​Rostoucí bezpečnostní rizika kladou větší nároky na dopravce i logistické firmy

​Rostoucí bezpečnostní rizika kladou větší nároky na dopravce i logistické firmy

Bezpečnost při přepravě zboží a v rámci logistických řetězců se hlavně v posledních letech dostává do popředí zájmu logistických operátorů i dopravců. Mezi hlavní rizika patří nejen odcizení zboží a dopravní nehody, ale také selhání techniky, vlivy počasí a bohužel stále častěji i teroristické činy. Firmy vynakládají nemalé finanční prostředky, ale i úsilí týmů svých pracovníků a nasazují moderní technologie na to, aby riziko ohrožení bylo co nejnižší.

Z průzkumu DB Schenker v roce 2013 vyplynulo, že ve světě dochází každých 150 sekund k trestnému činu zaměřenému na lodní, letecký nebo kamionový náklad. Ovšem rizika obecně vznikají nejen při přepravě zboží, ale i při jeho manipulaci ve skladech. „Mezi hlavní bezpečnostní rizika patří krádeže zboží v průběhu přepravy organizovanými skupinami, kdy dochází k odcizení nejen zboží, ale i celých vozidel. A setkáváme se i s nečestným jednáním ze strany zaměstnanců přepravních společností anebo přímo zaměstnanců logistických firem. Bezpečnostní rizika zvyšují i chyby řidičů parkujících na nechráněných místech. Odhaduje se, že v Česku v současné době chybí asi pět tisíc parkovacích míst. Řešení je proto v budování bezpečných míst pro parkování. A poslední rizikovou oblastí v rámci celého distribučního procesu je manipulace související s vykládkou zboží u odběratele,“ uvedl ředitel MD logistika Robert Kuchar, který se tématem bezpečnosti dlouhodobě zabývá, a to jak v rámci rozpoznávání rizik, tak i v oblasti preventivních opatření směřujících k eliminaci a předcházení těmto rizikům. Zmínil i tzv. fantomové dopravce, tedy zasilatele, ale třeba i osoby vydávající se za příkazce a měnící dispozice v průběhu přepravy ve vlastní prospěch. O dopravcích, kteří se tváří jako seriózní firmy, ale jejich úmyslem je odebrat zboží a poté zmizet, hovořil také obchodní a marketingový ředitel DACHSER Czech Republic Jan Polter. Podle něj je ale třeba každé riziko poškození nebo zcizení posuzovat podle charakteru zboží, způsobu přepravy a přepravní trasy. „Tradičně je ke zcizení ,náchylné‘ drahé nebo vysoce módní zboží, jako elektronika, značkové oděvy, ale například i značkové hračky,“ dodal. Kromě toho je to také zboží, které lze velmi snadno zpeněžit, hlavně cigarety nebo alkohol.

Konkrétní bezpečnostní opatření firmy tají

Způsobů, jak bezpečnostním rizikům předcházet, je celá řada, ale zástupci logistických firem je nechtějí z pochopitelných důvodů všechny prozradit. Alespoň tedy některé: například DB Schenker vyvinul službu DB SCHENKERsecurity, v rámci které odborníci vyhodnocují bezpečnostní rizika na plánované trase přepravy a zákazníkovi pak navrhnou odpovídající bezpečnostní opatření, třeba bezpečnostní eskortu. „Bezpečnostní standardy máme jako celosvětově působící společnost nastavené nadprůměrně vysoko. V roce 2013 jsme je ještě zvýšili implementováním bezpečnostních opatření, tzv. The Minimum Security Standards (MSS). MSS garantuje přepravovanému zboží nejen fyzickou bezpečnost, ale i šetrné zacházení při přepravě a plynulost a efektivitu interních procesů,“ uvedl Tomáš Holomoucký, ředitel DB Schenker v České republice. Také MD logistika využívá celou řadu bezpečnostních opatření, její ředitel Robert Kuchar však některá z nich pochopitelně nechtěl prozradit. „Mohu uvést, že využíváme sledování pohybu vozidel prostřednictvím GPS, samozřejmostí je jejich plombování, balení palet neprůhlednou fólií nebo sledování a záznam teplot v našich návěsech pomocí datalogerů, díky čemuž dokládáme našim zákazníkům splnění sjednaných přepravních podmínek,“ řekl. Společnost DACHSER kromě toho sází i na školení řidičů, kteří by měli dokázat rozpoznat bezpečnostní rizika. Při delších cestách jezdí na lince více řidičů, aby zboží dorazilo do cíle co nejdříve, a každý kamion nebo výměnná nástavba má také předem stanovenou bezpečnou trasu do místa určení. „Situaci by nám ale i tak ulehčil větší počet hlídaných parkovišť pro kamiony,“ řekl obchodní a marketingový ředitel DACHSER Czech Republic Jan Polter.

