​Expresní přepravci kladou důraz na spolehlivost vozidel i jejich ekologičnost

​Expresní přepravci kladou důraz na spolehlivost vozidel i jejich ekologičnost

Dodávky a lehká užitková vozidla tvoří většinu vozového parku kurýrních a balíkových služeb v České republice. Kromě toho ale ve vozových flotilách některých firem najdeme i vozidla do 7,5 tuny, 9 tun nebo 12 tun, často také firmy využívají spolupráce s externími přepravci. Do popředí zájmu se pak nejen z hlediska nákladů dostávají i alternativní pohony.

Například DHL Express v České republice provozuje 74 dodávek formou operativního leasingu. „Naším hlavním cílem v rámci fleet managementu je zajištění bezpečného a efektivního provozu. Proto velmi dbáme na školení řidičů, naše vozidla procházejí pravidelným servisem a samozřejmě kontrolujeme i náklady na jejich provoz,“ řekl fleet coordinator společnosti DHL Express Tomáš Šafránek a dodal: „Ročně naše vozidla najezdí je v České republice 3,1 milionu kilometrů a v průměru přepraví na jedné pobočce na jednom vozidle zhruba 650 zásilek nebo 870 kusů měsíčně.“ Vytíženost vozů odhaduje Tomáš Šafránek na 90 až 100 procent. Vedle toho firma využívá i další smluvní dopravce k doplnění pravidelných přeprav nebo i k přepravě nadstandardních zásilek. Na silnicích často potkáme i velká nákladní vozidla pro přepravu zásilek pro významné klienty, výjimečné akce nebo pro převoz materiálu mezi jednotlivými pobočkami DHL. „Klíčovou výhodou této spolupráce je velká flexibilita vozového parku, kterou bychom vlastními silami nebyli schopni zajistit,“ zdůraznil fleet coordinator společnosti DHL Express. Při výběru dodavatelů přepravních služeb hraje u DHL významnou roli kromě ceny hlavně kvalita a spolehlivost nabízených služeb, velikost vozového parku a samozřejmě i úroveň zaměstnanců externí firmy. „Zaměstnanci našich dodavatelů musí být schopni akceptovat požadovanou kvalitu a týmového ducha DHL,“ připomněl Tomáš Šafránek.

Průměrné stáří vozidel DHL Express v České republice nedosahuje ani pěti let, o což se postaraly rozsáhlé investice do inovace vozového parku ve žlutém provedení s logem DHL na kapotě. Tehdy firma obměnila 52 procent vozů, které vyměnila za Volkswagen Crafter.

GLS sází na smluvní přepravce

„Údaje o jednotlivých zemích neuvádíme,“ odpověděl na dotaz o velikosti vozového parku v České republice ředitel společnosti GLS Česká republika Pavel Včela. Nicméně upřesnil, že Česko patří co do rozsahu ke středním zemím v síti přepravce, která zahrnuje celkem 41 zemí s přibližně 20 tisíci vozidly. Do tohoto počtu nejsou pochopitelně zahrnuta osobní vozidla, ale především doručovací vozidla (dodávky), které tvoří až devadesátiprocentní podíl všech vozidel. „Zbytek jsou kamiony převážně na přepravu tzv. swap body výměnných nástaveb,“ dodal Pavel Včela.

Většinu vozidel s logem GLS na kapotě provozují smluvní přepravci, nicméně v České republice roste podíl vozidel pořízených formou operativního leasingu oproti přímému vlastnictví. „Fleet management je řízen na úrovni regionálních dep a v posledních letech pozorujeme zvyšující se podíl poskytovatelů operativního leasingu na této činnosti, například v souvislosti se servisními úkony,“ uvedl Pavel Včela a dodal: „Spolupráce s přepravními partnery je pro nás klíčová. Pracují pro nás na exkluzivním principu v rámci dlouhodobé spolupráce, tedy jako opravdoví partneři. Rozhodující pro výběr je spolehlivost a kvalita prováděných služeb.“ Každý den najedou hlavní linky GLS po Evropě přibližně 140 tisíc km, evropské doručovací trasy jsou dlouhé téměř tři miliony kilometrů a denně na nich GLS přepraví na 1,7 milionu balíků.

