IAA Hannover

Letošní ročník veletrhu se nesl ve znamení rozvíjejících se trhů a nových emisních norem

Letošní, již 60. ročník mezinárodního veletrhu IAA, který končí právě dnes v německém Hannoveru, byl poznamenán především optimismem výrobců z rozvíjejících se trhů, ale také blížícím se zavedením nových emisních limitů. Expozice pro návštěvníky letos na největší světové přehlídce užitkových vozidel připravilo na 1200 vystavovatelů ze 40 zemí.

„Po roce usilovné práce, z níž velká část byla vykonána v pozadí, je odvětví výroby užitkových vozidel opět ve středu zájmu veřejnosti a může ohlásit řadu pozitivních výsledků,“ řekl minulý týden na slavnostním večeru k zahájení veletrhu prezident německého Svazu automobilového průmyslu (VDA) Bernd Gottschalk. Není podle něj důvod ani k obavám z jakékoli předčasné změny k horšímu. „Navzdory dobře známé cyklické podstatě trhu s užitkovými vozidly všechny signály v současné době naznačují, že odvětví bude fungovat na vysoké úrovni nejméně do roku 2005, dokonce i za předpokladu, že se počet objednávek poněkud sníží,“ řekl. Zdůraznil, že jen v Německu odvětví výroby užitkových vozidel zaměstnává přímo na 200 tisíc osob, nehledě na pracovní pozice v souvisejících oblastech, jako třeba v leasingových nebo servisních službách.

194 světových premiér

Bernd Gottschalk ve svém vystoupení upozornil na skutečnost, že na letošní IAA vystavovatelé připravili celkem 194 světových premiér, o čtvrtinu více, než před dvěma lety. Veletrh podle něj vyslal pozitivní zprávu ekonomice jako celku. „V současné době zoufale čekáme na nějaký nový podnět, který by uvedl ekonomiku a růst opět do pohybu. Všichni čekáme, že uvidíme jasné signály ekonomického vzestupu – jiskru, která přeskočí na další sektory. A v našem odvětví jsou jasné signály konjunktury, které mohou dobře pomoci překonat hluboký pesimismus v naší zemi,“ řekl. Automobilová výroba v SRN podle něj běží naplno a počet nových i nahromaděných objednávek prudce roste. „Ve skutečnosti bychom mohli vyrábět více, než kolik jsme schopni,“ dodal.

Německo jako logistický hub

Bernd Gottschalk se domnívá, že Německo má všechny předpoklady pro to, aby se mohlo stát logistickým hubem Evropy. „Jakmile bude 1. ledna 2005 zavedeno mýto pro nákladní vozidla – a my v to plně doufáme a vytváříme strategii budoucího vývoje založenou na předpokladu, že počet instalací palubních jednotek OBU prudce vzroste a jakékoli nejasnosti kolem zavedení systému budou odstraněny – příležitosti pro nové služby opět vzrostou,“ řekl.

Priority: rozvoj mobility a infrastruktury

Bernd Gottschalk v této souvislosti požádal politiky, aby změnili přístup při stanovování priorit, a to ve prospěch mobility a financování dopravních sítí. „Zamezit rozpadu dopravní infrastruktury je stejně důležité jako pokusit se zlepšit úroveň vzdělání,“ zdůraznil. „V minulosti měly vlády příliš velký sklon ke spotřebě a malý zájem o investice do formování veřejných výdajů. Spotřeba je pro současnost, investice pro budoucnost! Nelze dopustit, aby se rozpočet pro dopravu v následujících letech dále snižoval,“ řekl. Německý spolkový ministr dopravy Manfred Stolpe, který byl jedním z hostů úvodního slavnostního večera IAA, dokázal hrozícím škrtům v rozpočtu svého resortu na příští rok zabránit. Bernd Gottschalk mu přede všemi přítomnými řekl, že VDA jej bude v jeho úsilí podporovat i v dalších letech.

Nákladní vozidlo, dodávka a autobus roku 2005

Letos se vůbec poprvé na IAA v Hannoveru předávala prestižní ocenění Truck of the Year, Van of the Year a Bus of the Year. „Dlouho jsme na tomto úkolu pracovali a jsme potěšeni, že při této události, kterou lze nazvat olympijskými hrami IAA, byly položeny základy nové tradici,“ řekl Bernd Gottschalk. Titul Truck of the Year 2005 získala Scania řady R, Van of the Year 2005 Mercedes-Benz Vito a Bus of the Year MAN Lion’s City.

