Boom českých e‑shopů pokračuje, roste jejich počet i obrat

Boom českých e‑shopů pokračuje, roste jejich počet i obrat

Již při prvních vlnách pandemie bylo zřejmé, že změny v obchodním chování zákazníků budou dlouhodobější a větší zájem o e‑shopy trvalejší. Potvrdila to například i zpráva UPS Smart E‑commerce Report 2021 z půlky letošního roku či nyní aktuální říjnová statika společnosti Shoptet.

Podle údajů Smart E‑commerce Report 202 český trh e‑commerce vykázal během pandemie nejvyšší obrat za posledních šest let. V loňském roce dosáhl přibližně 196 miliardy Kč, což v meziročním srovnání představuje nárůst o 26,5 procenta. A podíl e‑commerce na celkových maloobchodních tržbách vzrostl na více než 16 procent. A že se nejednalo o náhodný výkyv, to dokazuji i údaje společnosti Shoptet. Z nich vyplývá, že letos ve třetím čtvrtletí dosáhl obrat tuzemských e‑shopů 46,77 miliardy Kč, což je o 20 procent více než v předpandemickém roce 2019. Navíc během léta, které je obvykle nejslabším obdobím roku, přibylo v Česku 2860 nových e‑shopů. Společnost Shoptet uvádí, že jich zde nyní funguje 42173. Je tudíž zřejmě, že chování zákazníků se natolik změnilo, že i když ve třetím čtvrtletí byla uvolněná protipandemická opatření, e‑shopy z nového trendu nadále profitují.

„Situace okolo koronaviru bezpochyby pomohla odvětví e‑commerce k rychlejšímu růstu. Nárůst ve třetím kvartálu letošního roku sice zpomalil, ale v meziročním srovnání se obrat e‑shopů stále zvyšuje,” komentoval současný vývoj Samuel Huba, CEO společnosti Shoptet, která spravuje již více než 28000 e‑shopů a působí v Česku, na Slovensku a v Maďarsku.

Co se týče srovnání s druhým čtvrtletím letošního roku, došlo v létě k poklesu. „Letní měsíce v e‑commerce znamenají ve srovnání se zbytkem roku povětšinou nižší tržby a ani letošní rok není výjimkou. Pokud však srovnáme stejné období v roce 2019, tedy před všemi proti covidovými opatřeními, je nárůst tržeb výrazný, a to přibližně o 20 procent. Lidé si on‑line nákupy oblíbili a e‑commerce má v sobě i do budoucna velký potenciál,” uvedl Samuel Huba.

Nejvíce rostoucí kategorií v daném období ve srovnání s druhým čtvrtletím letošního roku byla oblast sběratelství – nárůst činil 145 procent a týkal se zejména e‑shopů, které nabízejí investiční zlato a numismatiku, což bylo zřejmě ovlivněno i zveřejňovanými informacemi o rostoucí míře inflace.

Druhý největší mezičtvrtletní nárůst (o 37 procent) zaznamenaly e‑shopy s erotickým zbožím. „O třetí místo se dělí sektor cestování a kosmetiky, oba vzrostly zhruba o 28 procent. Naopak nejvyšší pokles pocítila kategorie květin a zahradničení,” dodal Samuel Huba.

Dopad na trh s logistickými nemovitostmi

Rozmach internetového obchodování má vliv i na situaci v oblasti skladovacích kapacit a logistických nemovitostí. Tento dopad mapovala analýza společnosti CBRE, která se zaměřuje na oblast komerčních realitních služeb. Podle ní ještě v roce 2015 dosahoval globální retailový trh celkového obratu 12,6 bilionu USD, přičemž on‑line prodeje se na nich podílely z 8 procent. V následujících letech internetové prodeje významně rostly a v roce 2020 již tvořily 18 procent z celkových 13,5 bilionu USD. To představuje 140procentní nárůst během pouhých pěti let. Největší zastoupení on‑line prodejů měla Jižní Korea, pevninská Čína, Velká Británie, Indonésie, USA a Nizozemsko, nicméně hned za nimi figurovala Česká republika, kde tržby vzrostly během pěti let z 8 na 17 procent. Experti CBRE očekávají, že do roku 2025 vzroste celosvětový objem on‑line prodejů na astronomických 3,9 bilionu USD. To ve svém důsledku znamená, že po celém světě bude zapotřebí dalších 138 milionů metrů čtverečních logistických prostor,

„Lze očekávat, že on‑line obchody budou v zemích s již vysokým podílem e‑commerce na celkových tržbách i nadále růst, zatímco trhy s prozatím nižším podílem je budou postupně dohánět. Je zřejmé, že viditelný nárůst on‑line nakupování a rozmach e‑shopů s sebou přinesl větší nároky na rychlost a kvalitu dodavatelského řetězce, což pro celý logistický trh představuje skutečnou výzvu a obrovský potenciál. Není pochyb, že logistické nemovitosti budou v následujících letech jedním z tahounů realitního trhu,“ uvedl Jan Hřivnacký, vedoucí pronájmů industriálních nemovitostí v CBRE. Velmi silnou poptávku od on‑line maloobchodníků zaznamenala společnost CBRE již v roce 2020 a během prvního čtvrtletí 2021, kdy podíl e‑commerce firem činil na celkovém množství pronajatých ploch 25,9 procenta.

Nájemci jsou nuceni zvyšovat efektivitu provozu

Situaci na tuzemském industriálním trhu, během které prakticky docházejí volné kapacity skladů a ceny atakují historická maxima, popisuje společnost Prochazka & Partners. Podle ní zdražování nutí stále více firem k tomu, aby nejen zvyšovaly svou efektivitu na metr čtvereční, ale zároveň se zaměřily na snížení provozních nákladů svých skladů.

Pokud se firemní nájemci již nenastěhovali do moderních skladů s nejnovějšími technologiemi, mají podle společnosti Prochazka & Partners několik možností, jak svůj provoz zlevnit.

V prvé řadě jde o to, že cílem zvýšení efektivity provozu je vytěžit co nejvíce platbu za jeden m2. Jedním z kroků je určitě automatizace pohybu zboží ve skladech. Dále je vhodné uvažovat o pronájmu skladů s vyšší světlou výškou, které umožňují buď skladovat ve více patrech, nebo rozdělit prostor na výšku pomocí mezaninů a zvýšit tak podlahovou plochu. Oblíbené jsou i tzv. VNA, velmi úzké uličky s automatizovaným systémem zakládání zboží ve skladu.

„Pro podnikaní s nižší marží, jako jsou spedice či logistika, je zvýšení efektivity provozu industriální nemovitosti cestou, jak ušetřit za pronajatý m2. Na druhou stranu brzdou rozvoje automatizace je často vyšší míra investice a její délka návratnosti. Je proto mít dobře spočítanou celou ekonomiku projektu, která se vinou extrémně rostoucích cen za nájem může stát realizovatelnější než v době před pandemií,“ řekl Petr Narwa, Head of Transaction & Consulting Services v Prochazka & Partners.

Druhou zásadní oblast, kde mohou nájemci hledat úspory, představují provozní náklady a jejich snižování. (lan)

Foto: Pixabay

spinner