​Ing. Petr Rožek (SSL ČR): „Program Spediční expert absolvovalo již přes 200 posluchačů“

​Ing. Petr Rožek (SSL ČR): „Program Spediční expert absolvovalo již přes 200 posluchačů“

Problematice výchovy logistických expertů i vzdělávání v oblasti dopravy se Svaz spedice a logistiky ČR věnuje dlouhodobě. Výsledkem je vzdělávací program Spediční expert FIATA. O vzdělávání v logistice a zasilatelství obecně, ale především právě o programu certifikovaném FIATA jsme hovořili s předsedou pracovní skupiny Odborná výchova SSL ČR Ing. Petrem Rožkem.

„Jsou podle vás možnosti studia oboru spedice a logistiky v České republice dostatečné?“

„Podstatné je nejdříve stanovit, do jakých pozic by měli být absolventi studia umísťováni. Obor dopravy potřebuje a hledá především nižší a střední management s trvalým zájmem zůstat v oboru a nadále se učit a profesně růst. Bohužel dopravní obory jako obory ,s matematikou‘ trpí podobně jako i jiné technické obory malým zájmem absolventů základních škol. K tomu se přidává (jako i u jiných středních škol s přesně definovaným oborem studia) i státem propagovaná, i když v oboru dopravy často zbytečná potřeba vysokoškolského vzdělání ,pro každého‘, která směruje žáky základních škol spíše na gymnázia a podobné, více všeobecně (a humanitně) zaměřené školy. Vysoké školy dopravního zaměření tudíž nemají na co navazovat a těch několik kateder, které se na VŠ dopravní problematice věnují, postrádá studenty s potřebnými základními znalostmi. Paradoxně jsou tudíž co do uplatnění absolventů dnes v popředí vyšší odborné školy dopravních směrů. Doufáme a děláme vše pro to, aby toto studium bylo v dohledné době postaveno na roveň bakalářskému studiu na VŠ i přes odchylky v zastoupení teorie a praxe. Většinu znalostí však nelze jinak než souběhem teorie a praxe získat, zde nám stále chybí v sousedních zemích ověřený systém tzv. spedičních učňů či podobných dlouhodobých praxí ve firmách v průběhu studia.“

„Už víc než 10 let běží pod hlavičkou SSL a ve spolupráci s Institutem Jana Pernera a Univerzitou Pardubice vzdělávací program Spediční expert. Kolik evidujete absolventů a jak se jejich počet měnil v průběhu let?“

„Program vzdělávání v dopravních oborech Spediční expert FIATA byl vyvolán potřebou specializované výuky mladých zájemců o práci v dopravě jako společná aktivita vedení FIATA a jednotlivých národních členů této vrcholné zasílatelské organizace. Program Spediční expert FIATA má pevnou strukturu i obsahový rámec a výbor pro vzdělávání FIATA pečlivě tuto strukturu i obsah na úrovni členských zemí řídí a kontroluje. Národní členové, kteří chtějí mít právo toto vzdělávání organizovat a získané znalosti testovat a certifikovat, musí pravidelně ob rok předložit výboru FIATA podrobnou zprávu o náplni studia i potřebné kvalifikaci lektorů, doložit dodržení časových rozvrhů studia i úplnost a ověřitelnost závěrečných testů. V českém prostředí byl program Spediční expert zaštítěn Svazem spedice a logistiky, jeho zajištění však bylo delegováno na specializované pracoviště Dopravní fakulty Univerzity Pardubice – Institut Jana Pernera, který disponuje jak kvalitním zázemím v podobě prostor k výuce, tak i širokým okruhem lektorů jak z řad vysokoškolských profesorů, tak seniorních expertů z praxe. V této podobě byl program rozvinut do úplného rozsahu včetně získání ověření ze strany Výboru FIATA. Program Spediční expert za více než dekádu své činnosti absolvovalo více než 200 posluchačů, ať již do stadia zkoušky v některých modulech či završením studia způsobem předepsaným pro získání certifikátu FIATA, tedy generálního absolutoria v dopravním oboru.

