana Volfa má dopravní obslužnost zajistit a platit kraj a také by se město uzavřením smlouvy s hejtmanstvím vzdalo možnosti ovlivňovat podobu a rozsah městské hromadné dopravy včetně slev pro děti či seniory. Podle ministerstva vnitra, ke kterému dalo město podnět, není postup kraje diskriminační. Aplikaci pravidel ale ministerstvo neposuzovalo s odůvodněním, že to není předmětem jeho dozorové činnosti. Podobně rozhodl i Úřad pro ochranu hospodářské soutěže (ÚOHS). Spor tak bude zřejmě rozhodovat krajský soud, ke kterému podalo město žalobu.

Argumentem měst, která nové podmínky odmítají, je zákon o veřejných službách v přepravě cestujících, podle kterého mají rozsah dopravní obslužnosti stanovit a zajistit kraje. Obec podle tohoto zákona zajišťuje dopravní obslužnost ve svém územním obvodu nad rámec dopravní obslužnosti území kraje.

Letošní náklady kraje na veřejnou dopravu budou přibližně čtyři miliardy korun, příští rok podle předpokladů stoupnou zhruba o 750 milionů. Většina nákladů jde z rozpočtu kraje, 550 milionů činí aktuální roční příspěvek státu, 250 milionů korun bude tvořit letošní příspěvek obcí, příští rok by to mělo být kolem 300 milionů korun.

(čtk)

Ilustrační foto: Arriva

spinner