​DHL Trade Growth Atlas: Globální obchod zůstává překvapivě silný

​DHL Trade Growth Atlas: Globální obchod zůstává překvapivě silný

29.9. - DHL a NYU Stern School of Business zveřejnily nový DHL Trade Growth Atlas, který mapuje nejdůležitější trendy a možnosti globálního obchodu se zbožím. Výzkum proběhl ve 173 zemích a poskytuje cenné obchodní informace pro tvůrce legislativy a lídry v oboru. Výsledky jsou optimistické – poukazují na odolnost globálního obchodu i v ekonomicky nestabilní době.

„Naším cílem je, aby se DHL Trade Growth Atlas stal přehledným zdrojem informací o změnách v globálních obchodu. Obchod zůstane klíčovou hybnou silou prosperity – stejně jako to bylo po staletí. V současném globálním obchodním prostředí může DHL zákazníkům pomoci přehodnotit spolupráce s určitými dodavatelskými řetězci a založit je na rozumném kompromisu mezi náklady a riziky tak, aby byly efektivní a bezpečné. Jako přední světový poskytovatel logistiky nabízíme řešení všech požadavků spojených s logistikou a prokázali jsme, že poskytujeme stabilní a spolehlivé služby i v nestabilním tržním prostředí,“ řekl John Pearson, generální ředitel DHL Express.

Mezinárodní obchod je v současném kontextu považován za zvláště důležitý kvůli jeho schopnosti urychlit hospodářský růst, snížit inflaci a umožnit zemím a společnostem přístup k více zdrojům klíčových informací.

Klíčové pilíře: růst, posuny a příležitosti

DHL Trade Growth Atlas mapuje také změny v podílech zemí a regionů na světovém obchodu. Mezi hlavní body například patří:

  • Pandemie Covid-19 překvapivě nepředstavovala pro globální obchod největší překážku: Mezinárodní obchod se zbožím vzrostl až o 10 % nad úroveň před pandemií, a to i přes značné překážky v zásobování, které omezovaly další růst.
  • Vyhlídky na budoucí růst obchodu zůstávají překvapivě pozitivní: Kvůli válce na Ukrajině se prognózy růstu obchodu snížily, stále ale předpokládají o něco rychlejší růst obchodu v letech 2022 a 2023, než tomu bylo v předchozím desetiletí.
  • On-line prodeje během pandemie vzrostly a předpovědi naznačují další významný nárůst mezinárodního e-commerce.
  • Noví lídři v rozvoji obchodu pocházejí z jihovýchodní a jižní Asie a očekává se, že růst obchodu se dramaticky zrychlí v subsaharské Africe.
  • Obchod se rozvíjí v široké škále zemí. Čína se v posledních letech podílela na růstu celosvětového obchodu ze čtvrtiny a předpokládá se, že i nadále bude prosperovat, její podíl ale pravděpodobně klesne o polovinu, tedy na 13 procent.
  • Vietnam, Indie a Filipíny vynikají rychlostí i rozsahem předpokládaného růstu obchodu do roku 2026. Všichni tři mají potenciál těžit z úsilí mnoha společností o diverzifikaci strategií výroby a zásobování zaměřených na Čínu.
  • Rozvíjející se ekonomiky zvýšily svůj podíl na světovém obchodu v letech 2000 až 2012 z 24 na 40 procent, polovinu nárůstu způsobila samotná Čína. Tyto podíly se za poslední desetiletí téměř nezměnily.
  • Rozvíjející se ekonomiky se však neustále předhánějí v měření konektivity, inovací a chtějí převzít místo leaderů na trhu. Stávají se stále důležitějšími vývozci sofistikovaných výrobků a konkurují si nejen nízkými náklady, ale také inovacemi a kvalitou.
  • Pochopení globálního obchodu a jeho příležitostí

    DHL Trade Growth Atlas zkoumá trendy růstu globálního obchodu, geografické posuny, kombinaci obchodovaných produktů a širší změny v podnikatelském prostředí. Analyzuje obchod se zbožím po celém světě podle regionů, pro vyspělé vs. rozvíjející se ekonomiky a napříč 173 zeměmi. Zpráva obsahuje stručné jednostránkové shrnutí pro každou z těchto zemí. Pokryté země tvoří více než 99 % světového obchodu, HDP a populace.

    „Snažili jsme se vypíchnout nejdůležitější informace o stavu a trajektorii globálního obchodu a oživit data v mapách, grafech a dalším vizuálním obsahu. Výsledky ukazují, jak ve vyspělých i rozvíjejících se ekonomikách a v regionech po celém světě stále existují velké příležitosti k růstu obchodu. Obchodní prostředí se posouvá a přináší nové výzvy a tato zpráva vyvrací předpovědi o velkém ústupu od globálního obchodu,“ říká Steven Altman, Senior Research Scholar a ředitel DHL Initiative on Globalization v NYU Stern's Center for the Future of Management.

    DHL Trade Growth Atlas doplňuje zavedenou sérii DHL Global Connectedness Index. Zatímco DHL Trade Growth Atlas poskytuje detailní informace o globálním obchodu se zbožím, DHL Global Connectedness Index, pravidelně zveřejňovaný od roku 2011, analyzuje širší fenomén globalizace – založený na obchodu se zbožím a službami a také na celosvětových tocích kapitálu, lidí a informací. Obě zprávy pomáhají vyhodnotit slibné obchodní příležitosti a podporují debaty o obchodu a globalizaci založené na faktech.

    (lan)

    Foto: DHL

    spinner