Do rozvoje projektu bohužel výrazně zasáhla doba úspor následujících po poklesu výkonů v obchodní sféře v letech 2008 až 2012. Většina firem, které do roku 2009 neváhaly vynakládat větší částky na prohlubování a rozšiřování znalostí svých zaměstnanců, viděla první zdroj úspor právě v pokrácení či úplném zrušení tohoto významného benefitu. A právě v této době a z těchto důvodů došlo k výraznému propadu v zájmu o ucelené prezenční studium všech modulů završené velkou zkouškou. Podobný trend ostatně zaznamenala celá řada evropských zemí, členů FIATA – od roku 2009 počet absolventů studia Spediční expert v Evropě poklesl o 60 až 70 procent. My jsme se pokusili na tuto skutečnost reagovat novým projektem tzv. e-learningu, v našem případě tedy kombinovaného či zcela distančního studia, tedy s velkým či absolutním podílem samostudia za podpory konzultujícího lektora. Mimochodem, podobný názor zaujala nedávno i samotná FIATA a platformu e-learningu doporučila svým členům využívat.“

„Proč je podle vás důležité tento studijní program absolvovat? Jaké výhody absolventům přináší?“

„I přes silnou institucionalizaci celé organizace FIATA a tím i výuky má certifikát spedičního experta ve světě pořád dobrý zvuk. V některých, především asijských zemích je dokonce považován za obdobu VŠ diplomu a jeho nositelé požívají ve firmách velkou vážnost, respektive jim certifikát do těchto firem otevírá dveře. V pragmatičtější Evropě lze v programu, tedy jeho absolvování, vysledovat pět závažných momentů. Za prvé posluchači dostávají ucelené, hluboké a pravidelně updatované informace z oboru, který studují, včetně osobní podpory ze strany lektora, jenž je obvykle s praxí také propojen. Za druhé mají studenti tudíž k dispozici unikátní kombinaci teoretických a praktických vědomostí a znalostí, které jim jiné vzdělávací zařízení, ale na druhé straně ani mateřská firma nejsou schopny poskytnout. Za třetí absolventi kurzů mohou úrovní získaných znalostí oka-mžitě aspirovat na střední řídící úroveň v dopravních a zasílatelských firmách. Za čtvrté je možné se ke studiu kdykoliv vracet a nabyté znalosti doplňovat a konfrontovat s dalším vývojem v oboru. A konečně za páté díky tomu může absolvent postupně dosáhnout vysoké míry univerzální znalosti v dopravním oboru, potřebné pro výkon vyšších řídících funkcí ve firmě.“

„Dnes mohou studenti vybírat ze tří variant studia. Proč jste zvolili právě tyto varianty? Jak dlouho trvají a co všechno zahrnují?“

„Základní klasická, tedy prezenční varianta začíná obvykle první středu v říjnu běžného roku a pokračuje sledem celodenních přednášek obvykle jednou až dvakrát za měsíc po dobu tří semestrů. Poté následuje vypracování závěrečné práce, na kterou má posluchač povolenu dobu šesti měsíců. Kombinovaná varianta má stejnou časovou strukturu s tím, že konzultace jsou méně časté. Do tří semestrů se musí vejít ,pouze‘ 14 celodenních setkání. Tuto variantu jsme vytvořili jako kompromisní mezi základní a dálkovou formou, ale zatím o ni není zájem. Do budoucna počítáme s její precizací. Dálková varianta může být zahájena kdykoliv, v libovolném počtu modulů. My ale doporučujeme začít Zasílatelstvím a poté kombinovat/slučovat moduly do skupin podle jejich rozsahu. Každý modul by měl být ukončen do šesti měsíců od zahájení a celé studium do dvou let. Vybere-li si zájemce pouze jeden nebo několik málo modulů, studium proběhne po dohodě s lektorem podle individuálního studijního plánu.“

„Jaké používáte v rámci programu metody výuky?“

„Všechny, které nám poskytuje moderní svět komunikace. Stále můžeme nabídnout výuku klasickým způsobem, tedy prezenční formou v učebně plus dodatečné samostudium pomocné literatury. Každý modul má pevně stanovenou délku (obvykle jeden až dva výukové dny) a po skončení výuky následuje test, také prezenčně. Po celou dobu je zde osobně přítomen lektor, pouze si vypomáhající promítáním prezentací či tištěnými materiály. Vedle toho existuje i možnost kombinovaného studia, tedy samostudia doplněného o pravidelné dny určené konzultacím a doplnění studia vysvětlením vybraných obtížnějších okruhů opět v učebně. I zde je přítomen lektor, ovšem více v pozici oponenta. Vše pak zakončí test, který probíhá obvykle v učebně.

