Výrobci sázejí na výkon, úsporu energie i ergonomii

Výrobci sázejí na výkon, úsporu energie i ergonomii

Stejně jako výrobci automobilů i producenti manipulační techniky neustále přicházejí s inovacemi, zaměřují se na výkonové parametry i snazší manipulaci ve výškách. V centru pozornosti výrobců vysokozdvižných vozíků a další manipulační techniky je také lepší viditelnost z místa řidiče nebo ergonomie obsluhy.

Například společnost Toyota Material Handling používá u svých retraků BT Reflex s nosnostmi 1,4 až 2,5 tuny novou konstrukci stožáru, která usnadňuje viditelnost z místa řidiče. Nový stožár je složen z menšího počtu komponentů, takže umož-ňuje jednodušší údržbu. Vylepšené ovládání výsuvného mechanismu ještě více posiluje stabilitu BT Reflex a přesnost ovládání stožáru. BT Reflex zdvihne díky inovativní konstrukci stožáru a skvělé stabilitě těžší náklad rychleji a do vyšší výšky než předchozí modely (série E a R s výškou zdvihu až 13 m). Vozíky jsou k dispozici i s průhlednou střechou a díky koncepci True Vision umožňují lepší viditelnost všemi směry. Modely série E s naklápěcí kabinou kromě toho zajišťují lepší výhled řidiče na vidlice a omezují hluboké zaklánění hlavy, čímž se snižuje námaha a napětí krku řidiče. Systém Transitional Lift Control zase zajišťuje perfektní stabilitu stroje a hladkou manipulaci bez otřesů s těžkým nákladem na vidlicích i v nejvyšších výškách. Naklápěcí moment je hladší a plynulejší stejně jako vysouvání a spouštění nákladu. Plynulý pohyb bez otřesů při vysouvání a zasouvání jednotlivých sekcí stožáru umožňuje dosáhnout maximálních rychlostí s nákladem i bez něho.

Ovládací prvky, řízení, sedačka i výška podlahy jsou plně nastavitelné. Stejně tak si každý řidič díky vylepšeným funkcím řízení může nastavit svůj profil přesně v souladu se svými zkušenostmi. Řídicí kolo se po vypnutí vozíku zastaví vždy v přímé poloze a zajišťuje rychlý a bezpečný rozjezd. Součástí standardní výbavy je i funkce optimalizovaného výkonu vozíku (Optimized Truck Performace – OTP) a nabízí perfektní kontrolu výsuvu stožáru nebo chování vozíku při zatáčení. Výbava může být pro ještě vyšší bezpečnost a ochranu nákladu i infrastruktury posílena o funkci polohování vidlic pomocí laseru.

SXD20 umožňuje manipulaci se dvěma paletami zároveň

Společnost STILL má ve své nabídce vysokozdvižný vozík SXD20, který umožňuje manipulaci se dvěma paletami zároveň. Vozík má robustní ocelový rám s vysokou torzní tuhostí, proto je možné jej použít i v náročnějších podmínkách, kompaktní rozměry a kontury bez hran. To umožňuje nejen rychlou a bezpečnou manipulaci s břemeny, ale v kombinaci s vysokou obratností optimální využití skladovací plochy.

Díky čtyřkolovému podvozku je vždy zaručena maximální trakce a vysoká stabilita. Vozík se osvědčil nejen na dlouhých vzdálenostech a v těsných prostorách, ale prokazuje stabilitu i na rampách. Nízké těžiště a na přání dodávané vyrovnávání úrovně podvozku zajišťují snadné zdolávání stoupání.

Vozík SXD 20 dosahuje rychlosti jízdy až 10 km/h jak s břemenem, tak bez něj. Hodí se zejména pro břemena, která jsou citlivá na tlak – například ovoce a zelenina. S robustním vozíkem pro současnou práci ve dvou úrovních lze současně přepravovat a stohovat dvě běžné palety, ale stroj je mnohem flexibilnější. Při práci ve dvou úrovních současně dokáže přepravovat 800 kg nahoře na zdvihu stožáru a současně 1200 kg na iniciálním zdvihu. Pokud se iniciální zdvih nepoužívá, lze vozík využívat i čistě jako vysokozdvižný vozík s nosností až 1200 kg. Jako nízkozdvižný vozík přepraví stroj dokonce 2000 kg na jedné jediné paletě. Pro uživatele to znamená enormní úsporu času a vysoký výkon překládky. Dále se vozík také výborně hodí jako pracovní nebo zvedací stůl pro obsluhu regálu.

