Tomáš Trejbal (DPD CZ): „Letošní rok pro nás byl specifický, protože jsme spustili řadu nových služeb“

Tomáš Trejbal (DPD CZ): „Letošní rok pro nás byl specifický, protože jsme spustili řadu nových služeb“

Společnost DPD v České republice každoročně doručí téměř 12 milionů zásilek. Letos její ředitel pro obchod a marketing Tomáš Trejbal očekává nárůst přeprav v předvánoční sezoně téměř o třicet procent. Zda se jeho odhady potvrdí, budeme vědět až na začátku roku 2017, již dnes je ale jasné, na co se chce vedení firmy v následujícím roce zaměřit – jsou to hlavně mezinárodní zásilky. Stranou pozornosti ale nezůstanou, podobně jako letos, ani udržitelný rozvoj a společenská zodpovědnost.

„Rok 2016 se pomalu blíží ke svému závěru. Můžete stručně zhodnotit, jaký byl zatím pro DPD v České republice?“

„Letošní rok je pro nás specifický, protože jsme spustili řadu nových služeb, kterými chceme dále potvrdit roli inovačního lídra. Například mohu uvést Sobotní doručení, Večerní doručení, Chytré předání, ale i expresní služby s doručením po Evropě do druhého dne. Na straně provozu jsme rozšířili tři depa a další nás čeká ještě do konce roku. Větší objem zásilek si žádá více prostoru a modernější technologie. Tyto změny se odrážejí nejen ve zvyšujícím se počtu přepravených balíků, ale i v nových klientech, kteří nám letos dali důvěru. Za všechny uvedu Nespresso, které nám svěřilo své zásilky exkluzivně, nebo Country life, se kterým nás pojí zájem o udržitelný rozvoj.“

„Před vámi je asi nejdůležitější část roku, předvánoční sezona. Jaké očekáváte nárůsty přeprav?“

„Trh české e-commerce neustále roste. Potvrzuje to jak letošek, tak průzkumy, které ukazují, že stále více Čechů bude pro nákup vánočních dárků využívat e-shopy. Zároveň se zvyšuje počet lidí, kteří celé Vánoce řeší v klidu od obrazovek počítačů a vyhýbají se shonu v nákupních centrech a hypermarketech. Vyjádřeno čísly: tento rok očekáváme nárůst přibližně o 30 procent oproti loňskému roku.“

„Zmínil jste e-shopy, právě jim je určena služba Chytré předání. Můžete tuto službu představit?“

„Pro klienty z e-commerce nabízíme celou škálu služeb zastřešenou konceptem Přeprava 2.0. Chceme nabízet více než jen přepravu zásilky z bodu A do bodu B. Jednou z komponent je služba Chytré předání, která umožňuje e-shopu být virtuálně u předání balíčku. Příruční skener využívaný řidiči umožňuje zobrazení loga e-shopu. Příjemce tak podepisuje předání na displeji pod logem e-shopu a řetězec je tak ukončen. Další možností Chytrého předání je rychlý dotazník, který může řidič projít s příjemcem zásilky. Můžeme se v něm ptát na spokojenost s e-shopem a přepravou, ale zjistit i další zákazníkovy potřeby.“

„Dnes chtějí zákazníci průběh doručování sledovat online. Jaké u vás mají možnosti?“

„Máte pravdu. Stejně jako si dnes obsluhujete online bankovní účet nebo služby mobilního operátora, očekávají klienti online samoobsluhu i v zásilkové přepravě. Už více než rok máme pro naše zákazníky k dispozici webovou aplikaci DPD Kurýr, kde každý příjemce najde svůj balíček, jeho předpokládaný čas doručení v intervalu jedné hodiny, vidí na mapě aktuální polohu dodávky a má k dispozici mobilní kontakt na řidiče. Navíc aplikace nabízí možnost zásilku přesměrovat na jiný den, jinou adresu nebo nastavit předání jiné osobě. V případě využití prémiových služeb typu Sobotní a Expresní doručení pak lze v aplikaci zaplatit příplatek kartou.“

