Týdenní obměna sortimentu vyžaduje v logistice flexibilitu

Týdenní obměna sortimentu vyžaduje v logistice flexibilitu

Když se řekne Tchibo, většina si určitě vybaví šálek lahodné kávy. Ale dnes už Tchibo není jen výrobcem a dis-tributorem kávy a kávových specialit či kávovarů. Ve svých obchodech a na prodejních místech v obchodních řetězcích v řadě evropských zemí i v České republice nabízí také spotřební zboží. Sortiment tohoto zboží se navíc každý týden obměňuje, což klade vysoké nároky na logistiku.

„Každý týden v pondělí uvádíme do prodejen, prodejních míst v obchodních řetězcích a v internetovém obchodě novou ucelenou tematickou kolekci v limitovaném množství zboží o zhruba 30 až 50 položkách. Kolekce jsou v prodeji po dobu šesti týdnů nebo do vyprodání. Svou nabídkou pokrýváme 75 procent všech kategorií spotřebního zboží, přičemž každá kolekce je jiná, liší se jak množstvím, tak velikostí jednotlivých položek,“ popsal sortiment logistics manager společnosti Tchibo Praha Tomáš Materna. Vzhledem k tomu, že aktuálně v České republice firma provozuje 39 obchodů, jeden pop-up store a 147 prodejních míst v obchodních řetězcích, musí obrazně řečeno logistika šlapat jako dobře namazaný stroj. Natolik různé druhy zboží, jež zahrnují nejen oblečení a módní doplňky, ale i vybavení domácnosti a kuchyně, sportovní vybavení, elektroniku, hračky, šperky či vybavení na zahradu nebo nábytek, kladou velký důraz na zajištění dostatku skladovacích prostor. 

Zároveň firma musí v rámci celé sítě řešit rovnání zboží do plastových přepravních boxů, které jsou unifikované a jejichž množství se v jednotlivých kolekcích liší. Přepravu zboží do cílových míst pak zajišťují smluvní partneři, skladování je částečně řešeno interně, částečně ve spolupráci s logistickými partnery. „Logistika je pro naše podnikání zásadní. Zatím máme centrální sklad v německých Brémách, ze kterého zásobujeme zbožím celou Evropu. Konkrétně obchody v Německu, Rakousku, Švýcarsku, v Česku, Polsku, Maďarsku, na Slovensku a v Turecku. Během 24 až 36 hodin musí být zboží z Německa na tisícovkách obchodů a prodejních místech, a to většinou ve stejný čas. To je opravdu velmi logisticky náročné, je to obrovská mašinerie a vše do sebe musí přesně zapadat,“ popsal Tomáš Materna.

Různorodý sortiment, vysoký podíl manuální práce

Vedle toho je třeba řešit i distribuci objednávek z internetového obchodu. Tam firma využívá jak centrální distribuční centrum v Brémách, tak další distribuční centra převážně v Německu. Ve všech zemích, kde Tchibo působí, každoročně expeduje dohromady přes 13 milionů zásilek. To pochopitelně nelze zvládnout v rámci firmy. Proto Tchibo už celou řadu let v České republice spolupracuje se silným logistickým partnerem, FM Logistics. Ačkoli Tchibo Praha ve zhruba tříletých intervalech vypisuje výběrová řízení na logistického partnera, zatím spolupracovala s FM Logistics. „Při každém dalším výběrovém řízení se může externí logistický partner změnit. Vždy totiž vyhrává nejlepší nabídka,“ upřesnil Tomáš Materna. Zajišťovat logistiku pro Tchibo je přece jen v některých ohledech specifické. Kromě toho, že je třeba bezproblémově zvládnout závozové dny, ve kterých probíhá největší část distribuce zboží na prodejní místa, musí si poradit i s velkou různorodostí sortimentu Tchibo. Tato skutečnost vyžaduje poměrně velký podíl manuální práce, kterou nelze odbourat.

„V logistických procesech je podle mého názoru nejdůležitější plánování na základě přesných a včasných dat a získání přehledu o všech krocích v rámci dodavatelského řetězce. Z pohledu logistického partnera je to potom určitě dodržování vysoké úrovně kvality, která zahrnuje jak perfektní načasování a včasný závoz v určených závozových oknech, tak nakládání se zbožím s důrazem na minimalizaci jeho poškození. Zároveň je klíčová dobrá komunikace mezi partnery a vzhledem k našemu typu podnikání i jistá míra flexibility,“ řekl Tomáš Materna.