Navíc je možné jej individuálně přizpůsobit podle zvyků obsluhy. Místo řidiče je možné vybavit volantem na levé nebo pravé straně nebo volitelně otočným ovladačem. Díky pevnému joysticku se při brzdění a zrychlování šetří zápěstí. Precizní elektrické řízení s lehkým chodem zajišťuje intuitivní ovládání vozíku. Aby byl zajištěn provoz neohrožující zdraví, vyznačuje se odpružená plošina pro stojícího řidiče nízkou hodnotou vibrací přenášených na obsluhu. Díky velmi tichému pojezdovému a zdvihovému motoru byly výrazně redukovány také emise hluku. Na ergonomicky navrženém místě má stojící řidič k dispozici širokou čalouněnou opěrku zad a čalouněný interiér. Barevný displej pak řidiči dává dobrý přehled o všech jízdních parametrech. Pro maximální bezpečnost může být vozík SXD vybaven omezením rychlosti v závis-losti na výšce zdvihu. Bezpečné projíždění zatáček zajišťuje systém Curve Speed Control, který automaticky přizpůsobí rychlost jízdy v zatáčkách podle úhlu natočení kol.

Tahač EZS 350: výkon i úspora energie

Na výkon a úsporný provoz zase sází společnost Jungheinrich se svým elektrickým tahačem EZS 350 včetně verze XL s rozšířeným prostorem na baterie, který bez problémů zvládne tažení vagonků s celkovou hmotností až pět tun. Tahač EZS 350 vychází z designu horizontálních vychystávacích vozíků ECE a je vybaven LED světly a reflektory. Díky úspornému třífázovému střídavému motoru s výkonem 2,8 kW dosahuje tento tahač rychlosti až 8 km/hod. při převážení nákladu a 12,5 km/hod. bez zatížení při optimalizovaném zrychlení. Díky rekuperačnímu brzdění se brzdná energie vrací zpět do baterií a ještě více zvyšuje délku provozu. „Ve srovnání s jinými tahači na trhu nabízí EZS 350 nejvyšší výkon a nejnižší spotřebu energie,“ vysvětlil Oliver Rosenthal, produktový manažer společnosti Jungheinrich pro tahače a tažné soupravy, a dodal: „Rozmanitá nabídka baterií umožňuje vozidlo ideálně přizpůsobit různým způsobům využití a délce provozu bez potřeby vyměňovat baterie.“ Společnost Jungheinrich nabízí i verzi XL tahače EZS 350 s 24V olověnými bateriemi včetně garance 2Shifts1Charge, což znamená, že baterie na jedno nabití vydrží celé dvě pracovní směny bez nutnosti dobíjení. Tahač může být dodatečně vybaven i lithium-iontovými bateriemi, čímž se významně zkrátí čas potřebný na dobíjení a umožní i 24hodinový třísměnný provoz bez nutnosti výměny baterie. Přitom se baterie dobijí na 50 procent kapacity za 30 minut a na 100 procent za 80 minut.

Ergonomický multifunkční volant jetPILOT umožňuje vést tahač jako osobní automobil. Navíc volant může být nastaven v mnohem menší výšce, než je běžné, což zvyšuje komfort i pro řidiče nižšího vzrůstu. Asistenční systém curveCONTROL zase reaguje na úhel zatáčení a společně s lépe umístěným těžištěm zvyšuje stabilitu a přesnost řízení i v náročných situacích či při projíždění zatáčky. Nízko umístěná podlaha zjednodušuje nastupování a vystupování do a z ergonomického pracoviště. Pro ještě větší komfort může být tahač EZS 350 dodatečně vybaven tlumenou podlahou, sklopným sedadlem nebo výškově nastavitelným opěradlem s optimalizovanou horní částí pro bezpečné uchopení při couvání.

Tahač EZS 350 je vybaven i dalšími funkcemi, díky kterým jej lze využít i jako dopravní prostředek v rámci vnitropodnikových tažných souprav. Vagonky Jungheinrich GTE a GTP mohou být například přímo ovládány pomocí ovladače zvedání a spouštění vestavěného ve volantu jetPI-LOT. Aktuální stav zvednutí nebo spuštění se pak zobrazuje na dvoupalcovém displeji, takže řidič má dokonalý přehled o stavu zapojených vagonků. Na displeji se zobrazují také informace o stavu nabití baterie, počtu provozních hodin a rychlosti jízdy, chybové kódy a jeden ze tří možných programů jízdy. Na ochranu před nepovoleným použitím může být vozidlo dodatečně vybaveno systémem EasyAccess, se kterým je tahač možné nastartovat pouze pomocí klíče Softkey, PIN kódu nebo karty transpondéru. Mezi další bezpečnostní funkce patří vestavěný systém osvětlení DayLED od společnosti Jungheinrich, se kterým je vozidlo lépe viditelné v nedostatečně osvětlených halách, a systém Floor Spot, který promítá červený bod ve vzdálenosti přibližně tři metry před tahačem, čímž se výrazně snižuje riziko kolize v situacích se zhoršeným výhledem. 

(mna)

spinner