Iniciativa Za autobusy: Drtivé většině zájezdových dopravců hrozí krach

Iniciativa Za autobusy: Drtivé většině zájezdových dopravců hrozí krach

7.7. - Zájezdová autobusová doprava v Česku je po koronavirové krizi na hraně kolapsu. Podle iniciativy Za autobusy, která zastupuje zájezdové dopravce, hrozí drtivé většině z 2000 českých společností do půl roku krach, více než třetina z nich je bez peněz už nyní. Dopravci proto žádají od státu pomoc, uvedla iniciativa.

Koronavirová krize téměř zastavila zájezdovou dopravu v Česku. Přes 90 procent dopravců muselo zrušit více než 90 procent svých zakázek, přičemž dvě třetiny z nich přestaly jezdit úplně.

"Všichni všechno zrušili a okamžitě následoval ekonomický pád. Přišli jsme o nejdůležitější sezónu v roce od března do června, čímž lze považovat celý ekonomický rok za nevratně zničený," uvedl majitel společnosti MaLiBus Martin Linhart.

V současnosti je podle průzkumu iniciativy bez peněz 36,7 procenta dopravců. Dalších 50 procent očekává, že vyčerpá rezervy nejpozději do půl roku. Návrat do normálního provozu za méně než rok očekává pouze pětina firem.

Dopravci mají problémy především se splácením leasingových plateb za autobusy. Ty podle Sdružení ČESAMD Bohemia u běžného zájezdového autobusu činí až 150 000 Kč měsíčně, u patrových vozidel s cenou okolo 14 milionů je to o 100 000 Kč více. "Leasingové společnosti navíc většinou vyžadují uzavírání úvěru na fyzickou osobu, takže řadě dopravců hrozí osobní bankrot. Protože se krize dotkla celého odvětví, není navíc komu nepoužívané autobusy prodat," podotkl zakladatel iniciativy Jiří Vlasák ze společnosti Prago Tour. Iniciativa podle jejich zástupců zastupuje stovky zejména malých středních dopravců. Patří mezi ně například firmy Prago Tour, Havrlant-Bus, Magic Bus, AAG-Dovita, Hradecká autobusová doprava a další.

Autobusové firmy žádají vládu o pomoc. Iniciativa vytvořila několik návrhů možné pomoci, patří mezi ně především program státních záruk za komerční úvěry dopravců, dále snížení DPH na deset procent a zrušení povinnosti platit silniční daň, zavedení obratové daně pro zahraniční dopravce, jak je to obvyklé v ostatních evropských zemích, a také stejnou dotaci pro studenty a seniory, jako má linková doprava.

Podle dopravců jsou zájezdové společnosti vládou opomíjeny a nedostaly žádnou formu pomoci. Apelují přitom na to, že podle jejich průzkumu jsou některé organizace na jejich službách závislé.

Vláda zatím během krize rozhodla o odkladu a následně i snížení plateb silniční daně. Tříměsíční odklad platí i pro úhrady mýta.

(čtk)

Foto: MaLiBus

spinner