„Velká sedmička v hannoveru“

Volvo

Expozice společnost Volvo Trucks, v níž se návštěvníci mohli seznámit s celým výrobním portfóliem švédského výrobce počínaje nejsilnějším tahačem FH16 až po všestranné vozidlo FL (nákladní automobily řad FH16, FH12, FM12, FM9 a FL pokrývají dvanácti- až šedesátitunový segment), byla koncipována s důrazem na bezpečnost. Kromě hlavních bezpečnostních prvků, jako jsou například adaptabilní tempomat ACC, systém ESP či systém pro monitorování tlaku v pneumatikách TPM, které byly namontovány přímo ve vystavených vozidlech, představilo Volvo i řadu simulátorů. Na nich si zájemci mohli vyzkoušet moderní systémy podpory řidiče či změřit dobu, za niž jsou schopni zareagovat na překážku v provozu. Volvo také představilo systém SCR (viz str. 8), který zvolilo pro nové motory Euro 4 a 5.

Prezident společnosti Volvo Trucks Jorma Halonen potvrdil, že Volvo motory Euro 4 představí koncem příštího roku. Dodal však, že je třeba vzít v potaz, zda zákazníci o uvedení nových motorů mají skutečně zájem. Podle dosavadních informací totiž cenový rozdíl mezi motory Euro 3 a 4 bude činit tři až čtyři tisíce € a mezi motory Euro 4 a 5 dokonce sedm až osm tisíc €. Výhodou systému SCR je podle něj především nižší spotřeba paliva a lepší chlazení motoru.

Podle Jormy Halonena společnost Volvo Trucks dodala za prvních osm měsíců letošního roku 57 420 vozidel, což představovalo oproti stejnému období loňského roku nárůst o 29 procent.

Renault

Společnost Renault Trucks nabízí ucelenou řadu vozidel od 2,8 do 60,0 tuny a řadu služeb pro dopravce. V současnosti značka disponuje více než 1200 prodejními a servisní-mi centry. V první polovině letošního roku společnost Renault Trucks zvýšila prodej ve srovnání s prvním pololetím 2003 o 16,58 p­rocenta na 35 521 vozidel. Za celý loňský rok prodala celkem 61 691 vozidel a získala 37,7procentní podíl na francouzském a 11,4procentní podíl na evropském trhu s vozidly nad šest tun.

Největším magnetem stánku Renault Trucks byl bezesporu funkční koncept tahače budoucnosti s označením Radiance. Východiskem při jeho konstrukci byly klíčové požadavky, které společně stanovily vývojové a marketingové týmy: výkonnost, spolehlivost, odvaha a inovace. Atraktivní vzhled celého vozidla, nově koncipovaná kabina či řada informačních a bezpečnostních prvků nenechaly nikoho projít kolem bez zastavení.

Další premiérou byla karta AS24, kterou společně představily společnosti Renault Trucks a Total. Karta je určena všem dopravním firmám bez ohledu na velikost vozového parku. S její pomocí budou moci využívat řady služeb – například tankování za příznivé ceny na více než 40 čerpacích stanicích, 24hodinové pohotovostní služby Renault Trucks v 21 zemích, služby Michelin Euro Assist ve 27 zemích, platby za použití infrastruktury a přístup k dalším produktům a službám, jež nabízejí distributoři Renault Trucks a Total se svými partnerskými stanicemi. Kartu a údaje získané jejím prostřednictvím lze využít i jako jednoduchý a bezpečný nástroj při řízení společnosti.

Scania

Truck of the Year 2005 – Scania řady R, další dvě nové řady P a T a nové motory včetně motoru Euro 4 (viz DN 15/04), takové byly hlavní dominanty expozice značky Scania. Obsahovala celkem pět vozidel pro dálkovou dopravu, jedno pro rozvážkovou dopravu a dvě pro stavební sektor.

Prvním z nových motorů je devítilitrový pětiválec, dostupný ve třech výkonových verzích – 169 kW (230 k), 199 kW (270 k) a 228 kW (310 k). Další no-vinka, motor plnící limity Euro 4 o výkonu 309 kW (420 k), je již na trhu. Trojici nových motorů v Hannoveru doplňoval motor Scania V8, tentokrát o výkonu 368 kW (500 k) s točivým momentem 2400 Nm.

Premiéru měl v Hannoveru také nový dálkový autobus Scania Irizar Century, který byl stejně jako druhý vystavený autobus – Coach of the Year 2004 Scania Irizar PB – postaven na podvozku Scania 124 420. Místo na stánku Scania našla i prezentace systému pro správu vozového parku – Scania Fleet Management.

