​Mezinárodní přeprava a zasilatelství se na VŠE učí už 30 let

​Mezinárodní přeprava a zasilatelství se na VŠE učí už 30 let

Počátkem roku 1986 začala na Vysoké škole ekonomické v Praze řádná výuka problematiky mezinárodní přepravy a zasílatelství (MPZ) organizovaná tehdejší Katedrou ekonomiky dopravy a spojů (KEDS). Do té doby byla o této problematice jen krátká zmínka v kurzu ekonomiky dopravy, který vedl doc. Milan Ehrenberger.Pravdou je, že počátečním impulsem k zavedení relativně samostatné výuky byl můj příchod na Katedru ekonomiky dopravy a spojů, kam jsem se „vrátil“ ze svého působení v podniku pro námořní dopravu a mezinárodní zasilatelství Čechofracht. 

Spolu s pracovníky tehdejšího 20. odboru (odbor mezinárodní přepravy) Federálního ministerstva zahraničního obchodu (FMZO), kteří na začátcích výuky participovali, se na nich podílelo i několik pracovníků tehdejšího Federálního ministerstva dopravy (FMD). Jmenovitě lze vzpomenout inženýry Pavla Šváchu, Jana Kusého, Karla Macha (všichni z tehdejšího FMZO) či PhDr. Švehlovou (z FMD). Nemalou zásluhu na pozdější oficiální patronaci FMZO nad probíhající výukou měl i ředitel tehdejšího 20. odboru FMZO Ing. Vlastislav Kühnl. Spolupráce s 20. odborem FMZO měla v těch dobách zcela zásadní význam. Nejednalo se jen o garanci kvality či o aktuálnost přednášené problematiky, ale především o umožnění jejího pojetí (ve smyslu GATT a UNCTAD – tedy přepravy jako obchodovatelné služby), které se v tu dobu ne zcela ztotožňovalo s oficiálními přístupy uplatňovanými ve výuce na VŠE. V počátečním období několikrát nechybělo mnoho a výuka MPZ by byla zastavena. Díky osobní účasti a intervencím jmenovaných kolegů z FMZO k tomu však nikdy nedošlo.

Důležité byly exkurze a spolupráce s firmami

Výuka MPZ probíhala na KEDS od samého počátku jako volitelná – resp. navazující na základní specializaci katedry, kterou tehdy byla ekonomika dopravy (a spojů). Byla umožněna jak posluchačům denního studia, tak později i studentům dálkového studia. Již tehdy se zde běžně zpracovávaly diplomové práce na nejrůznější témata z oblasti MPZ. Přibývaly studijní texty, a hlavně byly organizovány odborné exkurze, například absolventy dodnes vzpomínané návštěvy u ČSPLO v Děčíně. Také se navazovaly kontakty s podniky zahraničního obchodu a státními mezinárodními dopravci (ČSAD, ČSA, ČSD, ČSPLO a ČSPD). Dokonce se již tehdy spolupracovalo i s firmami z kapitalistické ciziny, například s leteckými dopravci Lufthansa, Finnair či SAS. Pozitivem výuky byly povinné předdiplomní praxe, kde se jakousi „základnou“ pro naše studenty takřka obratem – nicméně jistě ne náhodou – stala firma Čechofracht.

Po roce 1989 došlo ke zrušení tzv. oborových kateder, a tak zanikla i KEDS (připomeňme, že ta do té doby byla v rámci celého Československa jedinou katedrou, kde systémově probíhala výuka ekonomiky dopravy a spojů). Po zániku KEDS byla na VŠE založena katedra logistiky (KLOG) vedená prof. Ing. Petrem Pernicou, CSc. – českým logistickým guru. Katedra logistiky zde vznikla jako první na vysoké škole v Československu a výuka MPZ na ní bez přerušení pokračovala. Z akcí pořádaných v tu dobu KLOG byl počátkem 90. let dosud často vzpomínaný rozsáhlý kurz Logistika v tržní ekonomice, který vedli lektoři z USA a který probíhal pod záštitou Centre of Transportation of City University of New York a The Princeton University.

Vedlejší specializace logistika

Dnes probíhá výuka MPZ na Katedře logistiky Fakulty podnikohospodářské VŠE v Praze především v rámci tzv. vedlejší specializace logistika – mezinárodní přeprava a zasílatelství. Tu za uplynulá léta absolvovalo již několik tisíc studentů inženýrského stupně studia. Studium vedlejší specializace je zakončeno státní zkouškou, přičemž jejím nosným předmětem je kurz Mezinárodní přeprava a zasílatelství, na nějž navazuje i jeho aplikační podoba. Výuka MPZ je dostupná pro studenty všech fakult VŠE. Zájem o její studium mají především studenti z Fakulty podnikohospodářské a Fakulty mezinárodních vztahů, ale studují zde posluchači ze všech fakult VŠE v Praze.

Obsah výuky MPZ je svým obsahem kompatibilní například s obsahem manažerských kurzů probíhajících v rámci kvalifikačních kurzů FIATA či vzdělávacího programu probíhajícího v rámci IRU Academy. V rámci specializace na MPZ spolupracuje KLOG s mezinárodními i českými firmami zaměřenými na problematiku MPZ. Jedná se o logistické firmy, zasilatele, dopravce i jejich zákazníky – přepravce. KLOG spolupracuje i s Ministerstvem dopravy ČR nebo se zájmovými svazy, jako například ČESMAD Bohemia. Katedra logistiky byla také jedním z prvních členů Svazu spedice a logistiky ČR i České logistické asociace.

Úzké sepětí výuky s praxí

Problematika MPZ je velmi praktickou záležitostí, proto i její vysokoškolskou prezentaci provází snaha o co možná nejužší sepětí s praxí. Samo-zřejmostí je pořádání odborných exkurzí a přednášek externistů z praxe. Trend sepětí výuky s praxí se neprojevuje jen při praktické výuce, ale je aplikován například i při tvorbě studijních materiálů, jejichž několikátá vydání jsou již tradičně určena nejen pro studenty, ale i pro naše kolegy z přepravních, dopravních i zasilatelských firem.

Volitelná forma studia logistiky – MPZ – sdružuje především opravdové zájemce o tuto problematiku, kteří se jí v nějaké formě chtějí profesně věnovat. I proto při KLOG existuje také Klub mladých logistiků, který sdružuje studenty zajímající se o problematiku logistiky i MPZ. Od letošního roku je v rámci magisterského studia na Fakultě podnikohospodářské zaveden povinný kurz logistické služby, který volně navazuje na povinný kurz základů logistiky vyučovaný na bakalářském stupni studia. Těší nás, že o výuku MPZ, resp. logistiky, je stále značný zájem a udržuje si popularitu. O tom svědčí i 40 až 50 absolventů vedlejší specializace logistika – mezinárodní přeprava a zasílatelství během každého semestru.

Doc. JUDr. Ing. Radek Novák, CSc.

http://klog.vse.cz/

spinner