Čtvrtá průmyslová revoluce proniká i do české logistiky

Čtvrtá průmyslová revoluce proniká i do české logistiky

Průmysl 4.0 nebo také čtvrtá průmyslová revoluce či dokonce Logistika 4.0 nebo Práce 4.0. To jsou dnes stále častěji skloňovaná slova a jeden z výrazných trendů nejen v oblasti logistiky. Jeho hlavním smyslem je automatizace, digitalizace a využívání robotů. Iniciativa, kterou německá spolková vláda nazvala Průmysl 4.0, má za cíl upevnit konkurenceschopnost a vytvořit dostatek pracovních míst pro kvalifikované pracovníky. Její základní vize pochází z roku 2011, celý dokument pak Německo představilo na veletrhu v Hannoveru v roce 2013. Německá vláda na tuto iniciativu vynaložila už více než 400 milionů € a podílejí se na ní přední německé strojírenské a elektrotechnické podniky jako Siemens, Bosch či Volkswagen. 

Podobné iniciativy už představily i další evropské i mimo-evropské země, jako například Francie, USA, Japonsko a stranou nezůstala ani Česká republika, když byl letos v únoru publikován dokument Národní iniciativa Průmysl 4.0. Ten připravil kolektiv autorů pod vedením ředitele Českého institutu informatiky, robotiky a kybernetiky ČVUT profesora Vladimíra Maříka. Kolektiv více než osmdesáti odborníků se pokusil zmapovat podmínky pro zavádění digitální ekonomiky v českých podmínkách a rozpracovat vizi české cesty. „Česká cesta není kopií žádného zahraničního modelu. Je pojatá komplexněji a šířeji, zabývá se jak průmyslovou výrobou, tak i navazujícími oblastmi,“ uvedl jeden ze spoluautorů dokumentu Jiří Holoubek, člen představenstva Svazu průmyslu ČR a prezident Elektrotechnické asociace ČR. A jaké by tedy podle autorů dokumentu měly být přínosy naplnění české cesty Průmysl 4.0 pro domácí firmy? Měla by přinést úsporu provozních a režijních nákladů v některých odvětvích až o 30 %, snížit náklady na zpracování výrobků o 25 %, zvýšit produktivitu práce o 30 % či přinést řešení problému nedostatku pracovníků v řadě technických profesí. Kromě toho se také počítá se zvýšením flexibility a kvality výrobních procesů, snížením energetické a surovinové náročnosti nebo se vznikem nových výrobních a obchodních procesů.

Efektivní propojení relevantních dat

Vzhledem k tomu, že Průmysl 4.0 představuje pro celou společnost doslova převratnou éru spojenou s digitalizací dat, automatizací výroby a dalšími socioekonomickými změnami, které by tento fenomén měl přinést, věnují mu velkou pozornost i firmy z oblasti logistiky. „Logistika je jako barometr průmyslu a obchodu – o všech změnách a nuancích na trhu se my jako logistický provider dozvídáme první. A na tyto změny musíme umět reagovat. Průmysl 4.0 je nový fenomén, který ale nevznikl ze dne na den. Podle nás nabíhal dlouho před tím, než jej v roce 2013 někdo pojmenoval. A protože my jsme naše procesy plynule přizpůsobovali i těm nejnáročnějším požadavkům trhu, již dlouho se věnujeme práci s daty. Odborníci odhadují, že za poslední dva roky bylo uloženo stejné množství dat jako předtím v celé lidské historii. Potenciál, který v sobě skrývá efektivní propojování relevantních dat, si rozhodně nechceme nechat ujít,“ řekl Jan Polter, obchodní a marketingový ředitel DACHSER Czech Republic. Digitalizace podle něj již dávno dorazila ke globálním logistickým společnostem, jako je DACHSER. V Logistice 4.0 je přeprava z bodu A do bodu B „pouze“ jednou stranou mince. Tu druhou tvoří sledování zásilek a komunikace se zákazníkem, kdy veškeré zboží a procesy jsou řízeny on-line, důsledně a s maximální transparentností pro všechny zúčastněné strany. „Například skenováním všech procesů se digitalizuje tok zboží, a procesy tak mohou být od samého počátku velmi transparentní. Harmonizace logistiky a digitálního toku dat vede k propojení reálného a virtuálního světa, vzniká tzv. Cyber-Physical System (CPS). Pro nás je tím základním kamenem pro uspokojování požadavků Průmyslu 4.0 naše on-line platforma eLogistics určená ke sledování zásilek a řízení objednávek a EDI (Electronic Data Interchange), s jejíž pomocí dochází k on-line výměně dat se zákazníkem. K tomu navíc patří i další IT aplikace pro řízení skladu stejně jako on-line systém pro řízení dodavatelského řetězce, pomocí kterého přesně řídí každou zásilku, od vyzvednutí až po doručení,“ uvedl Jan Polter.

