Vozidly roku 2006 v Amsterdamu zvoleny

European Road Transport Show Amsterdam

Na rozdíl od výrobců osobních a lehkých užitkových vozidel, kteří letos mohli své novinky jen Evropě představit například v Ženevě, Barceloně, Frankfurtu nebo Brně, si museli producenti užitkových vozidel počkat až na říjnovou European Road Transport Show v Amsterdamu. Užitkové technice byla sice zasvěcena i regionální přehlídka v chorvatském Záhřebu, ale nejvyšší statut A Mezinárodní organizace výrobců automobilů OICA v lichém roce v Evropě již podruhé udělila právě jen tradičnímu amsterdamskému veletrhu. Pro 310 vystavovatelů a 120 tisíc návštěvníků se tak někdejší Bedrifs-auto RAI ve dnech 14. až 22. října stalo hlavní událostí roku. Lesk jí dodalo na 150 evropských a světových premiér, které si výrobci celý rok šetřili právě do Amsterdamu, stejně jako vyhlášení tradičních ocenění Truck a Van of the Year. O jedno ze stěžejních témat se zase postarala nastupující emisní norma Euro 4, která bude pro nová vozidla závazná od října příštího roku. Vedle motorů splňujících normy Euro 4 (a s předstihem i Euro 5) ovšem někteří výrobci na zcela vyprodané výstavní ploše amsterdamského výstaviště RAI prezentovali ještě „čistší“ technologie, například vozidla s hybridním pohonem. „Náš nový globální kurz se datuje od minulého ročníku veletrhu, kdy nám Mezinárodní organizace výrobců automobilů OICA udělila status A. Výsledek je v halách opravdu vidět. Obzvlášť nás těší, že je veletrh stále mezinárodnější a více zaměřený na obchod,“ řekl při zahájení veletrhu předseda organizačního výboru výstavy Ron Bonsen. Truck of the Year Ceremonie předání cen tradičně přecházela zahájení veletrhu, který slavnostně otevřela nizozemská ministryně dopravy, veřejných prací a vodního hospodářství Karla Peijsová. Titul Truck of the Year 2006 devatenác­tičlená novinářská porota udělila vozidlu MAN TGL, které se v Amsterdamu představilo ve světové výstavní premiéře. Modelem v hmotnostní kategorii od 12 do 18 tun MAN zaplnil díru mezi lehkou řadou TGL a těžkou řadou TGA. Během pěti let jím mnichovský výrobce dovršil obnovu svého výrobního programu v rozmezí od 7,5 do 50,0 tuny. TGL se nezapře se jako nový člen rodiny MAN Trucknology Generation (viz DN 25/05), která je díky němu nyní kompletní. S 94 z maximálního počtu 133 bodů se TGL v konkurenci šesti vozidel umístil s přehledem před modely Iveco Trakker a Mercedes-Benz Atego. „Kandidáti ceny pro rok 2006 byli velmi silní,“ řekl předseda jury Andy Salter. „To, že se TGL umístil s takovým náskokem, svědčí o tom, jak silný to je výrobek,“ dodal. TGL nejvíc zabodoval v hlavním hodnotícím kritériu, kterým je efektivita nákladní silniční přepravy. Novinka najde uplatnění při distribuci a dopravě na kratší vzdálenosti, lehčí dálkové dopravě, ve stavebnictví a v širokém spektru komunálních aplikací. Zákazníci si mohou volit z několika šestiválcových řadových motorů se systémem Common Rail s výkonem od 176 do 240 kW, osmi rozvorů a tří prostorných kabin. Stabilní rám vozidla nabízí široké možnosti nástavbářům. Vozidlo osloví dopravce usilující o maximální užitečné zatížení, uvedla porota. Dále ji podle jejího vyjádření zaujala i pozornost, kterou konstruktéři MAN věnovali detailům, zejména v kabině. Kabina, která řidičům poskytuje velmi příjemné prostředí pro práci i odpočinek, vhodně doplňuje silný a robustní design vozidla a jeho atraktivní vnější vzhled. Skvělá viditelnost z vozidla a účinné umístění zrcátek navíc jednoznačně přispívají ke zvýšení bezpečnosti v ucpaných městských aglomeracích, v nichž musí rozvážková vozidla trávit mnoho hodin, konstatovala jury. Van of the Year Vítězem soutěže Van of the Year se pro rok 2006 stal model Fiat Doblo, který od poroty (v konkurenci dalších dvou nominovaných modelů – Iveco Daily 3,0 HPT/HPI Agile a Kia K2500) získal 113 ze 188 bodů. Ačkoli to není úplně nové vozidlo a vychází z již existujícího výrobního programu, mimo jiné i pozoruhodný počet různých modifikací svědčí o tom, že nové Doblo Cargo je více než jen facelift starého modelu, uvedla porota ve zdůvodnění. Fiat podle ní dokázal zvýšit přitažlivost modelu Doblo` Cargo rozšířením rozvoru kol, zvětšením nákladového prostoru a zvýšením užitečného zatížení. Zcela nová verze Maxi je ve všech těchto ukazatelích v čele své kategorie. Vedle změn podvozku a rozvoru Fiat upravil i celou řadu dalších komponent v zájmu vyšší aktivní i pasivní bezpečnosti a pohodlí řidiče. Výrazně také obměnil inte- riér vozu. V neposlední řadě porotu přesvědčil i nový motor 1.9 JTD, kterým je spolu se stávajícím vznětovým motorem 1.3 JTD vozidlo vyráběné v tureckém výrobním závodu Tofas vybavováno. Fiatu se podařilo zvýšil standard technolo- gie vznětových motorů, což hodlá dále potvrdit na příští rok připravovaným zavedením nových vzně- tových motorů s turbodmychadlem s proměnlivou geometrií i do do-dávkových vozidel, konstatovala porota. u u u u u u

Podle ohlasů na veletrh hodnotí pořadatelé, vystavovatelé i návštěvníci letošní European Road Transport Show jako velmi zdařilou. Nepotvrdil se sice předpoklad nárůstu počtu návštěvníků, ale počet vystavovatelů a jejich spokojenost s obchodními výsledky veletrhu se skutečně zvýšily. Podle ankety pořadatele prodejci nákladních vozidel na veletrhu uzavřeli smlouvy na prodej o deset procent vyššího počtu vozidel než při posledním ročníku v roce 2003. Nižší návštěvnost přičítají především poklesu poptávky po lehkých užitkových vozidlech po zrušení jejich daňového zvýhodnění pro nizozemské fyzické osoby. Naopak kladně pořadatelé i vystavovatelé hodnotí strukturu návštěvníků. Zhruba 17 procent z více než 120 tisíc osob, které výstavu během devíti dní jejího trvání navštívily, přijelo ze zahraničí. Přilákala tak zatím nejvíc zahraničních návštěvníků v celé své historii. Příští ročník The European Road Transport Show se v Amsterdamu uskuteční na podzim roku 2007.
(spa)

spinner