​Ekologická řešení v hledáčku logistických operátorů i provozovatelů skladů

​Ekologická řešení v hledáčku logistických operátorů i provozovatelů skladů

V centru pozornosti logistických firem a provozovatelů logistických parků stojí v posledních letech trvale udržitelný rozvoj a snaha o minimalizaci negativních vlivů na životní prostředí. Například koncern FM Logistic v roce 2014 vytvořil řešení pro trvale udržitelnou městskou logistiku Citylogin. Stále častěji dnes přicházejí i developeři se snahou minimalizovat vliv logistických parků na životní prostředí či snižovat spotřebu energie svých budov.

Příkladem budiž společnost CTP, která v CTParku Hranice zavedla speciální inteligentní systém měření spotřeby energie, který automaticky sbírá údaje o spotřebě ze všech nastavených měřidel v krátkých intervalech a následně vyhodnocuje naměřené hodnoty a porovnává je vůči standardní spotřebě. Data jsou následně importována do interního softwaru CTP, kde s nimi mohou jednotliví nájemci dále pracovat. Řešení šetří životní prostředí, čas i finanční prostředky.

„Inteligentní měření poskytuje více údajů o spotřebě energie, než mohou technici sbírat ručně. Prostřednictvím nasbíraných dat tak mají naši nájemci možnost pravidelně sledovat svoji spotřebu energie a zjistit, kde mohou ušetřit. Monitorování pomáhá definovat běžnou spotřebu. Když se hodnota spotřeby energie odchyluje od té standardní, systém zjistí příčinu a navrhne řešení,“ uvedl Stefan de Goeij, vedoucí oddělení Property Management CTP.

Projekt navazuje na předchozí úspěšné snižování spotřeby energie v CTParcích prostřednictvím výměny osvětlení za LED v prostorách o celkové rozloze 250 000 m2. Tento krok jen v loňském roce přinesl snížení spotřeby o pět procent. V letošním roce společnost plánuje vyměnit 400 000 m2 LED osvětlení.

Ekologicky ve městech

Také koncern FM Logistic myslí ekologicky. V rámci zavádění Citylogin do praxe klade jednoznačný důraz na eliminaci negativních dopadů rozvozu zboží v zahuštěných městských centrech. Jde hlavně o znečištění životního prostředí, hluk a kongesce. V posledních letech firma v řadě městských aglomerací využívá sklady umístěné na předměstích a k distribuci slouží malé hybridní a elektrické dodávky.

Itálie, Španělsko, Polsko i Rusko

Do řady historických center, mimo jiné Říma, byl v posledních letech omezen přístup dodávkovým vozům poháněným spalovacími motory. Italská metropole byla prvním městem, které získalo možnost profitovat ze služeb nabízených řešením Citylogin. FM Logistic pečlivě sleduje potřeby zákazníků a připravuje podobná řešení pro další města v Itálii, ale i Španělsku, Polsku, Rusku a Francii.

Citylogin má za sebou testování v rámci projektu Sephora pro distribuci v centru severoitalského Milána. Podnik podepsal nový kontrakt s maloobchodním řetězcem Carrefour, pro jehož minimarketové prodejny Carrefour Express dodává suchý sortiment. Většina obchodů se nachází přímo v centru v zóně s omezeným vjezdem. Doručování realizuje FM Logistic ve spolupráci s italským dopravcem Mag.di, přepravu zajišťují ve třech denních cyk-lech dodávky Fuso Canter s hybridním pohonem. Koncern rozšířil spolupráci i s řetězcem parfumerií Sephora, kromě Milána a Říma nyní hybridní dodávky zásobují zbožím i prodejny Sephora v centru Turína.

Od konce loňského roku působí FM Logistic také v Madridu, kde spolupracuje s dopravcem Ontime Logística Integral. Flotila 14 vozidel s hybridním, elektrickým a CNG pohonem zajišťuje zásobování pro firmy i domácnosti. Zboží se nakládá v centru, které se nachází 14 km od centra města. Dominantním zákazníkem je německý řetězec Lidl.

Pokračují testy vozidel

FM Logistic získal od Evropské unie povolení testovat elektrický nákladní vůz s kapacitou 10 až 12 palet. Vozidlo je speciálně upravené pro dodávky ve městě. V Bilbau podnik zase testuje soupravy s návěsy – opět v úpravě pro náročný městský provoz, zákazníkem je rovněž maloobchodní síť Lidl.

Od roku 1994 působí FM Logistic v Rusku. Počátkem letošního roku spustil službu Citylogin v centru Moskvy pro dodávky zboží luxusních značek. Zásilky se shromažďují ve Francii, z letiště Roissy pak směřují do ruské metropole, odkud jsou převezeny do jednoho z logistických skladovacích center FM Logistic. Distribuci zajišťují CNG dodávky Iveco upravené speciálně pro přepravu luxusního drahého zboží. Mají proto dvojité bezpečnostní dveře, zesílená okna a alarm a je možné permanentně sledovat polohu vozidla přes GPS.

O zavádění „zelené“ logistiky usiluje FM Logistic také v Polsku, kde působí od roku 1995. Složka FM Health v současné době testuje distribuci farmaceutických produktů v historickém centru Varšavy, a to prostřednictvím elektrických dodávek Nissan e-NV200 v úpravě pro přepravu zboží vyžadujícího kontrolovaný teplotní režim.

Paříž jde příkladem

V loňském roce vypsala pařížská radnice projekty inovativního ekologického zásobování. FM Logistic ve spolupráci s firmou Sogaris představil systém dodávky čerstvých produktů z logistického centra ležícího mimo metropoli. Na začátku letošního roku podnik podepsal s pařížskou radnicí Chartu trvale udržitelné městské logistiky, jejímž cílem je sladit ekonomickou aktivitu a zdravé životní prostředí v rámci perspektivního moderního logistického systému.

(mna, mm)

spinner