Sami upřednostňujeme a podporujeme dálkovou formu studia. Zde studující zahajuje vstupní konzultací se svým lektorem (často i na dálku, prostřednictvím skypu či podobným kanálem), v rámci které je především upozorněn na klíčová slova a okruhy k nastudování. Poté, co nasbírá potřebné informace jak z učebnice pro daný modul, tak i z další doporučené literatury, požádá o druhou konzultaci k dovysvětlení některých bodů, po čemž obvykle ihned následuje test. Jistou kombinací všech metod je výuka pro firmy, kde si mohou celé týmy vybírat mezi jednotlivými způsoby výuky; v naprosté většině zde však převažuje prezenční forma.“

„Už jste se zmiňoval o tom, že program se skládá z několika modulů. Mohou zájemci vybírat jen z některých, nebo musí absolvovat všechny? O které moduly je největší zájem?“

„Největší novinkou oproti původnímu konceptu spedičního experta je asi právě možnost zvolit si ke studiu pouze některé (a třeba i jen jeden) moduly. I přes pochopitelné námitky ze strany dřívějšího vedení o ztrátě uceleného výsledku studia máme za to, že jistá forma specializace více odpovídá dnešní dopravní praxi a že touto cestou oslovujeme mnohem širší skupinu možných zájemců, především soukromých osob. Zde bude navíc určitě silnou motivací ke studiu i ekonomická stránka věci. Máme radost z toho, že trvalý zájem mají naši posluchači o vstupní modul Zasílatelství, na který pak obvykle navážou specializovaným modulem podle svého profesního zaměření. Takřka vyrovnané jsou v druhém sledu moduly námořní dopravy, letecké a silniční dopravy, logistiky či pojištění. Tuto kombinaci pak také zájemcům aktivně doporučujeme.“

„Jak moc je výuka propojena s praxí?“

„Naprostá většina lektorů pochází přímo z praxe – námořní, letecké, železniční, logistické, pojistné i další – a zasílatelství a doprava jsou jejich hlavním zaměstnáním. Ani lektoři z akademické sféry nezůstávají pozadu, neboť Univerzita Pardubice je garantem řady projektů pro praktické využití a spolupracuje s významnými firmami v oboru. Proto lektoři ve svých přednáškách či konzultacích pravidelně uvádějí příklady týkající se dané problematiky a pocházející z jejich vlastní či čerstvě převzaté zkušenosti. Zcela nejvyšší kvalitu v tomto směru má pak samozřejmě přímá výuka ve firmách. Zde obvykle na lektory čeká lavina zcela praktických dotazů a připomínek, se kterými lektor musí počítat a na které musí znát odpověď. Takovou zátěžovou zkoušku zvládnou skutečně jen znalci svého oboru.“

„Důležitá je i certifikace v rámci FIATA. Jak probíhá? Co držiteli diplom FIATA umožňuje?“

„Získání certifikátu FIATA by obecně mělo být cílem kterékoliv z vybraných metod studia. Získání tohoto certifikátu předpokládá úspěšné završení studia ve všech 14 modulech. Za každý jeden absolvovaný modul je studující odměněn diplomem. Poté absolvent předloží diplomovou práci na téma předem vybrané zkušební komisí a tuto práci obhájí. Touto cestou je mimo jiné zaručena vysoká odborná způsobilost absolventa, odpovídající úrovni bakalářského studia na VŠ odborného směru. Teprve poté může absolvent prostřednictvím Svazu spedice a logistiky požádat o udělení vlastního certifikátu. Postup je to tedy poměrně složitý i časově náročný, ale výsledek odpovídá vážnosti a použitelnosti certifikátu FIATA v profesním životě.“

„Jaké máte plány do budoucna? Hodláte spustit další běh programu?“

„Vzhledem k časové flexibilitě našeho pojetí programu hlavní část výuky vlastně běží neustále. Zájemci se mohou, a také se hlásí ke studiu prostřednictvím webové stránky a po dohodě s lektorem mohou okamžitě naskočit do studia. Prezenční forma studia pro malý zájem zatím stagnuje, i když oficiální zahájení je samozřejmě naplánováno opět na první týden v říjnu. Největší rozvoj proto spatřujeme a očekáváme v přímé spolupráci s firmami a ve vytváření výukových bloků (tedy kombinací jednotlivých modulů s akcentem vybrané problematiky) na míru. Firmy snad nejlépe ocení, když lektor přijede v termínu, který firmě nejlépe vyhovuje. Zároveň je tím totiž podpořena aktivní komunikace a osobní styk lektora s posluchači, možnost rozvíjení témat cestou diskuse o denních problémech v daném oboru. Firmy si obvykle i přichystají určité ‚špeky‘, kterých se chtějí dotknout, čímž však lektorovi umožňují ještě hlubší ponor do praxe a mnohdy i cennou zkušenost pro další výuku.“

Martina Vampulová

spinner