Vozový park musí být podle ředitele společnosti GLS Česká republika spolehlivý, ekologický a perfektně vypadat. „To jsou základní předpoklady pro poskytování kvalitních služeb. Z toho vyplývá nutnost pečlivé údržby a pravidelné obměny vozového parku, jehož průměrné stáří u nás i díky neustálému rozšiřování nepřesahuje dva roky. Všechny naše kamiony splňují normu Euro 5 a probíhá obměna, aby vozidla plnila limity Euro 6. Dodávky jsou z většiny ve standardu Euro 5 a postupně se zvyšuje podíl pohonu CNG,“ upřesnil Pavel Včela.

V centru pozornosti alternativní paliva

Pro doručování zásilek vlastní v České republice zhruba stovku vozidel s průměrným stářím čtyři roky také UPS. „Používáme dodávky do 3,5 tuny, hlavně Mercedes-Benz Sprinter, Volkswagen Crafter a pak různé modely vozidel MAN a DAF s nosností až do 12 tun,“ řekl country manager UPS CR Marcin Krzak. Všechna vozidla jsou ve vlastnictví firmy. Pokud jde o globální síť UPS, jejíž součástí je i český trh, průměrně v ní přepraví více než 18 milionů balíků denně po celém světě s pomocí více než 100 tisíc přepravních vozidel. „Konkrétní údaje za jednotlivé trhy s ohledem na citlivost těchto dat ale nezveřejňujeme,“ uvedl Marcin Krzak. Vzhledem k tomu, že UPS celosvětově využívá obrovské množství přepravních vozidel, je středem pozornosti managementu firmy i dopad provozu těchto vozidel na životní prostředí. Proto využívá 7200 vozidel na alternativní pohon, která najezdila už miliardu čistých mil, což odpovídá více než čtyřem tisícům cest za měsíc. „Přestože je dosažení tohoto cíle pro nás něčím novým, závazek naší společnosti hledat alternativní paliva se datuje již do 30. let 20. století, kdy společnost UPS testovala elektrická vozidla. Zaměstnáváme více než 100 000 řidičů, kteří ročně najezdí více než tři miliardy mil. Naše budoucnost závisí na schopnosti uspokojit rostoucí poptávku po mezinárodním obchodu a zároveň na snížení našeho vlivu na životní prostředí,“ uvedl předseda správní rady a výkonný ředitel společnosti UPS David Abney. Společnost UPS překonala svůj závazek vů-či alternativním palivům z roku 2012, kdy si stanovila za cíl najezdit miliardu mil ve vozidlech na alternativní paliva do konce roku 2017. Protože tohoto cíle firma dosáhla o rok dříve, probíhá v současné době výměna přibližně 12 procent vozidel na tradiční naftový a benzinový pohon, která jsou součástí vozového parku firmy, za vozidla na alternativní paliva včetně obnovitelného zemního plynu a nafty.

Vraťme se ale zpět do České republiky. Ekologické palivo CNG využívá pro pohon svých vozidel vedle GLS i Česká pošta. S jejich zaváděním začala v roce 2012 a dnes její vozový park s alternativním pohonem přesahuje tisícovku vozidel. Do začátku letošního roku tato vozidla najezdila přes 50 milionů kilometrů. „V současné době jezdí na CNG pětina všech aut z našeho vozového parku,“ řekl generální ředitel České pošty Martin Elkán letos v únoru a dodal: „Důvodem je samozřejmě odpovědný přístup k životnímu prostředí i ekonomická výhodnost provozování aut na CNG.“ Česká pošta provozuje svá CNG vozidla zejména ve velkých městech, kde přispívají ke zlepšení stavu ovzduší. Díky CNG nevypouští do ovzduší žádné pevné částice, které jsou dnes velkým problémem měst v celé Evropě. „Jen v Praze je nasazeno více než 200 CNG vozidel,“ dodal Martin Elkán.

Martina Vampulová

spinner