„V červnu jste zavedli Sobotní doručení. S jakým ohlasem se novinka setkala?“

„Sobotnímu doručování věříme a nabízíme tak našim klientům možnost doručit příjemci zásilku o víkendu, kdy je větší pravděpodobnost, že bude zastižen. Je to pro nás další krok, jak odesílatelům i příjemcům rozšířit možnosti. Sobotní doručení se u DPD týká i jakékoli objednávky učiněné v průběhu týdne, nikoli pouze těch pátečních. Můžete si tak například v úterý objednat zásilku s doručením v sobotu. Službu jsme na trh uvedli v červnu, letní období jsme využili ke komunikaci a zavedení služby. Počet objednávek stále roste. Největší e-shopy mají službu implementovanou a naším záměrem je ji dále propagovat mezi příjemci.“

„Jste součástí DPDgroup. V čem se inspirujete u kolegů v zahraničí?“

„Díky našim kolegům z Velké Británie, Francie nebo Španělska vidíme, kam se bude český trh zásilkové přepravy ubírat v následujících letech. A není to jen o často zmiňovaných dronech, které se v tuto chvíli testují. Nejbližší budoucnost vidíme ve zkrácení času potřebného na doručení. V České republice máme momentálně v pilotním provozu nasazenou službu DPD Dnes, v rámci které balíky předané do 13 hodin doručujeme ještě téhož dne.

Dalším trendem je zpřesňování času doručení. V současnosti zákazníkům avizujeme hodinové okno, ve kterém dorazí kurýr s balíčkem. I přesto, že máme v tomto ohledu náskok před konkurencí, chceme jít dále. V rámci skupiny dnes vidíme i 15minutové okno doručení, možnost zvolit si vlastní čas klientem, případně lokalizaci klienta pomocí mobilní aplikace.“

„Můžete představit vaše plány na příští rok?“

„V roce 2017 se chceme intenzivněji zaměřit na mezinárodní zásilky. Především mezi našimi stávajícími klienty ze segmentu e-commerce, ale i B2B vidíme chuť překročit hranice České republiky. Chceme klienty podpořit a zajistit jim snadnější vstup na zahraniční trhy. Prvními zeměmi, do kterých klienti většinou exportují a rozšiřují svou působnost, jsou logicky okolní státy a zbývající země Evropské unie. Díky našim přepravním službám se zásilka od nás dostane kamkoli v Evropě v řádu dnů za velmi zajímavých podmínek a v případě využití letecké přepravy potom do druhého dne v rámci zemí Evropské unie.“

„Zatím jsme hovořili výhradně o vašich službách a jejich inovacích. Jakými dalšími aktivitami se v DPD zabýváte?“

„Mezi přepravci jsme výjimeční zaměřením na udržitelný rozvoj a společenskou odpovědnost. Ta u nás neznamená jen podporu místních komunit a lidí s postižením, ale také a především minimalizaci dopadu našeho podnikání na životní prostředí. Měříme emise všech našich automobilů a dodávek, snižujeme jejich objem školením řidičů, výběrem automobilů s menší spotřebou i dodávkami na alternativní pohon, ale zároveň kompenzujeme všechny emise v rámci ekologických projektů. Těch je celkem šest, v České republice se jedná o Kompenzační projekt, který se zabývá rozvojem technologie k odchytu a přečištění skládkových plynů. Všechny naše balíčky jsou tak přepravovány s nulovým zatížením životního prostředí, což klientům dokládáme certifikáty. Za naše aktivity v CSR oblasti jsme minulý týden získali Zlatý certifikát TOP Odpovědné firmy, který každoročně obdrží šest nejlepších firem napříč různými odvětvími. Jedná se o cenu platformy Byznys pro společnost, která se dlouhodobě věnuje komplexnímu oceňování společností v klíčových oblastech společenské odpovědnosti a udržitelného podnikání.“

Martina Vampulová

spinner