Průmysl 4.0 se začíná uplatňovat v české praxi

Digitalizace a automatizace, tedy základní principy Průmyslu 4.0, se uplatňují také v intralogistice. Příkladem může být mimo jiné společnost Brose CZ, která již v lednu roku 2014 v Kopřivnici zprovoznila automatizovaný sklad, jenž je ojedinělý jak v České republice, tak i v Evropě. Investice do výstavby nového skladu byla naplánována už dva roky předtím jako reakce na zvyšující se objem výroby a rostoucí potřeby přepravovat stále více materiálu. „Jedná se skutečně o velmi inovativní technické řešení, které ovlivňuje všechny logistické procesy ve firmě. Použitý koncept je jedinečný v rámci Evropy a zároveň se jedná i o největší investici v oblasti logistiky v celé skupině Brose,“ uvedl personální ředitel společnosti Brose CZ Petr Kulík. Od příjmu materiálu až po doručení na linku vše probíhá plně automaticky, operátor ve výrobě objednává materiál pomocí skeneru přímo na pracovišti. V Evropě působí řada firem, které využívají jeden nebo dva prvky tohoto logistického systému, zatímco firma Brose zavedla všechny čtyři segmenty zároveň: HRL – Hochregallager, AKL – automatisches Kleinlager, automatické nakládání vláčků a depaletizační robot. „Navíc jsou jednotlivé segmenty provázány a řízeny nadstavbou v SAP, takže tato unikátnost nám dává obrovskou konkurenční výhodu v rámci celé Evropy,“ dodal Petr Kulík.

Ke kontrole, monitorování a dokumentaci procesů používají nejmodernější IT systémy i ve výrobním závodě vysokozdvižných vozíků KION Group ve Stříbře. Jedním z příkladů je i výrobní informační systém (MES – Manufacturing Execution System), který pracovníky provází pracovním procesem při montáži zdvihových sloupů a kabin. Zaměstnanci dostávají přímou zpětnou vazbu z hlediska kvality a díky tomu mohou okamžitě reagovat na případné odchylky. Zároveň mají neustálý přehled nad všemi produkty v rámci výrobních procesů. Automatické sklady, bezobslužné vozíky i roboty využívají také v mladoboleslavské Škodě Auto. Podle mluvčí automobilky Jany Bahníkové v Mladé Boleslavi například testují i drony speciálně navržené pro logistické účely a výrobu plánují prostřednictvím virtuálních technologií simulujících výrobní procesy.

Průmysl 4.0 byl i důležitým tématem na CeMATu

Ve znamení Průmyslu 4.0 se nesl před pár dny i letošní ročník veletrhu intralogistiky a řízení dodavatelského řetězce CeMAT 2016. Jeho návštěvníci na něm mohli vidět celou řadu inovativních řešení pro interní logistiku. Snad se s některými z nich zanedlouho setkáme i v logistické praxi v České republice. Už proto, že podle bleskové ankety Svazu průmyslu a dopravy ČR a Elektrotechnické asociace ČR z letošního února téměř všechny firmy, které se zajímají o tzv. čtvrtou průmyslovou revoluci, považují tento trend za příležitost pro jejich podnikání a více než dvě třetiny firem vidí v zavádění Průmyslu 4.0 příležitost ve zvýšení produktivity práce. 

Martina Vampulová 

spinner