​Marek Burza (Lidl ČR): V našem logistickém a distribučním procesu je velmi důležitým aspektem energetická náročnost

​Marek Burza (Lidl ČR): V našem logistickém a distribučním procesu je velmi důležitým aspektem energetická náročnost

Společnost Lidl provozuje v České republice čtyři logistická centra, jejichž prostřednictvím zajišťuje zásobování více než 230 prodejen po celém území. Na to, jak centra fungují a jaké používají skladové systémy, jsme se zeptali vedoucího úseku logistiky této společnosti Marka Burzy.

„Jak v současné době funguje interní logistika v rámci společnosti Lidl?“

„Oddělení logistiky ve společnosti Lidl má na starosti skladovou, transportní i odpadovou logistiku. Skladová logistika zajišťuje nastavení jednotlivých procesů ve všech čtyřech logistických centrech, trans-portní se stará o komunikaci s externími dopravci, kteří zajišťují veškerou dopravu zboží z logistických center do jednotlivých prodejen. V rámci odpadové logistiky pak zabezpečujeme kompletní likvidaci odpadů a druhotných surovin tak, aby byla co nejekologičtější a zároveň hospodárná.“

„Zmínil jste vaše čtyři logistická centra. Kde se nacházejí?“

„Všech 231 prodejen Lidl je zásobováno celkem ze čtyř logistických center, která najdeme v Brandýse nad Labem, Cerhovicích, Měříně a Olomouci. Tato centra jsou rozmístěna na území České republiky tak, aby rovnoměrně pokryla všechny prodejny co do objemu i vzdálenosti. Všechna centra pracují se stejnými systémy a mají centrálně nastavené procesy objednávání a správy zboží. Ve svém denním režimu však pracují zcela nezávisle jako samostatné jednotky. To znamená, že v každém centru funguje decentrální systém objednávání zboží a jeho dispozice do jednotlivých prodejen. Samostatná je také komunikace s prodejnami.“

„Kolik prodejen každé centrum zásobuje?“

„Všechna čtyři logistická centra zásobují průměrně 57 prodejen ve svém regionu a mají na starosti jejich kompletní zásobování.“

„Jakou mají centra rozlohu a jak jsou organizována?“

„Průměrná rozloha dosahuje 30 000 m2 s kapacitou 23 000 europalet.“

„Jakým způsobem funguje vychystávání zboží a jak jsou nastaveny procesy?“

„Každé logistické centrum je rozděleno do tří základních úseků: příjem, kompletace a výdej zboží. Oddělení příjmu zboží má za úkol příjem a kontrolu dodaného sortimentu od jednotlivých dodavatelů a jeho zaskladnění na jednotlivé pozice ve skladu. Při příjmu na sklad čeká zboží důkladný proces, při kterém se kontroluje především teplota zboží, minimální doba spotřeby, kvantitativní parametry, správnost údajů na etiketě a další data. Tato kontrola pomáhá odhalit případné kvalitativní i kvantitativní nedostatky. Vadné zboží se vůbec nenaskladní a vrací se zpět dodavateli. Každá paleta, která je přijatá na sklad, je následně označena čárovým kódem, který velmi ulehčuje práci zaměstnancům skladu. Z něj se dozvědí nejen detailní informace o samotném zboží, ale také přesnou pozici tohoto zboží k zaskladnění.

Každý sklad je rozdělen do několika oblastí podle požadované teploty – jedná se o suchý sklad, sklad mraženého zboží, sklad chlazeného zboží, sklad masa, sklad ovoce a zeleniny. Prostor suchého skladu pro uskladnění ovoce a zeleniny je rozdělen do dvou teplotních zón, v jedné je udržována teplota 4 °C a ve druhé 12 °C. V obou je konstantní vlhkost. V rámci suchého skladu je vyčleněn a stavebně oddělen zvláštní prostor, v němž se skladuje například zboží s obsahem čokolády. Tento prostor je temperován na 18 °C, což je interní pravidlo společnosti Lidl a přesahuje prostor zákonné povinnosti.

Oddělení kompletace připravuje zboží pro jednotlivé prodejny podle jejich denních objednávek a podle plánu aktuálních tematických akcí. Pracovníci používají buď terminál na kompletačním vozíku, nebo hlasové vychystávání pick-by-voice. Ze sluchátek dostávají pokyny, kam mají jet a jaký druh a množství zboží mají připravit. Provedený úkon pak potvrzují svým hlasem do mikroportu. Takový systém především minimalizuje chybovost zaměstnanců a zvyšuje efektivitu práce. Oddělení výdeje zboží zajišťuje dopravu zkompletovaného sortimentu do prodejen a svoz vráceného zboží z prodejen zpět. Pod oddělení výdeje zboží zároveň patří i správa odpadového hospodářství na každém ze čtyř logistických center.“

„Na jaké úrovni se uplatňuje automatizace? Jaké používáte skladové systémy?“

„Jednotlivé sklady používají v současnosti interní skladové systémy. Pro zaskladňování zboží do regálů, pro převoz palet a kompletaci objednávek i pro vykládku/nakládku zboží na kamiony využíváme manipulační techniku, tedy kompletační a elektrické paletové vozíky. Některá logistická centra disponují i automatickou myčkou na termoboxy.“

„Jakými technologiemi a systémy jsou logistická centra vybavena?“

„V našem logistickém a distribučním procesu je velmi důležitým aspektem optimalizace energetické náročnosti. V rámci logistiky proto vytváříme pro naše dopravce takové podmínky, které jim pro chlazení návěsů umožňují využívat vždy nejmodernější typy agregátů. Při závozech mraženého/chlazeného zboží používáme termopříčky, díky kterým mrazíme/chladíme pouze nezbytně nutnou část návěsu. Tím šetříme pohonné hmoty potřebné pro agregát návěsu. Návěsy jsou dále vybaveny PVC clonou, která zabraňuje úniku chlazeného vzduchu z prostoru návěsu po celou dobu nakládky nebo vykládky zboží.

Energetickou náročností se zabýváme nejen v dopravě, ale i v našich logistických centrech. V rámci modernizací našich logistických center proto například postupně měníme veškeré osvětlení za úsporné LED osvětlení. Tuto kompletní výměnu jsme v poslední době provedli již ve dvou z našich čtyř logistických center – v Olomouci a v Brandýse nad Labem. V logistickém centru v Měříně je navíc na kompletní ploše instalováno podlahové topení, které využívá odpadní teplo z chladicích technologií.“

„Uvažujete ještě o využití dalších technologií?“

„V následujících dvou letech dále plánujeme doplnění a obměnu chladicí technologie za novou, jež bude využívat ekologické chladivo. Naším cílem je využívat takové moderní technologie, jež budou k životnímu prostředí co nejšetrnější.“

„Na podzim byste měli v Plzni-Borských Polích otevřít nové distribuční centrum pro e-shop. Můžete ho podrobněji představit?“

„Logistické centrum v Plzni bude základem pro internetový obchod naší společnosti. V současnosti probíhá příprava provozu, proto vám k němu zatím nemohu poskytnout bližší informace.“

Martina Vampulová

spinner