Domů, nebo do prodejny?

Veškeré zboží, které Tchibo nabízí ve svých prodejnách a prodejních místech v obchodních řetězcích, je dostupné i v internetovém obchodě. I když je zboží stejné, logistika se liší. Pro kamenné obchody znamená doručení zboží v přesně daných závozových oknech na předem dané adresy. Zároveň je potřeba řídit také množství zboží v prodejnách tak, aby tam nedocházelo k nedostatku zboží ještě v období, kdy je dostupné na centrálním skladě. Na druhou stranu B2C procesy u internetového obchodu zahrnují dennodenní rozvoz jednotlivých zásilek připravovaných na míru kamkoliv v rámci celé České republiky. Zákazníci, kteří nakoupili v e-shopu, mají navíc možnost vrátit zakoupené zboží nejrůz-nějšími způsoby. „A hojně tyto možnosti využívají. V rámci našich cross-channelových služeb, tedy napříč prodejními kanály, nabízíme různé kombinace možného zakoupení a vrácení zboží tak, aby si každý zákazník mohl vybrat podle svých preferencí. Zboží lze objednat na internetu s dodávkou domů nebo s dodávkou do obchodu, kde si zboží zákazník nejprve prohlédne, vyzkouší a na místě se rozhodne, zda jej zakoupí. Vedle toho je také možné objednávat online přímo z obchodu, třeba v případě aktuálně nedostupné velikosti či barvy. Stejně tak si mohou zákazníci vybrat, jakým způsobem nám zboží vrátí. Logisticky to řešíme tak, že při závozu zboží se z prodejen odváží nashromážděné vratky, které jdou zpět do skladu v Německu,“ upřesnil logistics manager společnosti Tchibo Praha.

Logistika šitá maloobchodu na míru

A nesmíme zapomínat ani na logistiku potravinářského zboží, tedy kávy. Tento segment má v rámci Tchibo částečně sjednocené, ale i odlišné logistické procesy. Závisí to na značce a druhu kávy, nicméně v rámci systémů Tchibo se její distribuce nijak neliší. „Ovšem v maloobchodě se řídíme potřebami našich obchodních partnerů a systém upravujeme na míru jejich logistickým potřebám a systémům. Ať už se jedná o systém cross-dock nebo skladování a podobně,“ zdůraznil Tomáš Materna.

Distribuce pro e-shop se přesune do Chebu

Do budoucna vedení firmy usiluje o ještě větší přiblížení ke svým zákazníkům. Vedle toho je třeba v souvis-losti s rostoucími objemy internetových prodejů vyřešit i zvětšující se nároky na skladování zboží. Proto Tchibo od května letošního roku staví v Panattoni Parku Cheb nové dis-tribuční centrum. Jeho výstavba je rozdělena do dvou částí, přičemž v první fázi vznikne 39 000 m2 ploch, po dokončení druhé etapy – v polovině příštího roku – se celková plocha rozšíří na 73 000 m2 a budova se tak stane po Amazonu v Dobrovízi druhou největší logistickou halou v České republice. V prvním měsíci po uvedení do provozu bude Tchibo v chebském distribučním centru skladovat, třídit, připravovat, balit a rozesílat zboží pouze pro český trh. Později se zásobování rozšíří na celou střední a východní Evropu a jih Německa. „Z pohledu zákazníků se ale po otevření centra v Chebu, které by mělo zahájit provoz ještě do konce letošního roku, nic nezmění. Bude jen jiné místo odeslání a zkrátí se lhůta doručení zásilek ze současných čtyř až šesti dnů na jeden až tři dny. Interně bude nutné plánovat rozložení množství zboží mezi distribučními centry v Brémách a v Chebu,“ vysvětlil Tomáš Materna. Ve všech evropských zemích funguje totiž logistický koncept Tchiba stejně, jen se občas může lišit externí poskytovatel logistických služeb. Proto také bude možné z chebského centra zásobovat celou střední a východní Evropu. 

Martina Vampulová

spinner