Automatizované vozíky se stávají samozřejmou součástí skladů

Automatizované vozíky se stávají samozřejmou součástí skladů

Automatizace je jedním ze zásadních trendů, které se stále více uplatňují především v oblasti interní logistiky. Dokazuje to i zaměření významného intralogistického veletrhu CeMAT 2018, který proběhne od 23. do 27. dubna v německém Hannoveru. Také na něm je automatizace a s ní související digitalizace důležitým tématem.

Automatizované či poloautomatizované vozíky zařadili do svých výrobních programů snad všichni významní výrobci manipulační techniky, stále častěji se setkáváme také s automatizovanými skladovacími systémy. A to nejen na veletrzích, ale už i v praxi. Průmyslové vozíky, které autonomně jezdí, zvedají břemena a jsou pro tyto úkoly vybaveny výkonnými procesory, čidly a navigačními technologiemi, postupně ztrácejí na své výjimečnosti a stávají se samozřejmou součástí skladů.

Už loni bylo v logistickém centru CKD (Completely Knocked Down) společnosti Audi v Ingolstadtu uvedeno do provozu automatizované řešení vyvinuté společnostmi STILL a DEMATIC Egemin. Dva automatizované vozíky s výsuvným zvedacím zařízením STILL FM-X plní sklad s vysokými regály velkými nákladovými jednotkami a odtud obsluhují 24 balicích linek – vše kompletně bez řidiče. U logistiky CKD se komponenty a konstrukční skupiny potřebné k výrobě automobilů zasílají z logistických center a montují při výrobě vozidel až v zemích importu. Velmi důležitá je proto plynulá a efektivní manipulace s materiálem. Při zavádění projektu do praxe bylo třeba se vypořádat se dvěma náročnými výzvami. První je variabilita nákladových jednotek, kdy je třeba zaskladňovat a vyskladňovat celkem 12 různých typů nákladových jednotek. Výzva číslo dvě spočívala v komunikaci mezi automatizovanými vysokozdvižnými vozíky a IT systémy Audi. V neposlední řadě hrála důležitou roli i zbytková nosnost, kontejnery o hmotnosti jedné tuny se musí zaskladňovat do výšky pěti metrůSpolečnost Audi tehdy vybrala vysokozdvižný vozík s výsuvným zvedacím zařízením STILL FM-X, který nabízí i ve 13metrové výšce zbytkovou nosnost jedné tuny.

Zájem o automatizované vozíky roste i v ČR

Příklady úspěšného využití automatizace v praxi se může pochlubit i další výrobce manipulační techniky, Toyota Material Handling. Jak uvádí Jana Bobysudová, marketingová manažerka společnosti Toyota Material Handling CZ, Toyota přispívá k zavádění automatizace v intralogistice praktickými realizacemi využívajícími k řešení manipulace a skladování vozíky řady Autopilot.

„Ve společnosti Continental Automotive umožnilo premiérové nasazení retraku Autopilot RAE160 splnit všechny základní požadavky zadavatele na řešení bezobslužné manipulace a skladování v novém mezioperačním skladu polotovarů – brzdových komponentů z plastu, jehož provozní prostředí je neslučitelné s dlouhodobým pobytem člověka – obsluhy manipulační techniky. Toyota dokázala eliminovat lidskou obsluhu, zajistit plynulé zásobování výroby, dosáhnout požadovaného počtu paletových míst a garantovat zprovoznění skladu v případě jakékoli závady do dvou hodin od oznámení,“ řekla Jana Bobysudová a přidala i postřeh z českého trhu. Podle ní je v Česku proces digitalizace a automatizace obecně známý zejména jako Průmysl 4.0. V oboru logistiky je sice zatím na začátku, nicméně i zde se rozvíjí. „Příkladem mohou být právě úspěšná řešení, která Toyota v České republice v této oblasti již realizovala – například ve společnostech Siemens, Bosch Diesel nebo Continental Automotive – i fakt, že zájem ze strany dalších firem strmě narůstá, zejména když se realizovaná řešení osvědčila a mají za sebou již několikaletý úspěšný provoz,“ řekla. Jiná řešení jednoduché automatizace pomocí magnetické pásky jsou ještě mnohem starší. Společnostem, které se rozhodly optimalizovat cestou automatizace své intralogistické toky, Toyota Material Handling implementuje řešení Autopilot pro různé modely vozíků s nosností až do pěti tun podle charakteru operací – pro horizontální přepravu, zakládání nebo doplňování zásob. Tyto bezobslužné vozíky zastanou opakující se rutinní práce mezi výrobními linkami a skladovými prostory nebo dopravníkovými systémy. „O bezpečnost se stará vyspělá laserová technologie,“ dodala Jana Bobysudová.