Ve skladech vládnou monitorovací kamery i bezpečnostní služby

Firmy zabezpečují zboží nejen během jeho přepravy, ale i ve skladech. Většinou je samozřejmostí monitoring CCTV kamerami, pro zacházení s dražším zbožím jsou k dispozici speciálně zajištěné klece a přístup do některých prostor je chráněn čipy. „U vstupu do areálu každé naší pobočky je navíc přítomna bezpečnostní služba,“ upřesnil Jan Polter.

Pro zajištění bezpečnosti logistické firmy využívají i další moderní technologie. Vedle již zmíněných kamerových systémů je to hlavně GPS technologie, která umožňuje sledování vozidel, čárové kódy nebo RFID technologie, které pomáhají přesně zmapovat pohyb zásilky. „Je třeba však dodat, že technologie jsou jedna věc, ale osobní kontakt zůstává v obchodních vztazích stále velmi důležitý. Mimo jiné například jako prevence proti fantomovým přepravcům, kteří kradou identitu zavedeným firmám,“ připomněl Jan Polter.

Krizovou situace oznámí stisk tlačítka

V poslední době se mezi logistickými firmami hovoří i o hrozbě terorismu. Nedávné útoky v Nice a Berlíně otřásly celou logistickou branží. Podobným krizovým situacím, kdy bylo k teroristickým útokům zneužito vozidlo, se snaží firmy předcházet, ale je pochopitelně velice obtížné podobné akce předvídat. Například vozidla DB Schenker jsou neustále pod dohledem GPS a ve většině případů má řidič k dispozici tlačítko pro oznámení krizové situace. „Dveře našich kamionů jsou navíc proti vniknutí zvenčí chráněny bezpečnostními zámky. A kromě toho, pokud se našim dispečerům řidič, který veze například zboží velmi vysoké hodnoty, delší dobu neozve, spouštíme krizový scénář,“ popsal Tomáš Holomoucký. Nejrůznější opatření, jak předejít zneužití vozidla k teroristickým činům, se snaží zavádět i MD logistika. „Vzhledem k tomu, že naše společnost provádí v nemalé míře přepravy do zahraničí, tak případy ze světa sledujeme a vyhodnocujeme,“ řekl Robert Kuchar.

Přísná bezpečnostní opatření i pro letecké přepravy

Podle Jana Poltera je každý teroristický atak zásahem nejen do turistického ruchu v dané lokalitě, ale na určitou dobu totálně paralyzuje i běžný chod města včetně zásobování. U dlouhodobějších konfliktů či v zónách s vysokým rizikem teroristického útoku navíc vázne i celkový mezinárodní obchod, což má samo-zřejmě vliv i na logistický byznys. Zároveň připomněl útoky v Paříži, kdy byla zastavena doprava do města a 30 kamionů DACHSER se zbožím, které do Paříže mířily, operátoři museli velmi rychle předisponovat na jiné pobočky. „Ale abychom nehovořili jen o pozemních přepravách. Bezpečnostní opatření jsou velmi přísná i v letecké dopravě. DACHSER je v několika pobočkách schváleným agentem pro zásilky leteckého carga, kde v zabezpečeném systému dopravujeme zboží přímo na letištní terminály, a toto zboží tady již nemusí procházet bezpečnostní kontrolou,“ uzavřel Jan Polter.

Martina Vampulová

spinner