Praha hostila podzimní zasedání pracovní skupiny pro silniční dopravu

Praha hostila podzimní zasedání pracovní skupiny pro silniční dopravu

Český Svaz spedice a logistiky je aktivním členem a přispěvatelem Pracovní skupiny pro silniční dopravu FIATA (WG Road) již po delší dobu. Zaměření skupiny na problematiku silniční nákladní dopravy a spedice navíc velmi dobře konvenuje s uspořádáním českého dopravního trhu, kde silniční doprava zcela převažuje. Vývoj v tomto oboru, ač vykazujícím výraznou dominanci přímých dopravců, má tedy na spediční stav také nezanedbatelný vliv.

Díky dlouholetému úsilí a činnosti zástupců SSL ve WG Road (výkonní ředitelé svazu i pan Mach, dříve Bohemia Cargo) a také jako uznání významu rozhodnutí SSL vstoupit a podílet se na práci i v evropském spedičním svazu CLECAT bylo uspořádáno podzimní zasedání WG Road v Praze. Tento krok je o to významnější, že pracovní skupiny se scházejí obvykle třikrát do roka, z toho pak pravidelně v rámci Jarního kongresu FIATA v Curychu a Světového kongresu FIATA na podzim (v letošním roce se bude konat koncem září v indickém Dillí) s tím, že zpráva ze zasedání mezi kongresy je nejen prezentována na podzimním kongresu v rámci zasedání skupin multimodální dopravy, ale je i oficiální zprávou o činnosti WG Road za uplynulý rok.

Okruh účastníků zasedání WG Road mimo kongresy je samozřejmě silně ovlivněn místem konání, ale také programem, který je pro hlavní část programu WG Road naplánován. Ač se okruh zemí zapojených například do Úmluvy TIR či přímo do mezinárodní organizace IRU zvyšuje, je pochopitelné, že jádro skupiny sestává ze zemí Evropy, přilehlých oblastí Blízkého a Středního východu a zemí CIS. Ne všichni se však mohou všech setkání z nejrůznějších důvodů zúčastnit, a proto bylo letošní zasedání skupiny v Praze o to cennější – až na zástupce Ukrajiny a Rumunska se totiž dostavila prakticky celá skupina. Nechyběli ani zástupci z Íránu, Turecka či Velké Británie a návštěvou zasedání poctily i zástupkyně IRU – manažerka strategických iniciativ Aleksandra Zaronina – a CLECAT – generální ředitelka Nicolette van der Jagt.

Čestným hostem, který svým vystoupením rozproudil pozdější velmi živou diskusi, byl Vojtěch Hromíř, výkonný ředitel sdružení ČESMAD Bohemia.

Další témata ve stínu Balíčku mobility

Ne náhodou byl stěžejním tématem evropský Balíček mobility. Tento již delší dobu hojně diskutovaný, několikrát členy pracovní skupiny podpořený a nakonec hlasováním v Evropském parlamentu odmítnutý základní materiál naznačující další rozvoj a vývoj silniční nákladní (ale i osobní) dopravy v Evropě má i na zasílatele zcela zásadní dopad. Otázky práce řidičů a jejich odměňování, omezení přístupu na jednotný dopravní trh v EU, řízení odpočinku, evropské mýtné a další pokusy o hlubší reglementaci nákladní dopravy, bohužel na národní, a tudíž roztříštěné úrovni, mohou mít již brzy zásadní dopad na dostupnost tohoto druhu dopravy v evropském prostoru, tedy na cenu a kvalitu služby, která je nositelem zásadní části objemu nákladních přeprav na našem kontinentu. Ne náhodou tedy účastníci zasedání WG Road znovu vyjádřili podporu úsilí CLECAT a FIATA směrem k prosazení výjimek a kompromisních ustanovení tak, jak je obsahuje již zmíněný Balíček mobility.

Další témata poté zůstala trochu ve stínu diskuse o Balíčku mobility: změny v národních legislativách (například kontroverzní ustanovení zákona 106/2018 Sb. na Slovensku, přístup celních orgánů na tureckých hranicích vůči dopravám pod karnetem TIR, doplnění zákona o DPH v přeshraniční přepravě v Česku). I tak však tyto body zazní koncem září na výročním Kongresu FIATA v Indii a zcela jistě se k nim WG Road vrátí na dalších zasedáních v roce 2019.

Dr. Petr Rožek

výkonný ředitel Svazu spedice a logistiky ČR

Foto: MNA

spinner