Kapacita distribučního centra v Dobrovízi se zvýšila na 18 milionů položek

Kapacita distribučního centra v Dobrovízi se zvýšila na 18 milionů položek

Když společnost Amazon zhruba před rokem otevírala v Dobrovízi u Prahy své distribuční centrum, vedení firmy plánovalo, že do plného provozu najede do tří let. Po dvanácti měsících je ale vše jinak – byla otevřena druhá skladovací věž a kapacita centra se tak navýšila na 18 milionů položek. Jak centrum za plného provozu funguje, Dopravním novinám prozradil PR manažer společnosti Amazon Karel Taschner.

„Na konci srpna uběhl rok od chvíle, kdy z vašeho distribučního centra v Dobrovízi u Prahy odešel první balíček k zákazníkovi. Jaký to byl rok pro společnost Amazon v České republice?“

„Rušný, rychlý, intenzivní a úspěšný. Prakticky hned po otevření našeho distribučního centra začala příprava na vánoční špičku, která je pro nás nejdůležitější částí roku. V létě jsme úspěšně zvládli také Prime Day – den velkých slev pro předplatitele služby Amazon Prime, další z provozních vrcholů sezony v Amazonu. V červnu jsme zahájili pravidelné prohlídky pro veřejnost, kdy se kdokoli může přijít podívat, jak to v Amazonu vypadá. Stačí se předem zaregistrovat prostřednictvím webu. O prohlídky je velký zájem a hodně termínů do konce letošního roku už je plně obsazených. Intenzivně se věnujeme také rozvíjení vztahů s našimi sousedy z okolních obcí Dobrovíz, Hostouň, Kněževes a Středokluky, kde podporujeme různé kulturní, sportovní a vzdělávací aktivity a podíleli jsme se na řadě místních akcí.“

„Na začátku září jste otevřeli druhou skladovací věž. Jakou má tedy distribuční centrum dnes kapacitu? Jak se navýšila? A jak rychle jste schopni vyskladnit konkrétní zboží?“

„Otevřením druhé skladovací věže došlo k využití plné kapacity budovy, která je mimochodem největší volně stojící průmyslovou budovou, která byla v České republice vybudována od roku 1989. Díky téměř zdvojnásobení její kapacity budeme nyní schopni během vánoční špičky odbavit až jeden milion zásilek za jeden den. Kapacita budovy je nyní přibližně 18 000 000 položek.“

„Původně se měla kapacita do maxima navýšit až v horizontu tří let. Co bylo důvodem zkrácení této lhůty?“

„Při otevření distribučního centra v září 2015 jsme skutečně oznámili úmysl dosáhnout jeho plné kapacity a vytvoření až 2000 stálých a 3000 sezonních pracovních míst do tří let od zahájení provozu. Jsme rádi, že jsme dosažení tohoto cíle a investici s tím spojenou včetně vytvoření dalších pracovních míst mohli oznámit takřka přesně po roce od jeho otevření, tedy výrazně dříve oproti plánu. Důvodem pro urychlení expanze je především stále rostoucí poptávka zákazníků na všech stávajících evropských trzích. Objem zboží procházejícího distribučním centrem v Dobrovízi neustále roste. Pro naše distribuční centrum hraje roli i výborná poloha v centru Evropy a dostatek zájemců o práci v Amazonu.“

„Jak se připravujete na předvánoční špičku? Jak se zvýší počet vyskladněných zásilek oproti běžnému provozu?“

„Počet odbavených zásilek za den je v předvánočním období více než dvojnásobný ve srovnání s průměrem po zbytek roku. Zvládnout toto období bychom nemohli bez pomoci sezonních pracovníků. Již na začátku září jsme proto zahájili nábor 4000 sezonních pracovníků a vítáme ty, kteří u nás pracovali už během loňské vánoční sezony. Těm nabízíme ,návratový‘ bonus 4600 korun. Části sezonních pracovníků bude nabídnuta možnost stálého pracovního poměru.“

„Vaše distribuční centrum je unikátní svou rozlohou. Je výjimečné i využívanými technologiemi?“

„Svým způsobem je unikátní už sama budova distribučního centra. Je zde nejmodernější technické vybavení od automatického ovládání kontrolních systémů, klimatizace všech pracovních míst až po řadu prvků, za které Amazon získal ocenění pro nejlepší stavbu šetrnou k životnímu prostředí v regionu střední a východní Evropy – Best Warehouse/Industrial Development of the Year na CEE Investment & Green Building Awards. Jde například o pohybová čidla osvětlení, která automaticky zhasínají a snižují tak spotřebu, LED osvětlení v celé budově i na venkovních parkovištích, světelné senzory, jež podle intenzity přirozeného světla snižují intenzitu vnitřního osvětlení, automatické vypínání a zapínání pásových dopravníků podle potřeby, rekuperaci tepla a chladu ve všech vzduchotechnických jednotkách nebo noční prochlazování budovy v letních měsících venkovním chladným vzduchem.

Distribuční centrum v Dobrovízi patří i v rámci evropských center Amazonu k nejmodernějším – tzv. 7. generace. Pouze v polské Vratislavi a britském Dunstablu jsou distribuční centra 8. generace. Pro zajímavost trocha čísel: ocelová konstrukce vnitřních skladovacích věží má hmotnost 3600 tun, celkem je zde 15 kilometrů pásových dopravníků a 60 kilometrů napájecích a kontrolních kabelů pro systém pásových dopravníků. Police pro uskladnění zboží mají celkovou délku 648 kilometrů. Nedílnou součástí distribučního centra v Dobrovízi je i komfortní zázemí pro zaměstnance, například vlastní plně vybavená závodní kuchyně, jídelna a relaxační zóny včetně venkovní terasy.

Veškeré logistické procesy zajišťuje skladový systém, který řídí naskladňování i odesílání. Oba procesy jsou na sobě prakticky nezávislé, protože jakmile je zboží na skladě, může trvat minutu, měsíc nebo rok, než bude vyskladněno. O tom rozhodne objednávající zákazník. Ve skladu je zboží uspořádáno chaoticky, což umožňuje pružně zaplňovat právě ty regály, které jsou zrovna volné. Ruční skenery navádějí pracovníky, kde jsou, kde najdou dané zboží a kam je mají vložit. Systém zajišťuje i to, aby pracovníci dostávali jen úkoly, které jsou v jejich bezprostředním dosahu, a celý proces se tak optimalizoval. Hlavním nástrojem pro identifikaci jsou samozřejmě čárové kódy, díky kterým lze lokalizovat každou jednotlivou položku. Každá přepravka, každý regál, každá zásilka, každá krabička má svůj kód a přes jejich párování dochází k průběžnému sledování pohybu zboží po skladu až k odeslání. Stejně tak se systém stará o kompletaci vícenásobných zásilek, když řídí, aby se všechny položky objednané jedním zákazníkem postupně sešly na jednom místě v kompletovací stanici. Systém ví, jak dlouho trvají které logistické kroky, a podle požadavku na expedici vyšle příslušným pracovníkům pokyn k připravení zásilky na potřebný čas. Využívají se také skenery a automatické vážení, kde se na sadě automatických linek SLAM finální zásilky i na základě těchto údajů kontrolují a identifikují. Systém po přečtení čárového kódu pozná, co zásilka obsahuje, a v další části na balík nalepí expediční etiketu.“

(mna)

spinner