Se zaváděním automatizace pomáhá i software T-ONE

Aby Toyota Material Handling svým zákazníkům automatizaci provozů ještě více usnadnila, vyvinula nový vlastní software T-ONE, který pracuje metodou „one-step-ahead-thinking“. T-ONE je nainstalován jako integrační platforma zajišťující komunikaci automaticky naváděných vozíků Toyota Autopilot a existující infrastruktury zákazníků, kterou tvoří některý z řídících skladových systémů (WMS), systémy pro identifikaci zboží a další manipulační technika. Spolehlivé a inteligentní propojení vozíků s již používanými systémy zákazníka může být pro mnohé z nich důležitou podmínkou pro zavedení automatizace. T-ONE zavedení automatické manipulace do provozů, kde vozíky dosud řídí lidská obsluha, velice usnadňuje a urychluje.

R-MATIC: nejnovějšípřírůstek do flotily Linde MH

Více než roční testování u známého mezinárodního výrobce spotřebního zboží má za sebou nový retrak R-MATIC od společnosti Linde Material Handling, který je dalším členem produktové řady Linde robotics. Přestože se jednalo pouze o testovací provoz, supervizoři neskrývali své nadšení nejen z vyspělé technologie, ale především z výsledného zvýšení produktivity. „Autonomní retrak je vhodnou volbou pro všechny průmyslové společnosti, na jejichž intralogistiku je vyvíjen silný tlak na snižování nákladů a zvyšování efektivity,“ řekl Frank Heptner, senior director Consultancy and Projects, Intralogistics Solutions z Linde Material Handling.

Nový automatizovaný retrak R-MATIC nabízí nosnost 1,6 tuny a práci nepřetržitě 24 hodin denně 7 dní v týdnu. Podle potřeby manipuluje se zbožím v regálech a může být využit i pro nepřetržité zásobování výrobních stanovišť. Snímače vozíku zajišťují bezpečné ukládání a vychystávání palet, a to vždy ze správného místa. Jiný snímač namontovaný na nosiči vidlic zabraňuje možnému přečnívání břemene. Pro detekci správného místa k uložení nákladu jsou využívány 3D kamery, zboží je pak přesně ukládáno pomocí bočního posunu vidlic.

K orientaci na horizontální úrovni je využíván geonavigační systém založený na obrysech skladu. Systém pracuje bez nutnosti zavádění další infrastruktury. Tato navigace bezpečně vede vozík a optimalizuje jeho trasy v různých částech skladu. Vozík se orientuje pomocí navigačního laseru, který trvale snímá okolí pod úhlem 360 stupňů. Díky tomu se R-MATIC pohybuje rychlostí až 2,5 metru za sekundu.

Propojení procesů

Pomocí robotických vozíků Linde mohou logističtí manažeři postupně propojovat své vnitřní procesy materiálového toku. V jednoduchých aplikacích může R-MATIC pracovat samostatně, bez připojení k firemním IT systémům. Při smíšeném provozu automatizované vozíky komunikují s jinými stroji a skladovými systémy nebo válečkovými dopravníky pomocí komunikačního rozhraní. Při použití ve větších flotilách si řídicí systém R-MATIC může vyměňovat data s firemními systémy.

Zmíněná logistická řešení i automatizovaná manipulační technika jsou jen střípkem nabídky jejich výrobců. Detailní přehled o nejnovějších trendech automatizace nejen v oblasti vysokozdvižných vozíků mohou získat manažeři logistických, ale i výrobních firem během veletrhu CeMAT 2018, který začíná už 23. dubna v Hannoveru.

Martina Vampulová

Foto: STILL a Linde Material Handling

spinner