IVECO

Společnost IVECO se na letošním veletrhu IAA představila jako globální výrobce s diverzifikovanou škálou produktů – od lehkých užitkových vozidel přes dopravní techniku pro rozvážkovou a dálkovou dopravu až po vozidla pro stavebnictví a speciální techniku reprezentovanou vozidlem Astra. Velký důraz italský výrobce kladl i na prezentaci výroby motorů, která má pro něj rovněž velký význam.

Premiéru v Hannoveru měly nové třílitrové motory Daily .14 (HPI) a Daily .17 (HPT), určené pro vozidla s větší užitečnou hmotností a provozovaná v těžších podmínkách. IVECO představilo také novou šestistupňovou automatickou převodovku, která bude uvedena na trh v příštím roce.

Novinkou byla i vozidla Trakker s kabinami Stralis Active Time a Active Day, která nyní poskytují ve vozidlech pro stavebnictví stejný komfort jako v silniční dopravě.

Stralis – Nákladní vozidlo roku 2003 – se na letošní IAA představil v nejluxusnější verzi Stralis Executive

Space, určené pro nejnáročnější zákazníky.

Návštěvníci se mohli seznámit i se dvěma novými modely EuroCargo 140E a 160E, které se vyznačují zvýšenou užitečnou hmotností. K vidění byla rovněž nová kabina namontovaná na vozidle v provedení 4×4. Místo na stánku značky Iveco bylo vyhrazeno i pro divizi italského koncernu na výrobu

autobusů Irisbus. V expozici tohoto výrobce se představila rovněž jeho česká součást – společnost Karosa.

DAF

Společnost DAF Trucks představila na IAA kompletní novou generaci motorů PACCAR MX, která je pro ni východiskem k dosažení limitů budoucí normy Euro 5. Jedná se o nové řadové šestiválcové 12,9litrové motory, jejichž výrobu DAF zahájí příští rok na podzim. Nejprve jimi bude vybavovat řadu XF, postupně je však bude instalovat i do vozidel řady CF, a to s výkonem od 265 kW (360 k) do 375 kW (510 k).

DAF na IAA představil i řadu bezpečnostních prvků včetně brzdového asistenta (který v nebezpečných situacích zvyšuje brzdnou sílu rychleji, než by byl schopen řidič prostřednictvím pedálu) či xenonových světlometů.

Velkou pozornost DAF věnoval také prezentaci služeb, například finančních – PACCAR Financial – či dodávkám náhradních dílů – PACCAR Parts. DAF na veletrhu demonstroval i význam, který přikládá moderním informačním technologiím při optimalizaci poprodejních služeb. O tom, jak nové technologie usnadňují a urychlují práci jednotlivých středisek, se návštěvníci mohli přesvědčit na příkladu tzv. elektronického dealerství, které výrazně zjednodušuje vyřízení zakázek konkrétních zákazníků.

MAN

Německý výrobce MAN Nutzfahrzeuge AG přijel do Hannoveru nejen s novým logem MAN Nutzfahrzeuge Group, ale především s rozsáhlou přehlídkou svých posledních produktů. V jeho expozici mohli návštěvníci spatřit jak zástupce lehké a střední řady LE2000 a ME2000, tak řadu TGA včetně dvou novinek – konceptu TGA Low Entry se sníženou kabinou a široce otevíratelnými dveřmi a vozidel s novými motory o výkonu 287 kW (390 k) a 316 kW (430 k) v provedení Euro 4.

MAN dále prezentoval také řadu bezpečnostních prvků, například poslední verzi elektronického brzdného systému EBS, jenž bude sériově dostupný od konce letošního roku. Na stánku MAN se dopravci mohli seznámit i s řadou služeb – ať již se jednalo o servisní smlouvy, financování nebo nabídku z oblasti správy vozového parku. Součástí expozice byl i Bus of the Year 2005 – MAN Lion’s City – nebo například nový autobus pro dálkovou dopravu Neoplan Trendliner.

DaimlerChrysler

Značka Mercedes-Benz se v Hannoveru představila již tradičně nejrozsáhlejší expozicí – na celkovou plochu 11 tisíc m2 umístila celkem 51 vozidel. V reprezentativním průřezu samozřejmě nechyběly ani nové Atego a Axor (viz str. 7) či Van of the Year 2005, Vito.Významné místo německý výrobce věnoval technologii BlueTec, která je odpovědí na požadavky emisních norem Euro 4 a 5 (viz str. 8). Technologie bude nejprve využita u modelů Actros, a to od ledna příštího roku.

Milan Frydryšek

spinner